درمان درد با گرما و سرما

3 خرداد 1401
گرما درمانی
3.2

ما همه چیز را از آرتروز گرفته تا عضلات کشیده گرفته تا التهاب را با کمپرس یخ یا پدهای گرم کننده درمان می‌کنیم. درمان درد با گرما و سرما می‌تواند برای تعدادی از شرایط و آسیب‌های مختلف بسیار مؤثر باشد و به راحتی مقرون به صرفه باشد. بخش دشوار این است که بدانیم چه موقعیت‌هایی به گرما و در چه شرایطی نیاز به سرد دارند. گاهی اوقات یک درمان واحد حتی شامل هر دو می‌شود. به عنوان یک قانون کلی، از یخ برای صدمات یا درد حاد، همراه با التهاب و تورم استفاده کنید. از گرما برای درد یا سفتی عضلات استفاده کنید. گرما درمانی با بهبود گردش خون و جریان خون در یک منطقه خاص به دلیل افزایش دما کار می‌کند. افزایش دمای ناحیه آسیب دیده حتی اندکی می‌تواند ناراحتی را تسکین دهد و انعطاف‌پذیری عضلات را افزایش دهد. گرما درمانی می‌تواند گرفتگی عضلات را آرام کند و بافت آسیب دیده را التیام بخشد.

انواع گرما درمانی

دو نوع مختلف گرما درمانی وجود دارد: گرمای خشک و گرمای مرطوب.

گرمای خشک یا حرارت درمانی هدایت ‌شده شامل منابعی مانند پدهای گرمایشی، بسته‌های گرمایش خشک و حتی سونا می‌شود. این گرما به راحتی اعمال می‌شود.

گرمای مرطوب یا گرمای همرفت شامل منابعی مانند حوله‌های بخار، بسته‌های گرمایش مرطوب یا حمام‌های داغ است. گرمای مرطوب ممکن است کمی مؤثرتر باشد و همچنین به زمان استفاده کمتری برای نتایج یکسان نیاز دارد.

همچنین می‌توان از درمان‌های حرارتی حرفه‌ای استفاده کرد. به عنوان مثال، گرمای حاصل از امواج فراصوت می‌تواند برای کمک به درد در تاندونیت استفاده شود.

هنگام اعمال گرما درمانی، می‌توانید از درمان موضعی، منطقه‌ای یا کل بدن استفاده کنید. درمان موضعی برای مناطق کوچک درد، مانند یک عضله سفت، بهترین است. اگر فقط می‌خواهید یک آسیب را به صورت موضعی درمان کنید، می‌توانید از بسته‌های ژل گرم شده کوچک یا یک بطری آب گرم استفاده کنید. درمان منطقه‌ای برای درد یا سفتی گسترده‌تر بهترین است و می‌توان آن را با حوله بخارپز، پد گرم‌کننده بزرگ یا پوشش‌های حرارتی انجام داد. درمان کامل بدن شامل گزینه‌هایی مانند سونا یا حمام آب گرم است.

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

چه زمانی از کیسه آب گرم استفاده نکنید

موارد خاصی وجود دارد که نباید از گرما درمانی استفاده کرد. اگر ناحیه مورد نظر یا کبود یا متورم است (یا هر دو)، ممکن است بهتر باشد از سرما درمانی استفاده کنید. گرما درمانی همچنین نباید در ناحیه‌ای با زخم باز اعمال شود. افرادی که دارای برخی شرایط از قبل موجود هستند، به دلیل خطر بالای سوختگی یا عوارض ناشی از اعمال گرما، نباید از گرما درمانی استفاده کنند. این شرایط عبارت‌اند از:

دیابت

درماتیت

بیماری‌های عروقی

ترومبوز ورید عمقی

مولتیپل اسکلروزیس (MS)

اگر بیماری قلبی یا فشار خون بالا دارید، قبل از استفاده از گرما درمانی با پزشک خود مشورت کنید. اگر باردار هستید، قبل از استفاده از سونا یا جکوزی با پزشک خود مشورت کنید.

اعمال گرما درمانی

بر خلاف سرما درمانی که نیاز به محدود شدن دارد، گرما درمانی اغلب زمانی سودمندتر است که برای مدت زمان مناسبی استفاده شود. سفتی یا کشش جزئی را می‌توان تنها با 15 تا 20 دقیقه گرما درمانی کاهش داد. درد متوسط ​​تا شدید می‌تواند از جلسات طولانی تر گرما درمانی مانند حمام آب گرم که بین 30 دقیقه تا دو ساعت طول می‌کشد، بهره‌مند شود.

سرما درمانی چگونه کار می‌کند

سرما درمانی به عنوان یخ درمانی نیز شناخته می‌شود. این دارو با کاهش جریان خون در یک منطقه خاص عمل می‌کند، که می‌تواند به طور قابل توجهی التهاب و تورم را که باعث درد می‌شود، به ویژه در اطراف مفصل یا تاندون کاهش دهد. می‌تواند به طور موقت فعالیت عصبی را کاهش دهد، که می‌تواند درد را نیز تسکین دهد.

انواع سرما درمانی

روش‌های مختلفی برای اعمال سرما درمانی در ناحیه آسیب دیده وجود دارد. گزینه‌های درمانی عبارت‌اند از:

بسته‌های یخ یا بسته‌های ژل منجمد

اسپری‌های خنک کننده

ماساژ یخ

حمام‌های یخ

انواع دیگر سرما درمانی که گاهی اوقات مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارت‌اند از:

کایرواسترچینگ، که از سرما برای کاهش اسپاسم عضلانی در طول کشش استفاده می‌کند.

کایروکینتیک، که ترکیبی از درمان سرماخوردگی و ورزش فعال است و می‌تواند برای رگ به رگ شدن رباط مفید باشد.

اتاق‌های سرما درمانی کل بدن

چه زمانی از سرما درمانی استفاده نکنید

افراد مبتلا به اختلالات حسی که مانع از احساس برخی از احساسات آن‌ها می‌شود، نباید از سرما درمانی در خانه استفاده کنند زیرا ممکن است در صورت ایجاد آسیب نتوانند احساس کنند. این شامل دیابت است که می‌تواند منجر به آسیب عصبی و کاهش حساسیت شود. برای سفت شدن عضلات یا مفاصل نباید از سرما درمانی استفاده کنید. اگر گردش خون ضعیفی دارید نباید از سرما درمانی استفاده کنید.

اعمال سرما درمانی

برای درمان خانگی، یک کیسه یخ پیچیده شده در حوله یا حمام یخ را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. هرگز نباید یک ماده یخ زده را مستقیماً روی پوست بمالید، زیرا می‌تواند باعث آسیب به پوست و بافت شود. پس از آسیب در اسرع وقت درمان سرما را انجام دهید.

از سرما درمانی برای مدت زمان کوتاه و چند بار در روز استفاده کنید. 10 تا 15 دقیقه خوب است و برای جلوگیری از آسیب عصبی، بافتی و پوستی نباید بیش از 20 دقیقه سرما درمانی در هر بار استفاده شود. برای بهترین نتیجه می‌توانید ناحیه آسیب دیده را بالا نگه دارید.

خطرات گرما درمانی

در گرما درمانی باید از دماهای گرم به جای داغ استفاده کنید. اگر از حرارت خیلی گرم و داغ استفاده کنید، می‌توانید پوست را بسوزانید. اگر عفونت دارید و از گرما درمانی استفاده می‌کنید، این احتمال وجود دارد که گرما درمانی خطر گسترش عفونت را افزایش دهد. حرارت اعمال شده به طور مستقیم به یک منطقه محلی، مانند بسته‌های گرمایشی، نباید بیش از 20 دقیقه در هر بار استفاده شود. در صورت افزایش تورم، درمان را فورا متوقف کنید. اگر گرما درمانی پس از یک هفته به کاهش درد یا ناراحتی کمک نکرده است، یا درد در عرض چند روز افزایش می‌یابد، با پزشک خود وقت ملاقات بگیرید.

خطرات سرما درمانی

اگر مراقب نباشید، سرما درمانی که برای مدت طولانی یا خیلی مستقیم به کار می‌رود می‌تواند منجر به آسیب پوست، بافت یا عصب شود. اگر بیماری قلبی عروقی دارید، قبل از استفاده از سرما درمانی با پزشک خود مشورت کنید. اگر سرما درمانی در عرض 48 ساعت به آسیب یا تورم کمک نکرد، با پزشک خود تماس بگیرید.

دانستن زمان استفاده از سرما درمانی و زمان استفاده از گرما درمانی به میزان قابل توجهی اثربخشی درمان را افزایش می‌دهد. برخی موقعیت‌ها به هر دو نیاز دارند. به عنوان مثال، بیماران مبتلا به آرتروز ممکن است از گرما برای سفتی مفاصل و سرما برای تورم و درد حاد استفاده کنند.

اگر هر یک از درمان‌ها درد یا ناراحتی را بدتر کرد، فوراً آن را متوقف کنید. اگر درمان با استفاده منظم در طی چند روز کمک چندانی نکرده است، می‌توانید برای مشورت با سایر گزینه‌های درمانی به پزشک خود مراجعه کنید. همچنین در صورت بروز هرگونه کبودی یا تغییرات پوستی در طول درمان، مهم است که با پزشک خود تماس بگیرید.