ساییدگی زانو

چگونه هورمون‌های شادی را زیاد کنیم؟
3 مهر 1401
راه های تشخیص پوکی استخوان
5 مهر 1401
ساییدگی زانو
4.8

استئوآرتریت شایع‌ترین شکل آرتروز است که افراد زیادی را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد. زمانی اتفاق می‌افتد که غضروف محافظ انتهای استخوان‌ها به مرور زمان از بین برود. اگرچه تمام مفاصل را درگیر می‌کند، اما بیشتر مفاصل دست، زانو، باسن و ستون فقرات را درگیر می‌کند. علائم این بیماری را می‌توان تا حدی کنترل کرد، اما آسیب به غضروف و مفاصل را نمی‌توان به حالت عادی برگرداند.دراین مقاله به ساییدگی زانو می پردازیم.

داروهای هومیوپاتی در کنار اقدامات خاصی مانند فعال ماندن، ورزش منظم، حفظ وزن سالم و سبک زندگی سالم می‌توانند علائم آرتروز مانند درد، تورم، حرکت مفاصل و غیره را بهبود بخشند.

علائم و نشانه‌ها ساییدگی زانو

درد و تورم در مفاصل آسیب دیده

سفتی مفاصل به خصوص در صبح هنگام بیدار شدن از خواب

درد و حساسیت در مفاصل آسیب دیده همراه با گرما

محدودیت حرکات به دلیل درد و سفتی

از دست دادن انعطاف پذیری

صدای تق تق در مفاصل در حین حرکات

خار استخوان یا تشکیل استئوفیت در اطراف مفصل آسیب دیده

علائم و نشانه‌ها ساییدگی زانو

علل ساییدگی زانو

علت اصلی آرتروز ساییدگی یا نازک شدن غضروفی است که انتهای استخوان‌ها را در کپسول مفصل نگه می‌دارد و استخوان‌ها در نهایت روی استخوان دیگر مالیده می‌شوند. این اصطکاک باعث تغییرات زیادی در استخوان می‌شود و به بافت های همبند نگهدارنده مفصل و همچنین تاندون‌ها و رباط‌ها آسیب می‌رساند. این عوامل منجر به التهاب و حساس شدن مفاصل می‌شود.

عوامل خطر ساییدگی زانو

سن بالا: علائم آرتروز با افزایش سن افزایش می‌یابد.

جنسیت: زنان بیشتر مستعد ابتلا به آرتروز هستند.

چاقی: هر چه وزن بیشتر باشد، خطر ابتلا به آرتروز بیشتر است.

صدمات، آسیب، بد شکلی استخوان یا فشار مکرر به مفاصل

ارثی: در بسیاری از موارد، آرتروز در خانواده ایجاد می‌شود.

برخی از اختلالات متابولیک مانند دیابت، هموسیدروز و غیره.

عوارض ساییدگی زانو

درد مزمن که باعث ایجاد مشکل در انجام فعالیت‌های روزانه می‌شود.

افسردگی و بی خوابی ناشی از درد شدید و مداوم.

مدیریت ساییدگی زانو

کاهش وزن

اجتناب از فعالیت‌هایی که فشار بیش از حد بر غضروف مفصل وارد می‌کنند.

استراحت مناسب

تمرینات منظم

اقدامات کنترل رژیم غذایی

کاهش استرس

مصرف رژیم غذایی سرشار از ویتامین C، K و ویتامین D، اسیدهای چرب امگا 3 و کلسیم

درمان ساییدگی زانو

زانو درد یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که امروزه به طور کلی در بزرگسالان شاهد آن هستیم؛ اما این وضعیتی نیست که فقط برای بزرگسالان اتفاق بیفتد. چنین ناراحتی می‌تواند افراد در هر سنی را تحت تأثیر قرار دهد.

استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، آسیب زانو، نقرس و بورسیت شایع‌ترین بیماری‌های پزشکی هستند که باعث درد زانو می‌شوند. علاوه بر این، تورم، سفتی، ناراحتی و گرما در مفصل زانو از علائم شایع زانو درد هستند.

درمان ساییدگی زانو

داروهای هومیوپاتی برای زانو درد

درمان هومیوپاتی، با تمام پیشرفت‌های علم پزشکی، این درمان خاص تا حدودی در حال انقراض است. هومیوپاتی درمانی یکی از انواع باستانی درمان است که به عنوان یک سیستم شبه علمی از داروهای جایگزین نیز در نظر گرفته می‌شود که در آن اعتقاد بر این است که بدن توانایی درمان خود را دارد.

تمام داروهای مورد استفاده در درمان هومیوپاتی از عناصر طبیعی مانند گیاهان و مواد معدنی ساخته شده‌اند که هیچ عارضه‌ای ندارند. این داروهای بدون مواد شیمیایی و این درمان باستانی می‌تواند برای تعداد کمی بحث برانگیز باشد، اما می‌تواند به طور مؤثر بیماری‌های مهم‌تری را درمان کند.

زانو درد را می‌توان به طور مؤثر با استفاده از داروهای هومیوپاتی درمان کرد. هر دو زانو درد حاد و مزمن می‌توانند از درمان هومیوپاتی سود ببرند. آن‌ها برای استفاده برای افراد در هر سنی مناسب هستند و هیچ خطر سمی ندارند. علاوه بر این، آن‌ها به تسکین درد زانو و علائم مرتبط با آن مانند ادم، درد و سفتی کمک می‌کنند؛ بنابراین در اینجا بهترین داروهای هومیوپاتی برای درمان زانو درد در انواع مختلف وجود دارد.

برای درد آرتروز در زانو

استئوآرتریت یک بیماری دژنراتیو مفصل است. آرتروز زانو با درد، سفتی و ترک در مفصل زانو مشخص می‌شود. آرتروز زانو در اثر بالا رفتن سن، اضافه وزن، آسیب دیدگی و استفاده نادرست از مفاصل ایجاد می‌شود.

برای زانو درد آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که باعث التهاب در مفاصل می‌شود؛ بنابراین تمام مفاصل بدن مستعد ابتلا به این بیماری هستند. شایع‌ترین علائم سفتی مفاصل، ناراحتی و ادم است. Bryonia، Rhus Tox و اسید سالیسیلیک درمان‌های مؤثری برای آرتریت روماتوئید زانو هستند.

برای درد بورسیت در زانو

بورسیت زانو التهاب حفره کیسه مانند پر از مایع سینوویال است که مفصل زانو را احاطه کرده است. بورسیت زانو در اثر عوامل مختلفی ایجاد می‌شود که شایع‌ترین علائم آن درد، تورم، گرما و درد مفاصل زانو است.

برای درد نقرس در زانو

نقرس یک بیماری دردناک مفصلی است که در اثر تشکیل کریستال‌های اسید اوریک در مفاصل ایجاد می‌شود. از انگشت شست پا شروع می‌شود و می‌تواند هر مفصلی در بدن از جمله مفصل زانو را تحت تأثیر قرار دهد. نقرس با درد شدید و تورم در مفاصل آسیب دیده مشخص می‌شود.

ناراحتی زانو نقرس با کلشیکوم و اسید بنزوئیک، دو داروی هومیوپاتی شناخته شده و بهترین برای درد مفاصل زانو درمان می‌شود.