علائم، دلایل و عوارض کمبود ویتامین B1

سیاتیک در دوران بارداری
27 خرداد 1402
علت به وجود آمدن درد لگن
29 خرداد 1402
3.8
(33)

ویتامین‌ها برای رشد و نمو بدن ضروری هستند، به‌علاوه این مواد شیمیایی نقش مهمی در عملکردهای بیولوژیکی مانند متابولیسم، سیستم ایمنی، هضم غذا و غیره دارند. بااین‌حال، ویتامین‌های زیادی وجود دارد که دریافت مقدار توصیه شده روزانه آنها تنها از طریق رژیم غذایی برای ما دشوار است.

  یکی از مهم‌ترین این ویتامین‌ها، ویتامین B1 است. کمبود این ویتامین می‌تواند زندگی را برای شما دشوار کند!

  کمبود ویتامین B1 می‌تواند بر انقباض عضلانی و هدایت عصبی تأثیر بگذارد. همچنین می‌تواند توانایی بدن شما برای تبدیل کربوهیدرات‌ها به انرژی را مختل کند. پس بیایید سعی کنیم بفهمیم چرا ویتامین B1 برای سلامتی شما بسیار مهم است.

دلایل کاهش سطح ویتامین B1

کمبود تیامین یا ویتامین B1 ممکن است به دلایل مختلفی باشد.

سوءتغذیه:

ویتامین B1 بسیار محلول در آب است و باید دائماً از طریق یک رژیم غذایی سالم به بدن رسانده شود. یک انسان به طور متوسط 30 میلی‌گرم ویتامین B1 دارد. در نتیجه اگر به مقدار کافی غذاهای حاوی این ویتامین را مصرف نکنید ممکن است دچار کمبود آن شوید.

زوال شیمیایی:

بدن انسان همواره برای حفظ تعادل Ph ایدئال (تعادل اسید- باز یا اسید – قلیایی) تلاش می‌کند. هنگامی که این تعادل مختل می‌شود و یا دمای بدن افزایش می‌یابد، منجر به تجزیه تیامین و در نهایت منجر به کمبود ویتامین B1 می‌شود. یکی دیگر از دلایل زوال شیمیایی، سولفیت‌ها (مواد شیمیایی که به‌عنوان نگهدارنده استفاده می‌شود) در محصولات گوشتی، غذاهای فراوری شده و غیره هستند. افرادی که رژیم غذایی آنها پر از کربوهیدرات و کمبود پروتئین است از کمبود ویتامین B1 رنج می‌برند.

مصرف الکل:

مصرف بیش از حد الکل باعث می‌شود تا استرس بیش از حدی بر متابولیسم شما وارد شود و این موضوع باعث کمبود مواد مغذی می‌شود. نه‌تنها ویتامین B1، الکل بر جذب ویتامین‌های B1، B2، B3، B6، B15 B12 و اسیدفولیک نیز تأثیر می‌گذارد.

اسهال طولانی‌مدت:

اسهال طولانی‌ مدت توانایی بدن برای جذب ویتامین B1 را مختل می‌کند. اختلالات شدید کبدی نیز همین تأثیر را بر توانایی بدن در جذب تیامین دارد.

بیماری‌های خودایمنی:

ویتامین B1 در عمق روده کوچک جذب می‌شود، اما فرایند هضم از خود معده شروع می‌شود. اختلالات خودایمنی، سلول‌های منحصربه‌فردی را که به جذب ویتامین B1 کمک می‌کنند، از بین می‌برند. یک مراجعه ساده به پزشک می‌تواند علت این موضوع را آشکار کند و او برای حل این مشکل، مکمل‌های ویتامین B1 را تجویز می‌کند.

رشد باکتری در روده کوچک:

رشد باکتری در روده کوچک وضعیتی است که در آن باکتری بیش از حدی در روده کوچک وجود دارد. این باکتری‌ها از ویتامین‌های B1، B12 و غیره برای اهداف خود استفاده می‌کنند که عملکرد سیستم گوارش شما را مختل می‌کند و مانع از جذب ویتامین‌ها می‌شود.

التهاب:

التهاب در انتهای روده شما می‌تواند منجر به کمبود ویتامین B1 شود. ممکن است دلایل مختلفی برای این التهاب وجود داشته باشد، مانند بیماری کرون، داروهای مسکن و غیره. درد در ناحیه تحتانی شکم و اسهال برخی از علائم التهاب هستند.

کرم‌های نواری و جراحی‌های پیچیده:

کرم‌های نواری و بسیاری از جراحی‌های پیچیده می‌توانند سیستم گوارشی شما را تخریب کنند که منجر به کمبود ویتامین B (از همه نوع) شود. افرادی که تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار می‌گیرند یا بخشی از روده کوچک آنها برداشته می‌شود، در برابر مشکلات کمبود ویتامین آسیب‌پذیر هستند. آنها باید به طور منظم مکمل‌ها را برای جلوگیری از کمبود ویتامین B مصرف کنند.

اینها تنها برخی از دلایل کمبود ویتامین B1 در بزرگسالان و دیگران هستند. سایر علل کمبود ویتامین B1 عبارت‌اند از: بی‌اشتهایی، پیری، تهوع، استفراغ و ایدز.

علائم کمبود ویتامین  B1

کمبود ویتامین B1 در رژیم غذایی می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی زیادی شود. این علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اختلالات گوارشی مزمن
  • آسیب‌های عصبی
  • ازدست‌دادن اشتها
  • نوریت
  • احساس سوزش در پا
  • ضعف و گرفتگی عضلانی
  • خستگی
  • ازدست‌دادن حافظه
  • افسردگی
  • تاری دید
  • ضربان قلب نامنظم
  • هذیان
  • تنگی نفس (تنگی نفس)

دلایل اهمیت ویتامین B1

کمک به متابولیسم: بدن ما به ویتامین B1 برای تولید سلول‌های آدنوزین‌تری‌فسفات برای انجام متابولیسم نیاز دارد تا انرژی شیمیایی حاصل از تجزیه مولکول‌های غذا را جذب کرده و آن را به بقیه بدن برساند. تیامین یا ویتامین B1 تبدیل کربوهیدرات‌ها به گلوکز و همچنین تولید گلبول‌های قرمز را امکان‌پذیر می‌کند. پزشکان اغلب مکمل‌های ویتامین B1 را برای بیماران مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی تجویز می‌کنند تا به آنها در مقابله با اختلالات متابولیک کمک کنند.

  جلوگیری از آسیب‌ها عصبی:

فقط عضلات ما نیستند که به مواد مغذی نیاز دارند. اندام‌های حیاتی مانند قلب و مغز برای عملکرد صحیح به مواد مغذی نیاز دارند. بدون یک رژیم غذایی سالم، بدن انرژی موردنیاز را دریافت نخواهد کرد به‌علاوه کمبود این ویتامین، بر حافظه، حرکات و توانایی انجام کارهای جدید تأثیر منفی خواهد گذاشت. ویتامین B1 به رشد غلاف میلین کمک می‌کند. همه این موارد برای محافظت در برابر آسیب عصبی حیاتی هستند.

قلب سالم:

ویتامین B1 یا تیامین برای تولید استیل‌کولین ضروری است. این ماده شیمیایی پیام‌های بین ماهیچه‌ها و اعصاب را منتقل می‌کند و قلب به‌شدت به این سیگنال‌ها وابسته است. علاوه بر این، ویتامین B1 قلب را قادر می‌سازد تا به‌درستی کار کند و ریتم منظم خود را حفظ کند.

تقویت سیستم ایمنی:

بیشتر سیستم ایمنی در اطراف ناحیه دستگاه گوارش قرار دارد. ویتامین B1  باعث می‌شود که تون عضلات اطراف دستگاه گوارش به‌درستی حفظ شود. یک سیستم گوارشی سالم برای تجزیه مولکول‌های غذا و تأمین مواد مغذی سایر نواحی بدن ضروری است. این موضوع می‌تواند شما را سالم و عاری از هرگونه بیماری نگه دارد، به‌علاوه تیامین به تولید HCL (اسید هیدروکلریک) که مسئول هضم غذا است نیز کمک می‌کند.

جلوگیری از اختلالات مغزی:

ویتامین B1 با همگام‌سازی مغز و بدن به عملکرد بدن به‌عنوان یک واحد کامل کمک می‌کند. این ویتامین می‌تواند از آسیب مغزی خاصی مانند سندرم مخچه جلوگیری می‌کند. پزشکان اغلب دوزهای بالایی از تیامین را به بیمارانی که با اعتیاد به الکل مبارزه می‌کنند، تجویز می‌کنند.

تقویت یادگیری:

ویتامین B1 برای سلامت روان عالی است. یادگیری را تقویت می‌کند، تمرکز را بالا می‌برد، با استرس مبارزه می‌کند و گفته می‌شود از ازدست‌دادن حافظه جلوگیری می‌کند. چندین مطالعه ثابت کرده‌اند که کمبود سطوح ویتامین B در بیماران باعث کندشدن زمان واکنش مغز می‌شود.

تسکین‌دهنده استرس:

ویتامین B1 همچنین به مبارزه با استرس کمک می‌کند. این ویتامین به افراد کمک می‌کند شاد بمانند و از آن‌ها در برابر افسردگی و اضطراب محافظت می‌کند. مطالعات ثابت کرده‌اند که تیامین می‌تواند به التهاب کمک کند و عملکرد سالم مغز را ارتقا دهد.

محافظت از بینایی:

کمبود ویتامین B1 می‌تواند منجر به تاری بینایی شود. وقتی بدن شما ویتامین B1 کافی دریافت کند، می‌تواند از بیماری‌های چشمی مانند آب‌سیاه و آب‌مروارید جلوگیری کند.

منابع ویتامین B1

بی شک موارد زیادی در مورد تیامین وجود دارد که باید یاد بگیریم. تحقیقات زیادی برای دانستن مزایای این ویتامین معجزه‌آسا در حال انجام است. محققان می‌گویند ویتامین B1 فواید دیگری نیز دارد. آن‌ها از این ویتامین به‌عنوان یک درمان جدید برای نوروپاتی، چاقی، پیری، بیماری حرکتی و بیماری آلزایمر استفاده می‌کنند. بسیاری از مطالعات از استفاده از ویتامین B1 برای تسکین درد نوروپاتیک حمایت می‌کند.

در ادامه غذاهایی که باید برای حفظ سطح طبیعی ویتامین B در رژیم غذایی خود بگنجانید را به شما معرفی می‌کنیم:

  • گوشت گاو
  • جگر
  • عدس پخته
  • لوبیا سیاه پخته
  • مارچوبه
  • غلات صبحانه غنی شده
  • غذاهای دریایی
  • دانه‌های آفتاب‌گردان
  • سویا مرکبات

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان