درمان سیاتیک بدون جراحی

درمان گردن درد با یوگا
21 بهمن 1399
4.1

سیاتیک دردی است که از کمر شروع و به پشت ران و پایین ساق پا انتشار می‌یابد. درد سیاتیک ممکن است در اثر تحریک یک یا چند عصب نخاعی ایجاد شود. این درد می‌تواند خفیف یا شدید باشد و اغلب در اثر ساییدگی مهره‌ها در قسمت پایین ستون فقرات ایجاد می‌شود. خبر خوب این است که سیاتیک اغلب با روش‌های محافظه کارانه و تمرینات اصلاحی طی چند هفته و بدون نیاز به جراحی با کمک متخصص حرکات اصلاحی تسکین می‌یابد. انجام تمرینات اصلاحی برای بهبود قدرت عضلات کمری و پشت در حالی که انعطاف‌پذیری را در تمام عضلات باسن و اندام تحتانی افزایش می‌دهد، به طور قابل توجهی نیز احتمال ابتلا به کمردرد و سایر علائم سیاتیک را کاهش می‌دهد.

علائم سیاتیک

علائم سیاتیک می‌تواند از یک درد خفیف تا یک درد طاقت فرسا در امتداد مسیر عصب سیاتیک فرد که از پایین کمر به ران‌ها و به هر ساق پا منتقل می‌شود، متفاوت باشد. این علائم می‌تواند شامل بی‌حسی، احساس گزگز یا ضعف عضلانی باشد که از پشت ران و به سمت ساق پا یا کف پای فرد انتشار می‌یابد.

علائم سیاتیک اغلب با سرفه یا عطسه بدتر می‌شود. به طور معمول، افراد مبتلا به سیاتیک علائم را فقط در یک طرف بدن تجربه می‌کنند. اگرچه ممکن است درد شدید باشد، درد سیاتیک اغلب می‌تواند از طریق تمرینات اصلاحی، درمان‌های کایروپراکتیک و ماساژ، بهبود قدرت و انعطاف‌پذیری و استفاده از کیسه‌های گرما و یخ تسکین یابد.

عوامل خطر سیاتیک

فاکتورهای زیادی وجود دارد که فرد را مستعد ابتلا به سیاتیک می‌کند که هم ورزشکاران را تحت تأثیر قرار می‌دهد و هم افرادی که فعالیت کمتری دارند. افرادی که سبک زندگی کم تحرکی دارند بیشتر از افراد فعال دچار سیاتیک می‌شوند. با این حال، ورزشکاران استقامتی نیز به علت داشتن فعالیت بیش از حد مستعد ابتلا به سیاتیک هستند. سن نیز عامل مهمی است، زیرا افراد در سنین 30 تا 60 سالگی اغلب دچار مشکلات ستون فقرات می‌شوند، از جمله فتق دیسک، خار استخوان و اختلال عملکرد مفصل در ران‌ها.

طبق تحقیقات انجام شده، چاقی و دیابت از دیگر عوامل شایع ابتلا به سیاتیک هستند. یک متخصص حرکات اصلاحی می‌تواند به فرد کمک کند تا تشخیص دهد می‌توان درد سیاتیک را از طریق روش‌های محافظه کارانه مانند انجام حرکات صحیح، کشش استاتیک و سرما درمانی کاهش داد. اکثر افراد در طی چند هفته به خوبی به تکنیک‌های ساده پاسخ می‌دهند و بدون درد هستند. تمرینات اصلاحی و ماساژ درمانی ممکن است به بهبود مشکلات ستون فقرات فرد کمک کرده و سایر شرایط زمینه‌ای را رفع کند و در عین حال مشکل گردش خون و ضعف عضلات را بهبود بخشد. درد جزئی را می‌توان با استفاده از گرما و سرما نیز درمان کرد.

در حالی که برخی از پزشکان ممکن است بعد از عدم موفقیت اقدامات غیر جراحی، جراحی را به عنوان درمانی برای سیاتیک توصیه کنند، اما متخصصان حرکات اصلاحی می‌گویند این همیشه انتخاب مناسب برای همه‌ی افراد نیست. در واقع، تقریباً 50 درصد از افراد مبتلا به سیاتیک، 1.5 ماه پس از تشخیص، علائم خود را با کمک تمرینات اصلاحی بهبود می‌بخشند. درمان‌های غیر جراحی ممکن است دوره بهبودی طولانی‌تری داشته باشند. با این حال، جراحی خطرات خاص خود را دارد که شامل عفونت و لخته شدن خون است. مهم است که با پزشک در مورد سیاتیک صحبت شود تا مشخص شود کدام روش درمانی برای فرد بهتر است.

تقویت عضلات کمر و سیاتیک

عضلات اطراف ستون فقرات و شکم فرد ممکن است ضعیف یا بیش از حد منقبض باشد و از حمایت بدن در صورت لزوم جلوگیری کند. وضعیت نامناسب بدن و عضلات آسیب دیده می‌تواند بر ظاهر ستون فقرات فرد تأثیر بگذارد و خطر کمردرد و سیاتیک را افزایش دهد. تمرینات تقویت کننده سبک که کمر و پشت فرد را هدف قرار می‌دهند، وضعیت بدن و توانایی پاسخگویی به فشار را بهبود می‌بخشد و احتمال و شدت کمردرد را کاهش می‌دهد. در حالی که در حال بهبودی سیاتیک هستید، از انجام تمرینات با شدت بالا مانند دویدن خودداری کنید.

افزایش انعطاف‌پذیری مفصل ران

تمرینات مربوط به عضلات ران، عضلات باسن و لگن می‌توانند وضعیت بدن فرد را تغییر داده و فشار را در قسمت تحتانی کمر کاهش دهند که ممکن است به کاهش درد سیاتیک کمک کند. اکثراً کاهش علائم سیاتیک به طور قابل توجهی از یک نوع روش کششی بهره می‌گیرند که باسن و ران را هدف قرار می‌دهد و عضلاتی را که بیش از حد استفاده شده یا ملتهب هستند، تسکین می‌دهد.

پیریفورمیس عضله کوچکی است که در قاعده ستون فقرات متصل می‌شود و دقیقاً بالای عصب سیاتیک قرار دارد. بی تحرکی طولانی مدت یا نشستن، باعث فشار پیریفرمیس روی عصب سیاتیک است که می‌تواند منجر به تشدید و درد شود. با استفاده از یک تمرین ساده کششی یا قرار دادن تمرینات یوگا در رژیم کلی تناسب اندام، عضلات لگن و ران را تقویت کنید. در اینجا دو روش برای کشش عضله پیریفرمیس و تسکین درد وجود دارد.

کشش 1

به پشت بخوابید و هر دو زانوی خود را خم کرده و کف پاها را روی زمین قرار دهید.

یک پا را بلند کرده و از بالای زانوی دیگر خود عبور دهید.

ران پای روی زمین را بگیرید و تا سینه بلند کنید تا جایی که احساس کشیدگی در ران کنید.

10 تا 30 ثانیه در این حالت بمانید.

در طرف مقابل تکرار کنید.

کشش 2

به پشت بخوابید و هر دو پا صاف باشد.

یک زانو را با دست بگیرید و پای خود را به سمت بالا و عقب به سمت شانه بکشید.

10 تا 30 ثانیه در این حالت بمانید.

در طرف مقابل تکرار کنید.

داروی سیاتیک

تمرینات اصلاحی غالباً اولین خط درمان سیاتیک است. با این حال، اگر علائم فرد بهبود نیافت، پزشک ممکن است مصرف داروها را به فرد توصیه کند. رایج‌ترین انواع داروهایی که برای درد سیاتیک تجویز می‌شوند عبارت‌اند از:

داروهای ضد التهاب

شل کننده‌های عضلانی

برخی از مواد مخدر

تزریق استروئید اپیدورال

داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای

داروهای ضد التهاب می‌توانند التهاب و علائم سیاتیک را کاهش دهند. آن‌ها می‌توانند شامل داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن (Advil، Motrin) و ناپروکسن (Aleve، Naprosyn) باشند. همچنین شامل مهارکننده‌های COX-2 هستند که با مسدود کردن هورمون‌ها در بدن، درد را متوقف می‌کنند. شل کننده‌های عضلانی عضلات سفت شده توسط سیاتیک را شل می‌کنند و مواد مخدر نیز به کاهش درد سیاتیک کمک می‌کند. تزریق استروئیدی اپیدورال همچنین می‌تواند درد را کاهش دهد. با استفاده از این گزینه، داروی کورتیکواستروئید و بی‌حسی در فضای بین دو مهره قرار می‌گیرد. داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای و داروهای ضد تشنج گاهی اوقات می‌توانند به طور مؤثر سیاتیک را درمان کنند، اگرچه این هدف اصلی آن‌ها نیست.

درمان‌های کایروپراکتیک

درمان‌های جایگزین جراحی برای سیاتیک نیز می‌تواند تا حدی تسکین دهنده درد باشد. یک متخصص عمل جراحی می‌تواند ستون فقرات فرد را به گونه‌ای تنظیم کند که حرکت ستون فقرات را افزایش دهد که باعث بهبود عملکرد ستون فقرات و کاهش درد می‌شود. درمان کایروپراکتیک همچنین می‌تواند کمردرد ناشی از سیاتیک را تسکین دهد، اما برای دردهای خفیف مؤثر است.

ماساژ و سیاتیک

ممکن است فرد در اثر درد سیاتیک عضلات ضعیفی داشته باشد. ماساژ می‌تواند به شل شدن عضلات، کاهش درد و بهبود تحرک و انعطاف‌پذیری کمک کند.

طب سوزنی و سیاتیک

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که طب سوزنی می‌تواند به تسکین درد سیاتیک کمک کند. اگر قصد انجام طب سوزنی را دارید، حتماً به یک پزشک معتبر مراجعه کنید.

استفاده از سرما و گرما برای تسکین درد سیاتیک هنگامی که برای اولین بار احساس درد سیاتیک می‌کنید، می‌تواند تسکین زیادی ایجاد کند. یک کیسه یخ یا یک کیسه نخود فرنگی منجمد را در یک حوله تمیز بپیچید و آن را چند بار در روز و هر بار تا 20 دقیقه در محل درد بگذارید. اگر سیاتیک همچنان پس از چند روز فرد را آزار می‌دهد، سعی کنید به جای آن گرما را امتحان کنید.

یک کیسه گرم یا یک پد گرم کننده را روی ناحیه دردناک قرار دهید. اگر درد فرد همچنان ادامه دارد، سعی کنید کیسه‌های سرد و گرم را به ترتیب و متناوب استفاده کنید.

سیاتیک یک وضعیت دردناک است که می‌تواند زندگی روزمره فرد را با چالش بیشتری روبرو کند. خبر خوب این است که روش‌های زیادی برای درمان آن وجود دارد و بسیاری از آن‌ها در کاهش علائم کاملاً مؤثر هستند. با پزشک خود صحبت کنید تا مشخص کند کدام روش‌های درمانی برای فرد بهتر است.