درمان سریع درد دیسک کمر

چه مکمل‌هایی می‌توانند آرتروز زانو را درمان کنند؟
چه مکمل‌هایی می‌توانند آرتروز زانو را درمان کنند؟
23 اردیبهشت 1402
دیسک کمر و درد پا
دیسک کمر و درد پا
25 اردیبهشت 1402
درمان سریع درد دیسک کمر
3.5
(16)

پارگی دیسک کمر ممکن است باعث دردی شود که به‌صورت تیز و سوزشی توصیف می‌شود. این درد ممکن است به سمت باسن، پایین پا و حتی انگشتان پا انتشار یابد. تسکین درد دیسک کمر برای هرکسی متفاوت به نظر می‌رسد و ممکن است برای رسیدن به یک درمان بهینه احتیاج به آزمون‌وخطا باشد.

در ادامه قصد داریم تا چند نکته کمتر شناخته شده برای درمان سریع درد دیسک کمر و ایجاد احساس بهتر به هنگام دیسک کمر را با شما بررسی کنیم. این روش‌ها می‌توانند به کم‌شدن سریع درد دیسک کمر کمک کنند.

گرما و سرمادرمانی برای کاهش سریع درد و تنش‌های عضلانی مفیدند

اعمال گرما و یا سرما در قسمت پایین کمر می‌تواند تنش عضلانی را که معمولاً به هنگام پارگی دیسک کمر وجود دارد کاهش دهد. گرما به کاهش سفتی عضلانی که باعث اسپاسم می‌شود کمک می‌کند، جریان خون را افزایش می‌دهد و خاصیت ارتجاعی بافت همبند را بهبود می‌بخشد. سرما دمای بافت ناحیه را کاهش می‌دهد که اثرات ضددرد و ضدالتهابی ایجاد می‌کند و در نتیجه درد را کاهش می‌دهد.

برای کاهش تنش عضلانی، از اعمال گرما به کمر خود، به هنگام صبح و یا قبل از حرکات کششی و انجام ورزش استفاده کنید.

سعی کنید یک پد گرم‌کننده یا کمپرس گرم را به‌صورت دوره‌ای در طول روز روی کمر خود قرار دهید. (حتماً از یک‌لایه حفاظتی مانند حوله و یا پارچه برای جلوگیری از آسیب حرارتی استفاده کنید)

همین روش را می‌توان به‌وسیله یک کیسه یخ پس از انجام کشش، ورزش یا ماساژ برای تسکین درد استفاده کرد (حتماً از یک‌لایه حفاظتی مانند حوله و یا پارچه استفاده کنید تا از آسیب‌های سوختگی ناشی از سرما جلوگیری کنید).

سایر روش‌های انتقال گرما عبارت‌اند از: پوشش‌های حرارتی چسبنده (حرارت مداوم و سطح پایینی را در طی چند ساعت فراهم می‌کند)، سونای گرم و یا دوش‌گرفتن در پایان روز.

می‌توانید هرکدام از این گزینه‌ها را امتحان کنید و ببینید چه چیزی برای شما بهتر است. نوع گرما و نحوه استفاده از آن اغلب به اولویت‌های خود شخص بستگی دارد.

فعالیت بدنی متوسط باعث ترشح اندورفین می‌شود

اگرچه ممکن است غیرمنطقی به نظر برسد، اما در صورت داشتن پارگی دیسک کمر، فعال ماندن می‌تواند درد را تسکین دهد. هنگامی که ورزش می‌کنید، بدن اندورفین ترشح می‌کند. این هورمون به طور طبیعی می‌تواند خلق‌وخوی شما را بهبود بخشد و احساس درد را کاهش دهد.

اکثر افراد مبتلا به پارگی دیسک کمر قادر به تحمل فعالیت‌های کم‌تأثیر مانند:

پیاده‌روی در بیرون از خانه و یا روی تردمیل

استفاده از دستگاه الپتیکال یا اسکی فضایی

دوچرخه‌سواری در بیرون از خانه و یا استفاده از  دوچرخه ثابت هستند

دستگاه الپتیکال

اگر درد شما شدیدتر است، ممکن است بخواهید یک فعالیت مبتنی بر آب مانند آب‌درمانی را امتحان کنید. فعالیت‌های مبتنی بر آب به هنگام دیسک کمر اغلب توصیه می‌شود؛ زیرا شناور بودن آب با نیروی گرانش مقابله می‌کند و تحمل بار روی دیسک‌های ستون فقرات شما را کاهش می‌دهد. پزشک شما ممکن است یک برنامه فیزیوتراپی در آب یا شنای سبک را به شما پیشنهاد دهد.

وضعیت‌های خواب به تسکین درد پارگی دیسک کمر کمک می‌کند

درد ناشی از پارگی دیسک کمر می‌تواند در طول شب بدتر شود. ممکن است خوابیدن در وضعیتی که فشار ستون فقرات را کاهش می‌دهد، باعث شود تا راحت‌تر بخوابید. به همین منظور چند روش خوابیدن را که به تسکین درد دیسک کمر کمک می‌کند با هم بررسی می‌کنیم:

از یک بالش زیر زانو استفاده کنید تا به کاهش تنش در ناحیه کمر کمک کنید.

به پهلو دراز بکشید و یک بالش بین زانوهای خود قرار دهید تا ستون فقرات شما صاف و باسن شما متعادل بماند.

موقعیت خوابی که برای شما مناسب است و قراردادن بالش احتمالاً باتوجه‌به محل پارگی دیسک شما تعیین می‌شود. چند بالش و موقعیت‌های مختلف را امتحان کنید تا ببینید چه چیزی برای شما بهتر است.

روش مک‌کنزی می‌تواند به تغییر درد سیاتیک کمک کند

روش مکنزی یکی از انواع فیزیوتراپی است که شامل رویکرد خاصی برای انجام تمرینات است. برای درد دیسک کمر، هدف این روش این است که درد را از ساق پا (سیاتیک) دور کند و آن را بیشتر در قسمت پایین کمر متمرکز نگه دارد.

علائم شما معمولاً تعیین می‌کند که فیزیوتراپیست کدام تمرینات را با روش مکنزی پیشنهاد کند.

پس از اینکه علائم شما از پای شما خارج شد، رویکرد این روش معمولاً به توان‌بخشی طولانی‌مدت برای تقویت کمر و سایر گروه‌های عضلانی کلیدی تغییر می‌کند.

حتی پس از کاهش درد پارگی دیسک کمر، برنامه تقویت و کشش کمر باید ادامه یابد تا خطر بازگشت درد کمر کاهش یابد.

آزادسازی میوفاشیال و یا ماساژ ممکن است به کاهش درد سریع کمر کمک کند

اگرچه که درد میوفاشیال ممکن است منبع اصلی درد کمر نباشد، اما ممکن است یک منبع ثانویه درد باشد که از پارگی دیسک کمر و همچنین ساختارهای دیگر منشأ می‌گیرد. این موضوع می‌تواند با وضعیت نامناسب بدنی و عدم تحرک و فعالیت بدنی بدتر شود. رهاسازی مایوفاشیال نوعی درمان دستی است که باعث بهبود کمردرد می‌شود. این تمرینات وضعیتی و رهاسازی میوفاشیال را می‌توان در هم در جلسات فیزیوتراپی انجام داد و هم از تکنیک‌های آن در خانه استفاده نمود.

از یک توپ تنیس، عصای ماساژ و یا فوم رولر برای اعمال فشار بر روی نقاط حساس یا ماشه‌ای در ناحیه کمر استفاده کنید.

هنگامی که یک نقطه حساس و یا ماشه شناسایی شد، فشار را به مدت 1 تا 2 دقیقه ثابت نگه دارید تا اجازه دهید عضله آزاد شود. می‌توانید این مراحل را برای بقیه نقاط ماشه‌ای که در ناحیه کمر وجود دارد، تکرار کنید.

استفاده از فوم رولر برای رهاسازی مایوفاشیال

این تکنیک ممکن است در ابتدا درد را بدتر کند؛ زیرا فشار مضاعفی را بر روی عضلات ملتهب وارد می‌کند. استفاده از سرمادرمانی (یخ) پس از رهاسازی میوفاشیال برای کاهش درد بسیار توصیه می‌شود.

داروهای بدون نسخه

هنگامی که درد ناشی از پارگی دیسک، خفیف باشد، یک داروی مسکن بدون نسخه (OTC) می‌تواند به تسکین التهاب و بهبود درد کمک کند. ایبوپروفن، استامینوفن و ناپروکسن تعدادی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها برای داروهای مسکن OTC هستند. ازآنجایی‌که این داروها تنها به طور موقت درد را تسکین می‌دهند، قبل از اینکه از این درمان استفاده کنید، باید با پزشک مشورت کنید.

استامینوفن (پاراستامول): استامینوفن (پاراستامول) نیز یک مسکن است، اما یک مسکن غیراستروییدی (NSAID) محسوب نمیشود. بااین‌حال این دارو به‌خوبی تحمل می‌شود و می‌تواند به‌عنوان جایگزینی برای NSAIDها استفاده شود، به‌ویژه برای افرادی که مسکن‌های NSAID  را به دلیل مواردی مانند مشکلات معده یا آسم تحمل نمی‌کنند. اما دوزهای بالاتر استامینوفن می‌تواند باعث آسیب کبد و کلیه شود. به همین دلیل، بزرگسالان باید اطلاعات درج شده روی بسته‌بندی را رعایت کنند و مطمئن شوند که بیش از 4 گرم (4000 میلی‌گرم) استامینوفن در روز مصرف نمی‌کنند. این مقدار در 8 قرص حاوی 500 میلی‌گرم استامینوفن وجود دارد. مصرف دوز مناسب به هنگام استفاده از این دارو نه‌تنها مهم است، بلکه باید بین دوزها به‌اندازه کافی صبر کرد.

سخن پایانی

اگرچه درد دیسک‌های کمری معمولاً در 6 هفته برطرف می‌شود، اما ممکن است شما بخواهید در این مدت این درد را مدیریت کنید و کنترل آن را در دست بگیرید. این نکات ممکن است برای همه کارساز نباشد، و ممکن است پیداکردن آنچه برای کمک به تسکین درد پارگی دیسک کمر شما بهترین نتیجه را دارد، زمان‌بر باشد. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم با صبوری و به‌دوراز استرس روش‌های گفته شده را امتحان کنید و بهترین آن‌ها را برای خود انتخاب کنید.

https://www.spine-health.com/blog/5-little-known-tips-lumbar-herniated-disc-pain-relief

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان