راه رفتن در آب برای زانو

حرکات اصلاحی سر به جلو
حرکات اصلاحی سر به جلو
15 اسفند 1400
علت صاف شدن کف پا
علت صاف شدن کف پا
19 اسفند 1400
راه رفتن در آب برای زانو
3.8
(222)

بدون شک همه به مزایای راه رفتن و پیاده‌روی روزانه واقف هستند. اما پیاده‌روی برای افرادی که از مشکلات زانو رنج می‌برند، ممکن است بسیار دردناک باشد. تا به حال فکر کرده‌اید که راه رفتن در آب برای زانو و آب درمانی می‌تواند چه تاثیر چشمگیری برای درد زانو در پی داشته باشد؟

راه رفتن در آب برای چه زانوهایی مفید است؟

در ابتدا قابل ذکر است که راه رفتن در آب، از زیر مجموعه‌ی تمرینات آب درمانی می­باشد؛ و به همین علت کسانی که به خاطر روماتیسم مفصلی، آرتروز زانو یا آسیب رباط صلیبی از درد و ورم رنج می‌برند، می‌توانند از مزایای راه رفتن در آب نیز بهره‌مند شوند. این تمرین نه تنها برای کاهش درد زانو بسیار مفید است، بلکه پس از عمل جراحیِ تعویض مفصل زانو، به گذراندن دوران نقاهت نیز کمک شایانی می‌نماید.

راه رفتن در آب برای زانوهای سالم نیز بسیار مفید است و با این تمرین می‌توان ماهیچه‌های پا را تقویت نمود تا از آسیب و مشکلات دیگر زانو، پیشگیری شود.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

فواید راه رفتن در آب برای زانو

• وزن در آب بسیار کمتر احساس می‌شود در نتیجه هنگام راه رفتن، فشار کمتری بر مفاصل زانو وارد می‌گردد.

• راه رفتن در آب گرم، با سرکوب سیستم عصبی سمپاتیک، باعث می‌شود که عضلات از حالت انقباض و گرفتگی خارج شده و درد مفاصل کاهش یابد.

• راه رفتن و ورزش در آب (آب درمانی)، می‌تواند در تسکین درد و بالا بردن کیفیت زندگی مبتلایان به استئوآرتریت، موثر واقع شود.

• بیمارانی که از آرتریت روماتوئید رنج می‌برند، در کنار استفاده از داروهای ضد التهاب، می‌توانند به وسیله‌ی آب درمانی و راه رفتن در آب التهاب مفاصل خود را کاهش دهند.

• فشار هیدرواستاتیک آب باعث کاهش تورم مفاصل می‌گردد. در نتیجه دامنه‌ی حرکت و فعالیت بیمار افزایش یافته و درد زانو تسکین پیدا می‌کند.

• همان طور که پیش‌تر گفته شد شناور شدن در آب باعث کاهش فشار وزن بر زانو می‌شود. به همین علت برای کسانی که تحت عمل جراحی و تعویض مفصل زانو قرار گرفته‌اند، راه رفتن در آب و انجام تمرینات ورزشی، راحت‌تر شده؛ در نتیجه دوران نقاهت را سریع‌تر پشت سر می‌گذارند.

• راه رفتن در آب به خصوص خلاف جهت آب، برای مفاصل یک مقاومت مفید ایجاد می‌کند و باعث تقویت ماهیچه‌های پا و کاهش درد ناشی از ضعف عضلات نیز می‌گردد. پس کسانی که از ضعف عضلانی رنج می‌برند، می‌توانند با راه رفتن در آب، عضلات پا و اندام تحتانی را تقویت کرده و درد زانوی خود را کاهش دهند.

چگونه در آب راه برویم؟

راه رفتن در آب به منظور کاهش درد مفاصل و زانو، باید مقداری سریعتر انجام گیرد. به این معنی که هنگام راه رفتن، مقاومت آب را در پا و ران‌های خود حس کنید. البته در نظر داشته باشید که راه رفتن در آب، مانند دیگر تمرینات ورزشی و آب درمانی، باید آهسته شروع شود و به مرور سرعت پیدا کند. حداقل در ۵ دقیقه‌ی اول، باید آهسته در آب راه بروید. سپس کم کم سرعت خود را بیشتر کنید، تا زمانی که احساس کنید قدم‌های شما آب را می‌شکافند و به ساق و ران‌هایتان فشار وارد می‌کنند‌. این تمرین باعث می‌شود عضلات چهار سر ران شما تقویت شده و درد زانوها و کمر شما به مرور کاهش یابد. البته طبق تحقیقات به عمل آمده، به عقب راه رفتن، عضلات بیشتری را درگیر و تقویت می‌کند.

همچنین می‌توانید به جای پیاده‌روی در کف استخر، بر روی تردمیل‌های مخصوصی که در آب قرار می‌گیرند، راه بروید.

نکات مهم راه رفتن در آب

• کف استخرها، بسیار لیز هستند. پس حتما با دمپایی مخصوص راه بروید تا بتوانید تعادلتان را بهتر حفظ کنید و دچار آسیب و مصدومیت نشوید.

• توجه کنید که هنگام راه رفتن در آب، شانه‌ها و لگن شما هم راستا باشند.

• هر چه ارتفاع آب بالاتر باشد و شما بیشتر در آب فرو رفته باشید، فشار بر روی مفاصل کمتر می‌شود. اگر در عمق بیشتری از آب می‌خواهید راه بروید، می‌توانید از کمربند‌های مخصوصِ غوطه‌وری، که برای این‌ امر ساخته شده‌اند، استفاده کنید.

• اگر دارای شرایط جسمانی خاصی مانند بارداری، دیابت، سرطان، صرع، آسم و مشکلات تنفسی، حساسیت به کلر، مشکلات قلبی، حساسیت به دما، تب ناگهانی، بیماری کلیوی، فشار خون، بی اختیاری و عفونت‌ هستید، قبل از شروع آب درمانی و راه رفتن در استخر، با پزشک خود مشورت کنید.

سخن پایانی

اگر از مشکلات و درد زانو رنج می‌برید، حتما با مشورت یک پزشک، در کنار دارو درمانی، راه رفتن در آب را نیز امتحان کنید. این تمرین علاوه بر کاهش فشار بر روی مفاصل و بهبود تورم و درد ناشی از آن، به تقویت عضلات و درمان برخی از مشکلات زانوی شما، کمک چشمگیری خواهد کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

2 Comments

  1. لیلا گفت:

    سلام مطالب مفیدی بود سپاس
    کاش حرکات در اب را تصویری میگذاشتید

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقت بخیر
      خوشحالیم مطالب براتون مفید بود
      بله سعی میکنیم تصاویری از تمرینات در ااب نیز قرار بدیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان