شنا برای دیسک گردن

راه های درمان کف پای صاف
راه های درمان کف پای صاف
26 بهمن 1401
تشخیص گودی کمر با دیوار
تشخیص گودی کمر با دیوار
29 بهمن 1401
شنا برای دیسک گردن
3.9
(88)

در مجموع 7 مهره از ستون فقرات در ناحیه گردن وجود دارد. بین هر مهره از ستون فقرات بالشتک هایی از جنس غضروف قرار دارد که دیسک نامیده می شود. به قسمت بیرونی دیسک “آنولوس فیروزوس” می گویند. همچنین داخل دیسک ساختاری ژله مانند به نام “نوکلئوس پولوزوس” وجود دارد. حال شنا برای دیسک گردن مفید است ؟

دیسک گردن چگونه به وجود می آید؟

 وقتی دیسک دچار پارگی و یا بیرون زدگی شود، این قسمت بیرونی و جامد دیسک پاره شده و ساختار ژله ای موجود در آن به بیرون نفوذ پیدا می کند. عارضه که در ناحیه گردن بسیار شایع است، فتق یا بیرون زدگی دیسک گردن نامیده می شود.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

تاثیر شنا برای دیسک گردن

ورزش شنا از پیشرفت بسیاری از بیماری ها مانند بیرون زدگی دیسک گردن جلوگیری می کند. تحقیقات نشان داده اند نتایج مثبتی در انواع درد های عضلانی به همراه دارد. ورزش شنا بسیاری از عضلات بدن را بدون اینکه تحت استرس و بار اضافه و بیش از حدی قرار دهد تقویت می کند و در صورت انجام منظم، می تواند مشکلات مربوط به گردن را نیز بهبود بخشد. اما توجه به این نکته ضروری است که به هنگام شروع ورزش باید از انجام حرکاتی که ریتم بسیار بالایی دارند خودداری نمود.

درواقع همواره ورزش باید متناسب با شرایط و ساختار بدنی فرد انجام شود. برای عملکرد صحیح عضله ها به بیماران توصیه می شود که تحت نظر یک مربی آموزش دیده این ورزش را آغاز کنند تا آسیب های ثانویه را به حداقل برسانند. همچنین این نکته را نیز باید مدنظر داشت که گاهی دیسک های گردنی که در اثر اسپاسم عضلانی، جابجایی مهره ها، آرتریت، روماتیسم، فرسایش استخوان ها، شکستگی مهره‌ها و غیره در ستون فقرات گردنی ایجاد می‌شود، نیاز به درمان جراحی دارد. اما خبر خوب این است که کسانی که از گردن درد رنج می‌برند می‌توانند به جای ورزش های پر برخوردی مانند فوتبال و بسکتبال به ورزش‌هایی کم برخوردتر مانند شنا و ایروبیک بپردازند و عضلات خود را برای جلوگیری از آسیب بیشتر تقویت کنند.

فواید شنا برای کاهش درد های گردن و کمر

 اگر شما هم مبتلا به دردهای مزمن گردنی و کمری هستید شاید این توصیه را زیاد شنیده باشید که شنا می تواند درد های شما را کاهش دهد. اما چرا شنا یک فعالیت مناسب برای این موضوع محسوب می شود و چه رابطه ای بین شنا و دردهای گردن و کمر وجود دارد؟

شنا یک نوع تمرین هوازی کم استرس است که انجام حرکات آن برای کمر آسان و به ویژه برای ستون فقرات مفید است. برخلاف دویدن، شنا فشار بسیار کمی بر ساختار ستون فقرات شما وارد می کند. این موضوع به این دلیل است که آب مانند یک تکیه گاه از بدن شما پشتیبانی می کند. شناور شدن نیز فشار را در تمام مفاصل بدن کاهش می دهد. از طرفی بدن در آب کمتر تحت تاثیر نیروی گرانش قرار می گیرد. این موضوع نیز می تواند بدن را در حالت ریلکس تری قرار دهد. همچنین شنا و سایر انواع ورزش در آب به افزایش ثبات ستون فقرات و اندام ها کمک می و می تواند استرس هایی را که باعث به وجود آمدن درد در ستون فقرات می شوند را کاهش دهد.

شنا برای دیسک گردن

شنا و تسکین درد

ممکن است هنگامی که با درد مزمن ناشی از دیسک گردن و یا کمر دست و پنجه نرم می کنید، در ابتدا احساس کنید که استراحت و اجتناب از ورزش می تواند بهتری گزینه موجود باشد. درصورتی که این تصمیم فقط میتواند به بدتر شدن شما کمک کند. استراحت بیش از حد می تواند باعث ضعیف شدن عضلات حمایت کننده کمر شود و دردها و وضعیت شما را تشدید نماید.

اگر از درد در ناحیه کمر،گردن، مفاصل یا درد اسکلتی عضلانی رنج می برید، شنا گزینه ای عالی برای شماست. چه این ورزش را به صورت آهسته و تفننی انجام دهید، چه در آب قدم بزنید یا ایروبیک در آب را انجام دهید. همه این فعالیت ها برای شما مفید خواهند بود. شنا می تواند فواید بسیاری برای بدن شما داشته باشد که به چند مورد از آن ها را در زیر اشاره خواهیک کرد:

سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد

استقامت بدنی را افزایش می دهد

به افزایش قدرت عضلانی کمک می کند

انعطاف پذیری را بهبود می بخشد

به ساخت عضلات قوی تر در کمر، شانه ها، پاها و تنه کمک می کند

تعادل را بهبود می بخشد

به هماهنگی عصبی عضلانی کمک می کند

پاسچر و وضعیت بدنی را بهبود می بخشد

مطالعه ای قابل توجه در سال 2009 در مجله ستون فقرات منتشر شد، که بررسی کرد چگونه تمرینات شنا می‌تواند به کمردرد مزمن کمک کند. این مطالعه نشان داد که تمرینات در آب، ناتوانی‌ها و کیفیت زندگی را بهتر از سایر ورزش‌هایی که خارج از آب انجام می‌شوند، بهبود می‌بخشد. چندین مطالعه دیگر نشان داده اند که شنا برای بهبود علائم آرتریت و فیبرومیالژیا نسبت به سایر اشکال ورزش موثرتر است.

فعالیت های مفید آبی

انواع فعالیت های آبی که اغلب توصیه می شود عبارتند از:

پیاده روی در آب: با اینکه در این فعالیت ممکن است از نظر فنی شنا نکنید، اما پیاده روی در استخر می تواند بسیار مفید باشد. مقاومت آب به ساخت عضلات شما کمک می کند. به خصوص اگر هنگام راه رفتن دستان خود را نیز تکان دهید دهید.

ایروبیک در آب :  ایروبیک در آب عضلات مختلف را درگیر می کند و در عین حال می تواند انعطاف شما را نیز افزایش می دهد.

تکنیک های مختلف شنا : می توانید برخی انواع شنا مانند شنای کرال پشت و شنای کرال سینه را چند بار در هفته به صورت آهسته امتحان کنید. انواع مختلف تکنیک های شنا، عضلات مختلف باسن، سینه و کمر شما را درگیر می کند. سعی کنید برای شروع حتما زیر نظر یک مربی این فعالیت را آغاز کنید. زیرا مربیان شنا می توانند در صورت لزوم نکاتی را در مورد تکنیک مناسب به شما ارائه دهند و اینگونه می توانید مطمئن شوید که فرم و تکنیک شما صحیح است.

استفاده از تخته های شناوری: این ابزار ها می تواند برای کسانی که در آب احساس راحتی نمی کنند، یک گزینه بسیار مناسب باشد و یک روش عالی برای لذت بردن از مزایای شنا با درگیری پایین است.

دیسک گردن و شنا: ملاحظات ضروری

این درست است که شنا می تواند عضلات حمایت کننده از گردن را تقویت کند اما همواره باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر بعد شنا، درد شما افزایش می یابد، در روش های تکنیکی خود تجدید نظر داشته باشید..

توجه به این نکته ضروری است که در هنگام شنا، سر خود را به درستی با بدن خود هماهنگ کنید، به خصوص به هنگام انجام کرال سینه. در حالت عادی به هنگام انجام این شنا باید سر و بدن خود را از ابتدا تا انجام حرکت در یک خط مستقیم نگه دارید. ممکن است این موضوع در ابتدا برای شما ناراحت کننده به نظر برسد، اما موقعیت سر خنثی به معنی است در طول حرکت هواره  پایین استخر نگاه کنید. در ابتدای انجام این شنا، تمایل طبیعی این است که صورت و سر خود را بیرون از آب نگه دارید و به جلو نگاه کنید.

این حالت می تواند فشار غیرطبیعی و زیادی به ستون فقرات شما وارد کند. در نهایت منجر به گرفتگی، گردن درد و کمردرد می شود. توجه به این نکته به خصوص زمانی که سر خود را از آب برای نفس گیری بیرون می آورید، ضروری است. اکثر مبتدیان سر خود را بیش از حد از آب بیرون می آورند تا نفس بکشند. بالا بردن بیش از حد سر، چسباندن محکم آن به شانه یا چرخش بیش از حد سر نه تنها باعث گرفتگی و درد می شود، بلکه ممکن است گزگز و بی حسی را نیز به دنبال داشته باشد. با چرخاندن بدن خود در حین کرال سینه، از کشیدگی عضلات گردن خودداری کنید. نیاز به چرخاندن یا بلند کردن گردن را به حداقل برسانید.

در حین شنای پروانه نیز روی تنفس زودهنگام تمرکز کنید تا از کشیدن بیش از حد گردن جلوگیری کنید. اگر بعد از شنا درد گردن شما ادامه دارد، کمی از آن فاصله بگیرید و به گردن و مهره های خود فرصت استراحت بدهید. همچنین می توانید حرکات خود را تا زمانی که در آب راحت تر باشید تغییر دهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان