صافی کف پا تا چه سنی قابل درمان است

رفع گودی کمر و افزایش قد
رفع گودی کمر و افزایش قد
29 تیر 1401
آرتروز و آب درمانی
آرتروز و آب درمانی
1 مرداد 1401
صافی کف پا تا چه سنی قابل درمان است
3.4
(108)

زمانی که افراد با عارضه صافی کف پا مواجه میشوند، اولین سوالی که به ذهنشان خطور میکند این است که صافی کف پا تا چه سنی قابل درمان است. جواب به این سوال به فاکتورهای بسیاری بستگی دارد. به عبارتی نمیتوان به صورت دقیق پاسخ داد که کف پای صاف تا چه سنی قابل درمان است. پیش از این باید بدانید که صافی کف پا انواع مختلفی دارد و فاکتور سن تنها نمیتواند دلیلی بر درمان شدن و یا نشدن این عارضه باشد.

در ادامه به بررسی درمان صافی کف پا با توجه به فاکتور سن خواهیم پرداخت تا تمامی سوالاتتان در این زمینه رفع شود.

آیا میدانید صافی کف پا تا چه سنی قابل درمان است؟

قبل از اینکه بدانید صافی کف پا تا چه سنی قابل درمان است، بهتر است انواع صافی کف پا و دلایل هر یک از آنها را مورد بررسی قرار دهیم. پس از بررسی انواع صافی پا میتوانید در مورد اینکه صافی کف پا تا چه سنی قابل درمان است تصمیم گیری کنید.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

انواع صافی کف پا به این شرح است:

  • مادرزادی: این نوع از صافی کف پا اغلب در کودکان قابل تشخیص است. صافی کف پا مادرزادی در سنین پایین قابل درمان است.
  • عملکردی: صافی کف پا عملکردی زمانی اتفاق می‌افتد که شخص بر حسب اتفاق‌های گوناگون و یا نحوه قرار دادن پای خود بر روی زمین دچار میشود.
  • ساختاری: در این نوع از صافی کف پا ساختار مفاصل و استخوان‌ها ایجاب میکند که شخص به این عارضه مبتلا باشد.

صافی کف پا علاوه بر انواع مختلف درجات مختلفی نیز دارد. نحوه درمان صافی کف پا باید توسط افراد متخصص در این زمینه ارائه شود.

درمان صافی کف پا

درمان صافی کف پا مادرزادی

صافی کف پا در کودکان بسیار طبیعی است. اما باید بدانید که صافی کف پا تا چه سنی نرمال است و صافی کف پا تا چه سنی قابل درمان است. صافی کف پا در کودکان 1 الی 5 ساله بسیار طبیعی است. به عبارتی تمامی کودکان تا سن 5 سالگی کف پای صاف دارند. بعد از 5 سالگی ساختار بدن شروع به تغییر کردن میکند و کم کم قوس کف پا ظاهر میشود.

زمانی میتوان شخصی را به عارضه صافی کف پا مادرزادی نسبت داد که پس از سن 5 سالگی نیز هنوز کف پای صاف داشته باشد. البته تشخیص صافی کف پا مادرزادی باید توسط پزشک متخصص و ارتوپد امکان پذیر است. پیش از مراجعه به پزشک هیچ نگرانی در مورد پاهای فرزندتان نداشته باشد.

و اما درمان‌ها:

  • استفاده از کفشها و کفی‌های مخصوص
  • انجام انواع حرکات کششی و اصلاحی زیر نظر ارتوپد
درمان صافی کف پا

معالجه صافی کف پا عملکردی

صافی کف پا عملکردی مادرزادی نیست. به عبارتی افرادی که به صافی کف پا عملکردی دچار میشوند به طور طبیعی با قوس کف پا به دنیا می آیند. با این حال باید بدانید که صافی کف پا تا چه سنی قابل درمان است. حتی اگر این عارضه از نوع عملکردی باشد.

افرادی که به صافی کف پای عملکردی دچار میشوند نوعی ضعف در پای خود دارند که باعث فرو ریختن آن قوس و ایجاد صافی کف پا می شود. در صافی کف پا عملکردی شست پا ها نیز منحرف میشود و ارتفاع قوس میانی-طولی در هنگام تحمل وزن نامتعادل و غیر استاندارد میشود.

درمان صافی کف پای عملکردی با انجام انواع ورزش‌های اصلاحی و شرکت در جلسات فیزیوتراپی امکان پذیر است.

معالجه صافی کف پا ساختاری

افرادی که کف پای صاف «ساختاری» دارند با آن به دنیا می‌آیند و برای اصلاح آن کار باید مراحل مختلفی را طی کنند. در صافی کف پا ساختاری قوس طولی و داخلی پا کاملا از بین میرود. به دنبال آن عارضه هالوکس والگوس نیز اتفاق می‌افتد و قوس میانی برجسته میشود. در اصطلاح عامیانه به صافی کف ساختاری، قوس پا افتاده نیز اطلاق میشود.

تشخیص کف پا ساختاری بسیار راحت است و تنها با یک مشاهده ساده توسط پزشک قابل رویت است. عدم توجه به درمان کف پای ساختاری بعدها میتواند مشکل ساز باشد.

درمان صافی کف پا در کودکان و بزرگسالان می تواند متفاوت باشد. در هر دو مورد، معمولاً یک روش محافظه کارانه ترجیح داده می شود و فقط برای موارد شدیدتر جراحی انجام می شود.

درمان صافی کف پا در کودکان

به طور کلی، صافی کف پا در کودکان نیازی به درمان ندارد و معمولاً در نوجوانی یا اوایل بزرگسالی قوس پا ایجاد می شود.

شواهد موجود نشان می دهد که استفاده از اُرتز در کودکان با کف پای صاف به ندرت تاثیرگذار است مپر در کودکانی که مبتلا به ناهنجاری های مادرزادی پا باشند. جراحی حداکثر تا اوایل نوجوانی، زمانی که ساختار استخوان هنوز در حال رشد است، انجام می شود. سپس از اُرتز برای اطمینان از بهبودی پا در موقعیت صحیح استفاده می شود.

درمان غیر جراحی در بزرگسالان

قوس های افتاده در بزرگسالان اغلب نیازی به درمان ندارند. افرادی که علائم دائمی یا شدید دارند می توانند از ارتزها و حرکات کششی و تقویتی مچ پا بهره مند شوند. به طور کلی قبل از اینکه جراحی در نظر گرفته شود، درمان های محافظه کارانه ای مانند تزریق داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، کورتیکواستروئیدها و اُرتزها یا بریس ها امتحان می شوند.

در درمان های غیر جراحی از اُرتز برای تغییر ساختار پای شما استفاده می شود. در طی چند هفته یا چند ماه، و به صورت تدریجی لایه‌هایی اضافه می‌شوند که به شما این امکان را می‌دهند که به تدریج با کمترین ناراحتی خود را با این ارتز وفق دهید.

درمان همچنین باید شامل تمریناتی باشد که انعطاف و قدرت قوس را افزایش می دهد. از جمله تکنیک هایی که معمولا توسط متخصصین پا و فیزیوتراپ استفاده می شود:

ژیمناستیک پا شامل فعالیت هایی است که عضلات درونی پا را تقویت می کند. این حرکات ممکن است شامل برداشتن تیله ها با انگشتان پا، چیدن وسایل با انگشتان پا، یا نوشتن اعداد روی شن با انگشت شست پا باشد.

حرکات کششی مچ پا نیز  ممکن است برای برگرداندن انعطاف پذیری به عضلات پشت ساق پا و تاندون آشیل شما استفاده شود. سفت شدن و کوتاهی عضلات پشت ساق و تاندون آشیل می‌تواند حرکات طبیعی مچ پای شما را مختل کنند.

Downward Dog  یک حرکت در یوگا است که هدف آن کشش و تقویت عضلات ساق پا و تاندون آشیل است.

ماساژهای درمانی، مانند چرخاندن توپ زیر پا، ممکن است به بهبود انعطاف پذیری قوس کمک کند و در عین حال درد را کاهش دهد.

عمل جراحی

در صورت نیاز، جراحی کف پای صاف می‌تواند باعث تسکین درد شود و حتی ممکن استباعث تشکیل دوباره قوس پا  در جایی که وجود نداشته است، شود. از آنجایی که علل و محل درد می تواند متفاوت باشد، هیچ دو جراحی هرگز شبیه هم نیستند. رویکرد جراحی در نهایت بر اساس سن، علائم و ماهیت تغییر شکل ساختاری شما خواهد بود.

دو نوع جراحی اصلی برای درمان صافی کف پا وجود دارد. رایج ترین آنها جراحی ترمیمی است که تاندون ها را تغییر مکان می دهد و مفاصل خاصی را به هم می چسباند تا به درستی پا را نگه داری کنند. در روش دیگری از ایمپلنت ساب تالار برای حمایت از قوس استفاده می شود. ایمپلنت فلزی در پشت پا گذاشته می شود تا صافی کف پا را اصلاح کند.

جراحی پا می تواند پرهزینه باشد و ممکن است به زمان بهبودی طولانی نیاز داشته باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

4 Comments

  1. Mehdi گفت:

    سلام .کف پای من جوری هست که هم قوس دارع هم تقریباً صاف هست پاها و کمر من اصلا درد نمیکنند و تا حد زیادی میتونم بدوم یا پیاده راه برم.من قصد استخدام شدن در نیروی انتظامی رو دارم که یه کوچولو مراحلش طی کردم اگر بشه عکس پاک براتون بفرستم راهنماییم کنین کمک بزرگی به ای من کردین ❤️❤️❤️❤️

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام و وقت بخیر
      برای تشخیص و راهنمایی دقیق نیاز هست در کنار ارزیابی مشاهده ای، تستها اختصاصی نیز گرفته.
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم.

  2. fri گفت:

    سلام من ۱۵ سالمه و کف پام صافه کدوم راه برای درمانش ب من کمک میکنه؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام و وقت بخیر
      معمولا ناهنجاری های کف پا، مچ پا و زانو بهم مرتبط هستن و میتونه ناشی از ضعف و عدم تعادل عضلات در سنین بلوغ باشه-باید ارزیابی از وضعیتتون انجام بشه تستهای اختصاصی گرفته بشه تا بتونیم بهتر راهنماییتون کنیم
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان