درمان گردن درد و علت آن

درمان گردن درد با یوگا
21 بهمن 1399
گردن درد چیست
3 اسفند 1399
3.6
(5)

احساس گردن درد بدون هیچ ضربه یا آسیب دیدگی در گردن، ممکن است به معنای این باشد که درد ناشی از وضعیت نامناسب بدن است. وضعیت نامناسب بدن در حالت نشسته، رانندگی، کار و حتی خواب می‌تواند باعث ایجاد فشار بر عضلات، نخاع، مفاصل و اعصاب و گردن درد شود. عضلات گردن تلاش بسیاری می‌کنند تا سر فرد در حالت صحیح قرار بگیرد و هر جابجایی در وضعیت بدن، عضلات فرد را نیز جابجا می‌کند. بسته به موقعیت، این عضلات می‌توانند بیش از حد کشیده شوند یا خیلی منقبض شوند که ممکن است باعث گردن درد درد و حتی سردرد و میگرن شود. این درد معمولاً از ناحیه گردن شروع می‌شود اما تمایل به جلو رفتن به سمت پایین شانه‌ها و قسمت فوقانی کمر هم دارد. عضلات خاص درگیر در گردن درد ناشی از انقباض عبارت‌اند از:

عضلات Scalene – چرخاننده گردن

عضلات حرکت دهنده – چرخاننده سر

عضلات سینه‌ای کوچک – در قسمت فوقانی قفسه سینه قرار دارد

عضلات اطراف کتف – در اطراف مفاصل شانه قرار دارند

عضلات بالا برنده شانه‌ها – در دو طرف و پشت گردن واقع شده است

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

گردن درد و وضعیت سر به جلو

به طور خاص وضعیت سر و شانه جلو منبع شایع گردن درد است. افرادی که در محیط اداری کار می‌کنند و مدت طولانی پشت میز کارشان مقابل صفحه رایانه نشسته‌اند، معمولاً سر خود را روی شانه‌های خود قرار می‌دهند و ممکن است نوعی گردن درد را از آن وضعیت خود احساس کنند. این وضعیت نامناسب، با اضافه کردن وزن سر روی گردن، قابل کنترل برای ستون فقرات گردنی نیست.

گردن درد و وضعیت نامناسب گردن

وضعیت نامناسب قرارگیری گردن در آینده می‌تواند نقش مهمی در ایجاد مسائل دژنراتیو گردن، مانند بیماری دژنراتیو دیسک داشته باشد. حمل وسایل سنگین بر پشت و شانه‌ها ممکن است دردی ایجاد کند که به شانه‌ها و گردن انتشار یابد، زیرا شانه‌ها و قسمت فوقانی ستون فقرات ممکن است به همراه گردن و سر، گرد و به سمت جلو خم شوند.

اثرات وضعیت نامناسب بدن و گردن درد

همان‌طور که سر به جلو خم می‌شود، نیروی جاذبه مهره‌های گردن را می‌کشد و دیسک‌های آن قسمت از ستون فقرات گردنی را تحریک می‌کند تا تغییر مکان داده و به جلو خم شوند. این کشش مداوم همه‌ی نقاط اعم از بافت‌ها و رباط‌ها تا مفاصل کوچک پشت گردن را درگیر می‌کند. در نتیجه، ممکن است در برخی از عضلات گردن، احساس درد و حساسیت شدید به حرکت، کاهش دامنه حرکتی در گردن و شرایط دژنراتیوی دیسک مانند بیماری فتق دیسک گردن و آرتروز گردن را تجربه کنید. نکات مهم روزانه برای بهبود وضعیت ایستادن و سبک‌های زندگی مدرن باعث شده است که بی تحرکی و سکون در یک حالت به بخشی از زمان در روزهای ما تبدیل شود. در طول روز، هرگونه خم شدن در حالت ایستاده را بررسی و ارزیابی کنید. سعی کنید صاف بایستید، شانه‌های خود را به آرامی به عقب بکشید و به سر و گردن خود استراحت دهید، بدون اینکه در قسمت فوقانی کمر فشار وارد کنید. کمر و شکم فرد باید بیشتر از دیگر عضلات در حمایت از وضعیت صحیح ایستادن درگیر باشد و پاها باید از هم فاصله مناسب داشته باشند.

 رانندگی و گردن درد

حین رانندگی در مسافرت‌های طولانی مدت به همان مقدار قابل توجهی که در طول روز نشسته‌ایم بر بدن تأثیرات منفی دارد. مدت زمان طولانی در ترافیک ممکن است منجر به نشستن نادرست شود و باعث شود سر خود را به یک سمت تکیه دهیم. ارتفاع و شیب بدن خود را روی صندلی ماشین تنظیم کنید تا در وضعیتی صاف و صحیح قرار بگیرید. اگرچه ممکن است در ابتدا احساس عجیب و غریب و ناخوشایندی داشته باشد، اما پشتیبانی بهتری از کمر فرد ایجاد می‌کند و به راحتی سر را به جای اینکه به سمت سینه پایین بیاورید، بالا نگه دارید. در عین حال سعی کنید عضلات شانه‌های خود را شل کرده و منقبض نکنید.

گردن درد هنگام کار با کامپیوتر

در عصر دیجیتال زندگی کردن، توجه به نحوه استفاده از وسایل الکترونیکی مهم‌تر می‌شود. چه بخواهید از تلفن یا لپ تاپ خود استفاده کنید، چه به شدت خم شوید و سر خود را خم کنید تا از نزدیک به صفحه کتاب نگاه کنید، همه به درد احتمالی گردن و شانه کمک می‌کند. فضای کاری خود را ارزیابی کنید و سعی کنید صفحه نمایش خود را مستقیماً در سطح چشم قرار دهید، این کار می‌تواند به فرد در حالت خم شدن و حرکت سر به جلو کمک کند. تنظیم زنگ ساعت یا یادآوری برای بررسی وضعیت بدن در اواسط روز می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند و بسیار کمک کننده باشد.

خوابیدن و گردن درد

در حالی که توصیه به حفظ وضعیت مناسب بدن حین خواب کاملاً در کنترل فرد نیست، اما خوابیدن در موقعیت‌های غیر طبیعی و نادرست می‌تواند عاملی برای گردن درد باشد. سعی کنید در وضعیتی مناسب بخوابید. به عنوان مثال، خوابیدن به پشت، سازگارترین حالت برای حفظ وضعیت مناسب بدن در خواب خواهد بود. بدن فرد در یک راستا قرار دارد و عضلات گردن فرد شل و رها هستند. برعکس این امر خوابیدن روی شکم است که گردن فرد در وضعیتی کاملاً نادرست رو به پایین قرار می‌گیرد و با هر بار تنفس فشار زیادی بر آن وارد می‌شود. وقتی نوبت به بالش می‌رسد، به جای هر بالش خیلی نرم، یک بالش سفت و محکم انتخاب کنید تا بتواند به اندازه کافی و مناسب از قوس گردن حمایت کرده و گردن را در وضعیت مناسب نگه دارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان