علت درد بعد از فیزیوتراپی
بهترین کلینیک درد در تهران
4 بهمن 1401
3.4

یکی از شایع ترین مشکلاتی که افراد با آن درگیر هستند، درد زانو است. درد زانو در افراد متفاوت بوده و ممکن است حاد، مزمن یا ناگهانی باشد. این مشکل در سنین مختلف بروز می کند. از ورزشکاران گرفته تا اشخاص مسن و پیر به این عارضه دچار می شوند. زانو درد علل مختلفی دارد و هر کسی دارای علائم و نشانه های مختلفی است. زانو درد به هر علتی که باشد، باید درمان شود و خوشبختانه روش های درمانی مختلفی برای آن وجود دارد. یکی از بهترین روش های درمانی، فیزیوتراپی است؛ اما برخی از شما ممکن است بعد فیزیوتراپی درد داشته باشید. علت درد بعد از فیزیوتراپی زانو چیست، سوالی است که اکثر شما از فیزیوتراپیست ها می پرسید. قبل پرداختن به علت درد بعد از فیزیوتراپی زانو، مختصری به علل زانودرد اشاره کرده و سپس انواع درمان هایی که برای زانو درد به کار می رود، توضیح کوتاهی می دهیم.

علل زانو درد و انواع درمان برای آن

وقتی از فیزیوتراپیست ها درباره علت درد بعد از فیزیوتراپی زانو می پرسید، حتما از شما علت زانو درد را پرسیده و بر طبق آن علل درد بعد فیزیوتراپی را توضیح می دهند. زانو درد ممکن است در نتیجه:

• آرتروز یا استئوآرتریت (ساییدگی زانو)
  • روماتیسم مفصلی (درد و تورم زانو)
  • کندرومالاشی کشکک (ساییدگی غضروف سطح پشتی کشکک)
  • بورسیت (عارضه بورسیت به کیست های اشاره دارد که در اطراف مفصل های زانو تشکیل شده و به آن بورس می گویند)
  • التهاب تاندون (آسیب دیدگی در نتیجه فشار به تاندون های زانو)
  • شکستگی‌ها (شامل شکستگی کشکک یا شکستگی سطح مفصلی استخوان‌های ران و ساق)
  • آسیب و یا پارگی رباط ‌های زانو (شامل پارگی رباط صلیبی قدامی و خلفی، پارگی رباط های جانبی داخلی و خارجی)
  • آسیب مینیسک (حلقه های غضروفی که در مفصل زانو بین استخوان ها قرار دارد)
  • کشیدگی عضلات زانو ( در نتیجه تصادف یا حرکات ناگهانی زانو رخ می دهد)
  • دررفتگی زانو (در نتیجه ضربه های شدید است)
  • دررفتگی کشکک
دلیل درد بعد از فیزیوتراپی زانو

بستگی به نوع مشکلی دارد که با آن درگیر هستید، چون فیزیوتراپیست ها برای درمان عارضه های زانو از متدهای مختلفی استفاده می کنند، ممکن است حین انجام فیزیوتراپی یا بعد اتمام آن درد داشته باشید. پرکاربردترین روش های درمانی زانو درد عبارت است از:

• امواج فراصوتی اولتراسوند
  • یخ درمانی و گرما درمانی
  • فیزیوتراپی زانو با دستگاه
  • درمان دستی
  • انجام حرکات فیزیوتراپی برای درمان زانو درد
  • فیزیوتراپی با لیزر
  • استفاده از کینزیوتیپ
  • تجویز اُرتز مناسب

هر چند که روش درمانی فیزیوتراپی یکی از موثرترین متدها می باشد؛ اما درد بعد فیزیوتراپی زانو، احساسی است که اغلب تان آن را تجربه کرده اید. این درد ممکن است شما را از ادامه معالجه باز دارد. با این حال بزرگترین مزیت فیزیوتراپی، کاهش مصرف داروهای ضد درد است؛ بنابراین شناخت علت زانو درد بعد از فیزیوتراپی کمک می کند تا بیماری را تحت کنترل داشته باشید.

فیزیوتراپی برای درمان درد زانو با دستگاه

علت درد بعد از فیزیوتراپی زانو چیست؟

به طور کلی هدف از انجام فیزیوتراپی برای زانو درد، کاهش آسیب های وارد شده به زانو است. امکان دارد درمان زانو طبق خواسته های شما پیش نرود و بعد فیزیوتراپی درد داشته باشید. دلیل درد بعد از فیزیوتراپی زانو به عوامل مختلفی بستگی دارد که می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

• فیزیوتراپیست ها برای درمان زانو درد معمولا حرکات و ورزش هایی به کار می برند که عضلات را قوی کند. این عضله ها ممکن است سفت یا ضعیف شده باشند. متابولیسم بدن به این شکل عمل می کند که برای حفظ عضلات آسیب دیده باید عضله های اطراف تلاش بیشتری کنند، بدین ترتیب شدیدا تحت فشار قرار می گیرند. علت درد بعد از فیزیوتراپی زانو این است که در خلال درمان زانوی آسیب دیده، اسید لاکتیک در عضلات زانو جمع شده، به عضلات مجاور فشار وارد می کند، در نتیجه موجب درد و احساس درد در آن نواحی می شود.
  • ورزش و حرکات فیزیوتراپی عضله ها و ماهیچه ها را قوی تر کرده و به مرور زمان باعث کاهش درد می شود. معمولا در اثنای انجام فیزیوتراپی برای درمان زانو به عصب های نزدیک فشار وارد می شود و این امر باعث تشدید ناراحتی در زانو شده، فکر می کنید فیزیوتراپی علت درد است. در این مرحله بهتر است در حالت استراحت قرار گرفته و با خوابیدن روی کمر، درد زانو را التیام دهید.
  • علت درد بعد از فیزیوتراپی زانو ممکن است در نتیجه التهاب های موضعی باشد.
  • در طول درمان زانو درد، آن دسته از عضله هایی که زیاد فعالیت نکرده اند، با انجام حرکات کششی و ورزشی، قوی تر کنید. این کار باعث خواهد شد تا عضله های زانو بعد از بازسازی و احیا، مجدد تحت فشار نباشد.
  • در فیزیوتراپی زانو، معمولا به بخش های دیگر بدن نیز فشار وارد می آید و باعث پخش درد در سایر نواحی بدن می شود. علت احساس درد بعد از فیزیوتراپی زانو، انتشار درد به سایر اعضای بدن است.
  • تورم مفصل ها نیز در افزایش درد بعد فیزیوتراپی زانو تاثیر دارد. با محدود کردن فعالیت مفصل های متورم، این مشکل تا حدودی کاهش پیدا می کند.
  • یکی از علل بازگشت درد بعد از فیزیوتراپی زانو، وضعیت نشستن و برخاستن شما است. طرز نشستن و برخاستن نادرست به اعصاب ستون فقرات آسیب زده، آن را تحت فشار قرار می دهد. همین امر سبب ایجاد درد بعد از فیزیوتراپی می شود.
  • علت درد بعد از فیزیوتراپی زانو ممکن است حین توانبخشی و بازیابی قدرت زانو با دستگاه های فیزیوتراپی نیز به وجود آید.

جمع بندی مطالب از علت درد بعد از فیزیوتراپی زانو

علت درد بعد از فیزیوتراپی زانو، به عوامل مختلفی بستگی دارد. فیزیوتراپی ذاتا باعث ایجاد این دردها نیست؛ بلکه زمان ریکاوری، بازسازی و درمان زانو، به عضله های مجاور زانو فشار وارد می شود. این فشار درد بعد از فیزیوتراپی را تشدید می کند. همچنین تورم مفصل ها، التهابات موضعی، وضعیت نشستن و برخاستن نیز درد بعد فیزیوتراپی را افزایش می دهند. اگر در انجام فیزیوتراپی زانو درد زیادی را تحمل می کنید، بهتر است به متخصص فیزیوتراپی اطلاع دهید تا یک روش دیگر را جایگزین کند.