علت درد در ناحیه گودی کمر در بارداری

درد عصبی شانه چپ
درد عصبی شانه چپ
27 شهریور 1401
طب سوزنی چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟
طب سوزنی چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟
29 شهریور 1401
علت درد در ناحیه گودی کمر در بارداری
3.3
(28)

خبر خوب این است که کودک در حال رشد است. این دقیقاً همان چیزی است که باید اتفاق بیفتد اما همچنان می‌تواند برای کمر مضر باشد. اکثر زنان باردار کمردرد را تجربه می‌کنند که معمولاً از نیمه دوم بارداری شروع می‌شود. باید بدانید که کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای به حداقل رساندن کمردرد خود انجام دهید. در این مطلب علت درد در ناحیه گودی کمر در بارداری را بیان می کنیم.

علت درد در ناحیه گودی کمر در بارداری

علت درد در ناحیه گودی کمر در بارداری

کمردرد بارداری معمولاً در جایی اتفاق می‌افتد که لگن به ستون فقرات، در مفصل ساکروایلیاک می‌رسد. دلایل احتمالی زیادی وجود دارد که چرا این اتفاق می‌افتد. در اینجا برخی از دلایل محتمل‌تر وجود دارد:

افزایش وزن. در طول بارداری سالم، زنان معمولاً بین 25 تا 35 پوند وزن اضافه می‌کنند. ستون فقرات باید آن وزن را تحمل کند؛ که می‌تواند باعث کمردرد شود. وزن نوزاد و رحم در حال رشد نیز بر رگ‌های خونی و اعصاب لگن و پشت فشار وارد می‌کند.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

تغییر وضعیت بدن در بارداری مرکز ثقل را تغییر می‌دهد. در نتیجه، ممکن است به تدریج حتی بدون توجه شروع به تنظیم وضعیت و نحوه حرکت خود کنید. این ممکن است منجر به کمردرد یا فشار شود.

تغییرات هورمونی در دوران بارداری، بدن هورمونی به نام ریلکسین می‌سازد که به رباط‌های ناحیه لگن اجازه می‌دهد تا شل شوند و مفاصل نیز شل‌تر شوند تا برای روند زایمان آماده شوند. همین هورمون می‌تواند باعث شل شدن رباط‌هایی شود که از ستون فقرات حمایت می‌کنند و منجر به بی‌ثباتی و درد می‌شود.

جداسازی عضلات با بزرگ شدن رحم، دو ورقه ماهیچه موازی (عضلات راست شکمی) که از قفسه سینه تا استخوان شرمگاهی امتداد دارند، ممکن است در امتداد درز مرکزی از هم جدا شوند. این جدایی ممکن است کمردرد را تشدید کند.

استرس. استرس عاطفی می‌تواند باعث تنش عضلانی در پشت شود که ممکن است به صورت کمردرد یا اسپاسم کمر احساس شود. ممکن است متوجه شوید که در دوره‌های پر استرس بارداری، کمردرد افزایش یافته است.

علت درد در ناحیه گودی کمر در بارداری

درمان‌های کمردرد در بارداری

خبرهای خوب بیشتر: مگر اینکه قبل از بارداری کمردرد مزمن داشته باشید، احتمالاً قبل از زایمان درد به تدریج کاهش می‌یابد. در همین حال، کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای درمان کمردرد یا نادرتر و خفیف‌تر کردن آن انجام دهید:

ورزش. ورزش منظم ماهیچه‌ها را تقویت می‌کند و انعطاف پذیری را افزایش می‌دهد. این می‌تواند فشار وارد بر ستون فقرات را کاهش دهد. ورزش‌های ایمن برای اکثر زنان باردار شامل پیاده‌روی، شنا و دوچرخه سواری ثابت است. پزشک یا متخصص تمرینات ورزشی بارداری می‌تواند تمریناتی را برای تقویت کمر و شکم توصیه کند.

گرما و سرما. استفاده از گرما و سرما به پشت می‌تواند کمک کننده باشد. اگر پزشک موافق است، با قرار دادن کمپرس سرد (مانند یک کیسه یخ یا سبزیجات یخ زده در یک حوله) تا 20 دقیقه چندین بار در روز روی ناحیه دردناک قرار دهید. پس از دو یا سه روز، به گرما تغییر دهید. یک پد گرم کننده یا بطری آب گرم را روی ناحیه دردناک قرار دهید. مراقب باشید در دوران بارداری گرما به شکم خود وارد نکنید.

علت درد در ناحیه گودی کمر در بارداری

وضعیت بدن خود را بهبود بخشید. خم شدن ستون فقرات را تحت فشار قرار می‌دهد؛ بنابراین استفاده از وضعیت مناسب هنگام کار، نشستن یا خواب حرکت خوبی است. به عنوان مثال، خوابیدن به پهلو با یک بالش بین زانو، فشار را از کمر دور می‌کند. هنگامی که پشت میز می‌نشینید، یک حوله رول شده را پشت سر خود برای حمایت قرار دهید. پاهای خود را روی دسته‌ای از کتاب‌ها یا چهارپایه قرار دهید و صاف بنشینید و شانه‌های خود را عقب ببرید. هنگام ایستادن، باسن خود را به جلو و شانه‌های خود را به عقب بکشید. ممکن است برای جبران شکم در حال رشد خود به عقب خم شوید. بستن کمربند پشتیبانی نیز ممکن است کمک کننده باشد.

به طور منظم حرکات کششی انجام دهید. این‌ها عضلات کمر و لگن را تقویت می‌کنند.

علت درد در ناحیه گودی کمر در بارداری

مشاوره. اگر کمردرد با استرس مرتبط است، صحبت با یک دوست یا مشاور قابل اعتماد ممکن است مفید باشد.

طب سوزنی. طب سوزنی نوعی طب چینی است که در آن سوزن‌های نازکی در نقاط خاصی به پوست وارد می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که طب سوزنی می‌تواند در کاهش کمردرد در دوران بارداری مؤثر باشد. اگر مایل به امتحان آن هستید، با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود مشورت کنید.

کایروپراکتیک. وقتی به درستی انجام شود، دستکاری ستون فقرات کایروپراکتیک می‌تواند در دوران بارداری بی خطر باشد، اما قبل از مراجعه به مراقبت‌های کایروپراکتیک با پزشک خود مشورت کنید.

نکات بیشتر:

اگر می‌خواهید چیزی را از روی زمین بلند کنید، به جای خم شدن، از پاهای خود استفاده کنید.

کفش‌های پاشنه بلند نپوشید. کفش‌های پاشنه کوتاه با ساپورت قوس کف پای مناسب را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید، از آنجایی که هورمون‌ها مفاصل را شل می‌کنند، ممکن است نیاز به خرید یک کفش بزرگ‌تر داشته باشید.

به پشت نخوابید

اگر کمردرد ادامه پیدا کرد، ممکن است بخواهید با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید چه کارهای دیگری ممکن است امتحان کنید. قبل از مصرف داروهای مسکن حتماً با پزشک خود مشورت کنید. مصرف استامینوفن (تیلنول) برای اکثر زنان در دوران بارداری بی خطر است. آسپرین و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن (Advil، Motrin) یا ناپروکسن (Aleve) توصیه نمی‌شود. در برخی موارد، پزشک ممکن است داروهای ضد درد یا شل‌کننده‌های عضلانی دیگری را که در دوران بارداری بی‌خطر هستند، توصیه کند.

علت درد در ناحیه گودی کمر در بارداری

چه زمانی باید به پزشک برای درمان اقدام کرد

کمردرد به خودی خود معمولاً دلیلی برای تماس با پزشک نیست؛ اما اگر هر یک از موارد زیر را تجربه کردید باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • درد شدید
  • دردی که بیش از 2 هفته طول بکشد
  • گرفتگی‌هایی که در فواصل زمانی معین رخ می‌دهد و به تدریج تشدید می‌شود
  • مشکل یا درد هنگام ادرار کردن
  • احساس سوزن سوزن شدن در اندام‌ها
  • خونریزی واژینال
  • ترشحات نامنظم واژن
  • تب
  • دردهای ریتمیک گرفتگی

در موارد نادر، کمردرد شدید ممکن است با مشکلاتی مانند پوکی استخوان مرتبط با بارداری، آرتروز مهره‌ای یا آرتروز سپتیک مرتبط باشد. دردهای ریتمیک ممکن است نشانه زایمان زودرس باشد؛ بنابراین، اگر هر یک از این مشکلات را تجربه می‌کنید، مهم است که توسط پزشک خود معاینه شوید.

علت درد در ناحیه گودی کمر در بارداری

در کنار حالت تهوع، خستگی و تورم پاها، اکثر زنان در برخی از مقاطع بارداری کمردرد را تجربه می‌کنند. کمردرد مربوط به بارداری معمولاً کمر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بر اساس یک بررسی که به این شکایت پرداخته است، کمردرد بیش از دو سوم زنان در دوران بارداری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. کمردرد همچنین زمانی که پزشکان آن را کمردرد می‌نامند، می‌تواند در نزدیکی مرکز پشت ایجاد شود، یا زمانی که آن را درد لگنی خلفی می‌نامند، دنبالچه را درگیر کرده است. عوامل زیادی از جمله تغییرات هورمونی و وضعیتی در ایجاد کمردرد در دوران بارداری نقش دارند. علل در زنان متفاوت است و ممکن است به مرحله بارداری بستگی داشته باشد.

علت درد در ناحیه گودی کمر در بارداری و علل کمردرد در سه ماهه اول

عواملی که می‌تواند منجر به کمردرد در سه ماهه اول شود شامل تغییرات هورمونی و استرس است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

تغییرات هورمونی

سطوح بالای پروژسترون در سه ماهه اول می‌تواند بر ثبات و تراز مفاصل تأثیر بگذارد.

در طول سه ماهه اول، سطح پروژسترون در بدن به سرعت افزایش می‌یابد. سطوح بالای این هورمون به شل شدن عضلات و رباط‌های نزدیک لگن کمک می‌کند که می‌تواند بر ثبات و تراز مفاصل تأثیر بگذارد.

هورمون دیگری که پزشکان آن را ریلکسین می‌نامند به کاشت تخمک در دیواره رحم کمک می‌کند و همچنین از انقباضات در مراحل اولیه بارداری جلوگیری می‌کند. با نزدیک شدن به زایمان، ریلاکسین دهانه رحم را تحریک می‌کند تا نرم شود و برای زایمان آماده شود. علاوه بر این، ریلاکسین باعث شل شدن رباط‌ها و مفاصل در ناحیه لگن می‌شود تا کانال زایمان در طول زایمان گسترش یابد. در نهایت، ریلکسین بر رباط‌هایی که ستون فقرات را تثبیت می‌کنند، تأثیر می‌گذارد که می‌تواند باعث بی‌ثباتی، جابجایی وضعیت و کمردرد شود.

علت درد در ناحیه گودی کمر در بارداری

استرس در بارداری

اگرچه بسیاری بارداری را یک رویداد هیجان انگیز زندگی پر از تغییرات می‌دانند، اما منابع جدیدی از استرس را نیز معرفی می‌کند. استرس بیش از خلق و خو یا وضعیت روانی وجود یک فرد تأثیر می‌گذارد. استرس می‌تواند باعث علائم فیزیکی مانند خستگی، سردرد، سفتی و درد عضلانی شود.

علل کمردرد در سه ماهه دوم و سوم

در طول سه ماهه دوم و سوم، با رشد سریع جنین، رحم به بزرگ شدن ادامه می‌دهد.

همانطور که در زیر به آن می‌پردازیم، تغییرات وضعیتی، افزایش وزن و جدا شدن عضلات همگی به کمردرد در مراحل بعدی بارداری کمک می‌کنند:

خم شدن به عقب

با افزایش وزن نوزاد، مرکز ثقل زن به جلوی بدن منتقل می‌شود. برخی از زنان ممکن است برای به دست آوردن تعادل به عقب خم شوند. خم شدن به عقب فشار اضافی بر عضلات پشت وارد می‌کند که می‌تواند منجر به کمردرد و سفتی عضلات شود.

علت درد در ناحیه گودی کمر در بارداری

افزایش وزن

وزنی که فرد در دوران بارداری به دست می‌آورد می‌تواند به کمردرد و درد مفاصل کمک کند. مقدار وزنی که یک زن در دوران بارداری اضافه می‌کند می‌تواند بر سلامت کلی او و کودکش تأثیر بگذارد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) منبع معتبری را توصیه می‌کند که زنانی که یک جنین دارند، با توجه به وزن قبل از بارداری، وزن زیر را افزایش می‌دهند:

28 تا 40 پوند در صورت کمبود وزن

25 تا 35 پوند در صورت داشتن وزن مناسب

15 تا 25 پوند در صورت اضافه وزن

11 تا 20 پوند در صورت چاق بودن

جداسازی عضلات

شکم از دو باند ماهیچه‌ای موازی تشکیل شده است که در وسط شکم به هم متصل می‌شوند. این ماهیچه‌ها به تثبیت ستون فقرات و حمایت از کمر کمک می‌کنند. در دوران بارداری، جنین در حال رشد به عضلات شکم فشار می‌آورد و باعث کشیدگی و در برخی موارد جدا شدن آن‌ها می‌شود. این فشار می‌تواند منجر به وضعیتی به نام دیاستاز رکتی شود.

در طول سه ماهه دوم و سوم، برخی از زنان ممکن است در معده خود دچار برآمدگی شوند. این نشانه این است که عضلات شکم آن‌ها در حال جدا شدن هستند تا فضایی برای رحم در حال رشد فراهم شود. با کشش عضلات شکم، ضعیف‌تر می‌شوند. این می‌تواند خطر آسیب دیدن کمر یا درد کمر یا لگن را در زنان افزایش دهد.

علت درد در ناحیه گودی کمر در بارداری

چگونه کمردرد در بارداری را تسکین دهیم

تقویت عضلات پشت با ورزش‌های مناسب بارداری می‌تواند به کاهش کمردرد کمک کند. گاهی اوقات ممکن است به نظر برسد که کمردرد در دوران بارداری اجتناب ناپذیر است. با این حال، راه‌هایی برای تسکین کمردرد هم در دوران بارداری و هم بعد از آن وجود دارد. راه‌های تسکین کمردرد در دوران بارداری عبارت‌اند از:

  • به طور منظم کمر را کشش دهید
  • خوابیدن به پهلو با یک بالش بین پاها و زیر شکم
  • استفاده از کمپرس گرم برای شل کردن عضلات سفت یا کاهش التهاب
  • ایجاد تغییرات وضعیتی، مانند ایستادن و نشستن، به طوری که پشت صاف و شانه‌ها در یک راستا باشند
  • بستن کمربند بارداری برای حمایت اضافی شکم و کمر
  • استفاده از بالش کمری برای حمایت بیشتر از پشت در هنگام نشستن
  • انجام ماساژهای دوران بارداری برای شل کردن عضلات سفت، بهبود دامنه حرکتی و کاهش استرس
  • استفاده از درمان‌های جایگزین، مانند طب سوزنی و خدمات کایروپراکتیک، با یک پزشک متخصص در بارداری.
  • کاهش استرس از طریق مدیتیشن، یوگای قبل از تولد و سایر تکنیک‌های ذهن آگاهی
  • خواب کافی
علت درد در ناحیه گودی کمر در بارداری

نکاتی برای پیشگیری و اجتناب از درد

چندین راه مؤثر برای جلوگیری از کمردرد در دوران بارداری وجود دارد، از جمله:

  • تقویت عضلات پشت با تمرینات مناسب بارداری
  • حفظ وزن مناسب در طول بارداری
  • انجام ورزش‌های ملایم به طور منظم، با تأیید پزشک
  • پوشیدن کفش‌های صاف یا پاشنه کم با کفی های قوس‌دار
  • اجتناب از ایستادن طولانی مدت
  • اجتناب از وزنه زدن زیاد
  • تمرین تکنیک‌های صحیح بلند کردن با چمباتمه زدن و استفاده از پاها به جای پشت
  • تمرین وضعیت بدنی خوب
  • اجتناب از خوابیدن روی شکم

سیاتیک در نتیجه آسیب یا تحریک عصب سیاتیک رخ می‌دهد. سیاتیک در دوران بارداری زمانی رخ می‌دهد که جنین در حال رشد به عصب سیاتیک فشار وارد می‌کند. یکی از علائم سیاتیک، کمردردی است که از باسن و پایین ساق پا پخش می‌شود. زنانی که از کمردرد شدید رنج می‌برند که بیش از 2 هفته ادامه دارد، باید گزینه‌های درمانی را با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود در میان بگذارند.

علت درد در ناحیه گودی کمر در بارداری

خلاصه علت درد در ناحیه گودی کمر در بارداری

زنان باردار باید قبل از شروع هر گونه دارو، مکمل یا درمان‌های طبیعی با پزشک خود صحبت کنند. کمردرد بخش شایع بارداری است. عوامل متعددی می‌تواند باعث کمردرد در دوران بارداری شود، از جمله:

  • افزایش سطح هورمون
  • تغییرات وضعیتی
  • افزایش وزن
  • جداسازی عضلات
  • وارد شدن استرس بر بدن

کمردردهای مرتبط با بارداری معمولاً پس از زایمان خود به خود برطرف می‌شوند. کمردرد شدید که بیش از 2 هفته طول بکشد ممکن است به درمان پزشکی یا فیزیوتراپی نیاز داشته باشد.

زنان باید قبل از شروع هر گونه دارو یا درمان جدید در دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان