طب سوزنی الکتریکی یا الکترو آکوپانچر

چگونه صافی کف پا را برطرف کنیم؟
19 تیر 1401
طب سوزنی یا آکوپانچر
21 تیر 1401
طب سوزنی الکتریکی یا الکترو آکوپانچر

طب سوزنی الکتریکی یا الکترو آکوپانچر چیست؟ طب سوزنی الکتریکی یک نوع مدرن از طب سوزنی سنتی است. در طب سوزنی الکتریکی از برق برای افزایش مزایای این درمان سنتی استفاده می‌کنند.

طب سوزنی الکتریکی چگونه است؟

همان‌طور که گفته شد طب سوزنی الکتریکی یا الکترو آکوپانچر شبیه به طب سوزنی و یک شکل گسترده از طب سنتی چینی (TCM) است. طب سوزنی شامل استفاده از سوزن‌های نازک برای تحریک نقاط فشار خاص مرتبط با علائم درد و آسیب‌های ناخواسته است. در طب سوزنی استاندارد در هر نقطه درمانی از یک سوزن استفاده می‌شود. طب سوزنی الکتریکی یک نوع اصلاح شده است که در آن از دو سوزن استفاده می‌کنند. در طول درمان یک جریان الکتریکی خفیف از بین این سوزن‌ها عبور می‌کند. این جریان عموماً نسبت به چرخاندن سوزن یا سایر تکنیک‌های دستکاری دست که ممکن است یک متخصص طب سوزنی در روش سنتی استفاده کند، تحریک بیشتری را در نقاط طب سوزنی اعمال می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد طب سوزنی الکتریکی، از جمله نحوه انجام آن و تحقیقات انجام شده در این زمینه، ادامه مطلب را بخوانید.

طب سوزنی الکتریکی

دلیل استفاده

افراد از طب سوزنی الکتریکی برای رسیدگی به طیف وسیعی از علائم و مشکلات سلامتی و به عنوان روشی درمانی در کاهش مشکلات استفاده می‌کنند، از جمله:

حالت تهوع مرتبط با شیمی درمانی

آرتروز

درد حاد و یا مزمن

فشار خون

اعتیاد

وزوز گوش

گرفتگی و اسپاسم

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

چگونگی عملکرد طب سوزنی به روش الکتریکی

در طب سوزنی، سلامت به جریان چی (انرژی) در بدن بستگی دارد. این انرژی در طول مسیرهای نامرئی که به عنوان نصف النهار شناخته می‌شوند، حرکت می‌کند. این‌ها در سراسر بدن یافت می‌شوند. اعتقاد بر این است که چی به حفظ تعادل بدن کمک می‌کند و توانایی طبیعی خود را برای بهبودی تقویت می‌کند. مسدود شدن یا مختل شدن جریان چی می‌تواند بر سلامت جسمی و عاطفی تأثیر منفی بگذارد. اینجاست که طب سوزنی الکتریکی وارد می‌شود. این نقطه‌های مرتبط با علائم را تحریک می‌کند تا به شروع مجدد جریان چی کمک کند. دو سوزن در اطراف نقطه قرار می‌گیرند در حالی که یک دستگاه یک ضربه الکتریکی به آن‌ها می‌دهد. طب سوزنی الکتریکی برای کمک به افزایش اثرات درمانی بالقوه طب سوزنی استاندارد در نظر گرفته شده است.

در طول یک جلسه چه اتفاقی می‌افتد؟

طب سوزنی الکتریکی معمولاً توسط یک متخصص طب سوزنی انجام می‌شود. در اینجا یک جلسه ممکن است به صورت زیر باشد:

متخصص طب سوزنی علائم را ارزیابی می‌کند و نقاطی را برای درمان انتخاب می‌کند.

آن‌ها یک سوزن را در محل درمان و یک سوزن دیگر را در نزدیکی آن وارد می‌کنند.

هنگامی که سوزن‌ها به عمق مناسب وارد شدند، متخصص طب سوزنی از الکترودهایی برای اتصال سوزن‌ها به یک دستگاه مخصوص طب سوزنی الکتریکی استفاده می‌کند.

پس از اتصال الکترودها، دستگاه را روشن می‌کنند. دستگاه‌های طب سوزنی الکتریکی و یا الکترو آکوپانچر دارای تنظیمات جریان و ولتاژ قابل تنظیم هستند. در ابتدا از ولتاژها و فرکانس‌های پایین استفاده می‌شود، اگرچه ممکن است پزشک طب سوزنی فرکانس و ولتاژ جریان را در طول درمان تنظیم کند.

جریان الکتریکی به طور متناوب بین دو سوزن ضربان دارد.

یک جلسه معمولی ممکن است بین 10 تا 20 دقیقه طول بکشد که کمتر از میانگین جلسه طب سوزنی است.

آیا طب سوزنی به روش الکتریکی درد دارد؟

جریان الکتریکی مورد استفاده در طب سوزنی الکتریکی مستقیماً روی بدن تأثیر نمی‌گذارد. در حالی که ممکن است احساس سوزن سوزن شدن یا لرزش داشته باشید، در طول درمان نباید هیچ دردی را احساس کنید، به غیر از یک سوزش سریع هنگام قرار دادن سوزن در بدن. بسیاری از افراد گزارش می‌دهند که حتی با وارد کردن سوزن، هیچ دردی احساس نمی‌کنند.

طب سوزنی الکتریکی چقدر مؤثر است؟

طب سوزنی الکتریکی یک درمان نسبتاً جدید است، بنابراین شواهد زیادی برای حمایت از اثربخشی آن برای کاربردهای مختلف وجود ندارد. با این حال، تعداد کمی از مطالعات نشان می‌دهد که ممکن است برخی از عوارض جانبی شیمی درمانی، آرتروز و درد حاد (کوتاه مدت) را تسکین دهد.

آرتروز و طب سوزنی الکتریکی

یک بررسی در سال 2005 دو مطالعه را بررسی کرد که مزایای طب سوزنی برای آرتریت روماتوئید (RA) را بررسی می‌کرد. یک مطالعه از درمان‌های طب سوزنی الکتریکی و یا همان الکترو آکوپانچر استفاده کرد که در این مطالعه، کسانی که تحت درمان با طب سوزنی الکتریکی قرار گرفتند، تنها 24 ساعت پس از درمان، کاهش قابل توجهی از درد زانو را گزارش کردند. این اثر تا چهار ماه پس از درمان باقی می‌ماند. با این حال، نویسندگان خاطر نشان می‌کنند که این مطالعه تنها شامل تعداد کمی از شرکت‌کنندگان بود و کیفیت پایینی داشت.

یک مطالعه‌ی انجام شده‌ی جدیدتر در سال 2017 بر 11 کار آزمایی تصادفی سازی و کنترل‌شده در مورد طب سوزنی الکتریکی برای استئوآرتریت زانو پرداخت. نتایج نشان می‌دهد که طب سوزنی الکتریکی هم به کاهش درد و هم به بهبود حرکت کمک می‌کند. نویسندگان خاطرنشان کردند که به نظر می‌رسد مطالعات نشان می‌دهد که به چهار هفته درمان نیاز است. نویسندگان این مطالعه با تأکید بر نیاز به آزمایش‌های با کیفیت بالا برای حمایت از مزایای درمانی طب سوزنی الکتریکی به این نتیجه رسیدند.

درد حاد و طب سوزنی الکتریکی

یک مطالعه‌ی انجام شده در سال 2014، چندین مطالعه پیش بالینی حیوانی را در مورد استفاده از طب سوزنی الکتریکی به عنوان نوعی تسکین درد بررسی کرد. نتایج نشان می‌دهد که طب سوزنی الکتریکی می‌تواند به کاهش انواع مختلف درد کمک کند. نویسندگان همچنین شواهدی یافتند که نشان می‌دهد ترکیبی از طب سوزنی الکتریکی و داروهای مسکن ممکن است مؤثرتر از دارو به تنهایی باشد. این امیدوار کننده است، زیرا می‌تواند به این معنی باشد که استفاده از طب سوزنی الکتریکی برای تسکین درد ممکن است نیاز به دوزهای بالای دارو را کاهش دهد. به خاطر داشته باشید که این نتایج از مطالعات حیوانی به دست آمده است. تحقیقات بیشتری برای درک اثرات طب سوزنی الکتریکی بر درد در انسان مورد نیاز است.

تهوع ناشی از شیمی درمانی و طب سوزنی الکتریکی

در سال 2005 یک مطالعه از 11 کار آزمایی تصادفی شده استفاده از طب سوزنی برای کاهش استفراغ مربوط به شیمی درمانی را بررسی کرد. نویسندگان خاطرنشان کردند که به نظر می‌رسد طب سوزنی الکتریکی برای کاهش استفراغ بلافاصله پس از شیمی درمانی نسبت به طب سوزنی استاندارد مفیدتر است.

آیا طب سوزنی به صورت الکتریکی عوارض جانبی دارد؟

همانند طب سوزنی استاندارد، طب سوزنی الکتریکی نیز می‌تواند عوارض جانبی کمی برای افراد خاص ایجاد کند.

این‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

حالت تهوع خفیف

سرگیجه، احساس ضعف یا غش

درد یا خونریزی خفیف هنگام وارد کردن سوزن

قرمزی یا کبودی در محل سوزن

عفونت در محل سوزن، اگر چه زمانی که از سوزن‌های استریل یکبار مصرف استفاده می‌شود، این امر نادر است.

اگر گزگز یا لرزش جریان الکتریکی باعث ناراحتی می‌شود، فوراً به پزشک طب سوزنی خود اطلاع دهید. اگر ولتاژ بیش از حد قوی باشد، احساس می‌تواند ناخوشایند شود و شوک الکتریکی ممکن است، اما اگر متخصص طب سوزنی آموزش دیده باشد و دستگاه به درستی کار کند، نادر است.

Therapist Giving acupuncture Treatment To Young Asian Woman

مزایای استفاده از طب سوزنی الکتریکی

از طب سوزنی الکتریکی می‌توان به عنوان بخشی از درمان طب سوزنی استفاده کرد. ممکن است با شرایطی مانند:

بیماری‌های عصبی

درد مزمن

اسپاسم عضلانی

فلج

اعتقاد بر این است که طب سوزنی الکتریکی به افزایش جریان خون کمک می‌کند. این ممکن است به کاهش هر گونه دردی که احساس می‌کنید کمک کند. علاوه بر این، این نوع طب سوزنی عضلات را گرم می‌کند. ممکن است به گردش خون ضعیف و انسدادهای احتمالی کمک کند. ‌

یکی دیگر از شرایطی که نشان داده شده است که طب سوزنی الکتریکی آن را کاهش می‌دهد، استرس مزمن است. مطالعات نشان می‌دهد که این نوع درمان می‌تواند به کاهش استرس مزمن طولانی مدت از طریق تحریک کمک کند. ‌ برای قرن‌ها، طب سوزنی به عنوان یک روش درمانی برای درد، از جمله اختلالات درد مزمن مورد استفاده قرار گرفته است. طب سوزنی الکتریکی شکل مدرن‌تری از طب سوزنی است و جایگزینی برای طب سوزنی سنتی شده است. ‌ در کل اگر آماده باشید سطح جدیدی از طب سوزنی را تجربه کنید، ممکن است این درمان را دوست داشته باشید. از آنجایی که الکتریسیته و سوزن‌ها درگیر هستند، باید معایب احتمالی طب سوزنی الکتریکی را درک کنید.

طب سوزنی الکتریکی جایگزین خوبی برای طب سوزنی سنتی است. با مزایای مدیریت درد و پتانسیل تسکین اسپاسم عضلانی، این روش درمانی کمک می‌کند تا احساس آرامش و بدون دردی داشته باشید. ‌

خطرات و معایب طب سوزنی الکتریکی

اگر طب سوزنی الکتریکی توسط یک ارائه دهنده ماهر انجام شود، عموماً بسیار ایمن است. با این حال، اگر به درستی انجام نشود، طب سوزنی الکتریکی می‌تواند باعث آسیب‌های داخلی یا حتی شوک الکتریکی شود. با استفاده از جزء الکتریکی مورد استفاده در این نوع طب سوزنی، به افراد خاصی توصیه نمی‌شود که این درمان را امتحان کنند. افرادی که سابقه هر یک از شرایط زیر را دارند باید از طب سوزنی الکتریکی اجتناب کنند:

تشنج

بیماری قلبی

سکته مغزی

صرع

در صورت استفاده از پیس میکر، طب سوزنی الکتریکی نیز توصیه نمی‌شود

اگر باردار هستید و به طب سوزنی الکتریکی فکر می‌کنید با پزشک خود صحبت کنید. آن‌ها کمک می‌کنند تصمیم بگیرید که آیا بی خطر است یا خیر

در موارد نادر، ممکن است عوارض جانبی ناشی از طب سوزنی الکتریکی را تجربه کنید. سوزن‌های دارای بار الکتریکی خطر ایجاد عفونت یا آسیب اندام، بافت و عصبی را دارند. سایر خطرات شامل فشار خون پایین، به نام افت فشار خون، غش و استفراغ در طول یا بعد از درمان است. خطر اثرات منفی کم است؛ اما ممکن است کبودی، درد محل سوزن، یا خونریزی در جایی که سوزن‌ها وارد می‌شوند، داشته باشید.

به طور کلی توصیه می‌شود قبل از انجام طب سوزنی الکتریکی یک درمان جدید با پزشک خود صحبت کنند، به خصوص اگر مشکلات سلامتی زمینه‌ای دارند.

متخصص طب سوزنی الکتریکی

اگر می‌خواهید طب سوزنی الکتریکی را امتحان کنید، ابتدا باید یک متخصص طب سوزنی دارای مجوز دولتی پیدا کنید. هنگام تماس برای دریافت اطلاعات بیشتر، حتماً از آن‌ها بپرسید که آیا تحریک الکتریکی ارائه می‌دهند یا خیر. همه کلینیک‌های طب سوزنی این درمان را ارائه نمی‌دهند. هنگامی که ارائه دهنده‌ای را پیدا کردید، می‌توانید به صورت آنلاین چک کنید تا مطمئن شوید که آن‌ها مجوز فعالیت را دارند. قبل از گرفتن قرار ملاقات، چند سال از پزشک بپرسید، مانند:

اگر آن‌ها آموزش یا گواهینامه در زمینه طب سوزنی الکتریکی دارند به چه صورت است؟

یک درمان معمولی چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمانی که آن‌ها برای بیماران صرف می‌کنند، چقدر است؟

اگر تجربه استفاده از طب سوزنی الکتریکی برای درمان علائم را دارند توضیح دهند.

اگر نگران درد یا ناراحتی هستید، به آن‌ها اطلاع دهید. آن‌ها ممکن است بتوانند نگرانی‌ها را برطرف کنند و کمک کنند قبل از اولین جلسه احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

قبل از انجام طب سوزنی الکتریکی، با پزشک خود صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند به کمک کنند تا تعیین کنید آیا این درمان درمانی مناسب برای است یا خیر. طب سوزنی معمولاً چندین هفته طول می‌کشد تا تفاوت ایجاد کند، بنابراین انتظار می‌رود که خواسته شود برای درمان‌های بیشتری مراجعه کنید.

طب سوزنی الکتریکی ارتباط نزدیکی با طب سوزنی دارد، اما شامل تحریک دو سوزن با جریان الکتریکی است. برخی معتقدند که این کار خواص درمانی طب سوزنی سنتی را افزایش می‌دهد. شواهد محدودی برای حمایت از بسیاری از ادعاهای مطرح شده در مورد طب سوزنی الکتریکی وجود دارد؛ اما تحقیقاتی که وجود دارد نشان می‌دهد که ممکن است به چندین مشکل سلامتی از جمله آرتروز، درد حاد و عوارض جانبی شیمی‌درمانی کمک کند. طب سوزنی یک عمل کاملاً مطالعه شده و مبتنی بر شواهد است که برای هزاران سال با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است و به تحقیقات بیشتری در مورد افزودن برق به این عمل سنتی نیاز است. اگر به دنبال درمان توسط الکترو آکوپانچر هستید، مطمئن شوید که فردی که طب سوزنی را انجام می‌دهد دارای گواهینامه و متخصص در طب سوزنی الکتریکی و یا همان الکترو آکوپانچر است.