درمان برآمدگي مهره پشت گردن

24 آبان 1401
علت برآمدگي مهره پشت گردن
3.9

به نظر شما علت بيرون زدگي مهره گردن چيست؟ قبل از پاسخ به اين سوال، ابتدا بايد بدانيد كه گردن بخش مهمي از ستون فقرات است. چرا كه مانند يك پل ارتباطي ميان مغز و ستون فقرات يا نخاع عمل مي كند. وجود مهره ها به همراه ديسك هاي متعدد، در حركت گردن به ما كمك مي كند. گاهي اوقات عدم رعايت استانداردهاي لازم در هنگام چرخش گردن، ديسك ها را با مشكل مواجه مي سازد. به همين سبب برآمدگي يا قوز در پشت گردن ظاهر مي گردد.

البته امكان درمان برآمدگي مهره پشت گردن وجود دارد. از طريق تزريق دارو يا ورزش مي توان اين عارضه را كم كم از بين برد. اگر شما نيز فكر مي كنيد، داراي برآمدگي پشت گردن هستيد. بايستي ابتدا از وجود آن اطمينان حاصل كنيد. بعد از تشخيص دقيق نيز مي توانيد از روش هاي مختلف به درمان آن بپردازيد. در ادامه تمام اطلاعات لازم در خصوص علت، علائم و نحوه درمان آن شرح داده شده است.

چرا برآمدگي مهره پشت گردن به وجود مي آيد؟

قوز گردن يا برآمدگي پشت آن به دلايل متفاوتي در افراد به وجود مي آيد. داشتن عادت نادرست در زندگي يا به قولي قرار دادن گردن در وضعيت نامناسب براي مدت طولاني مي تواند در اكثر افراد علت قوز پشت گردن باشد. همچنين داشتن اضافه وزن زياد نيز باعث به وجود آمدن قوز گردن مي شود. كمبود مواد معدني و مغذي مانند كلسيم و منيزيم كه در استحكام مهره ها نقش دارند هم تاثيرگذار مي باشد. گاهي اين عارضه به صورت مادرزادي در شخص وجود دارد.

با آسيب به ديسك هاي گردن، گاهي مهره ها جا به جا مي شوند. يا حتي دچار شكستگي مي شوند. در نهايت نيز اين صدمات به شكل برآمدگي در گردن ديده مي شوند. در هر صورت، درمان برآمدگي مهره پشت گردن در اولين فرصت بسيار مهم است. چرا كه با تشديد برآمدگي، ديسك آسيب بيشتري مي بيند. فرد نيز درد شديدتري را حس مي نمايد. حتي گاهي اين ناراحتي ممكن است به دست ها و بازوها نيز منتقل گردد. التهاب و عفونت ژنتيكي در كنار بالا رفتن سن هم مي تواند موثر باشد.

علائم بيرون زدگي مهره گردن

قبل از اينكه به درمان برآمدگي مهره پشت گردن بپردازيد، بايستي از وجود آن مطمئن شويد. معمولا پزشكان براي تشخيص اين عارضه، عكسبرداري يا آزمايشات عصبي را به شما پيشنهاد مي كنند. اما به طور كلي قوز گردن با بيرون زدگي مهره آن علائم مختلفي دارد. چرا كه عصب نخاعي را مورد تحريك قرار مي دهد. با داشتن نشانه هاي آن مي توانيد تا حدود زيادي به وجود بيرون زدگي مهره گردن پي ببريد. علائم معروف آن در ادامه براي شما ذكر شده است.

• وجود برآمدگي يا برجسته بودن گردن از نظر ظاهري
  • عدم توانايي نگه داشتن سر يا گردن به صورت صاف براي مدت طولاني
  • احساس ضعف در عضلات گردن
  • سفت شدن ناحيه گردن يا اسپاسم ماهيچه هاي آن
  • عدم توانايي در كنترل و ايجاد تعادل در بدن
  • وجود مشكل در سيستم گوارشي يا بلع مواد غذايي
  • بدتر شدن گردن با چرخش آن به اطراف يا در صورت حركت دادن آن
  • احساس بي حسي در دست ها يا بازوها
علائم بيرون زدگي مهره گردن

راهنمايي درمان برآمدگي مهره پشت گردن

وجود انحنا در مهره گردن و برآمده شدن آن، در آينده براي انسان عوارض مختلفي خواهد داشت. از اين رو با اصلاح جايگاه مهره ناحيه پشت، مي توان هر چه زودتر اين برآمدگي را برطرف كرد. معمولا درمان قوز گردن از طريق روش هاي ذيل قابل انجام است:

• استفاده از داروهاي قوي شل كننده عضلاني
  • تزريق داروهاي استروئيدي يا كورتيكواستروئيدي به گردن جهت كاهش برآمدگي
  • پوشيدن كولار يا بريس مخصوص گردن
  • استفاده از تشك و بالش هاي طبي مناسب
  • استفاده از دستگاه مخصوص براي تحريك الكتريكي ديسك ها
  • گرما درماني
  • يخ درماني
  • جراحي

ورزش براي برآمدگي پشت گردن

علاوه بر مواردي كه گفته شد، انجام ورزش براي برآمدگي پشت گردن نيز بسيار مفيد خواهد بود. با مراجعه به  فيزيوتراپ مي توانيد برنامه ورزشي مناسب دريافت نماييد. يا حتي با انجام اصولي حركات رايج در خانه، روند بهبود برآمدگي گردن را سرعت ببخشيد. برخي از اين تمرينات شامل موارد زير مي شوند. البته در كنار اين حركات فراموش نكنيد كه حفظ راستاي گردن به صورت صاف در طول روز نيز بسيار مهم است.

• ايستادن به صورت صاف، ‌سپس نزديك كردن دو كتف از پشت به يكديگر به مدت 3 دقيقه
  • عقب و جلو كردن گردن با سرعت كم به اندازه 10 مرتبه در روز
  • قرار دادن دو دست در پشت گردن به شكل چفت شده و هدايت سر در خلاف جهت آن به پشت به مدت 1 دقيقه
  • خوابيدن به روي زمين و چرخاندن يك توپ كوچك در زير گردن به مدت 10 دقيقه به صورت روزانه
  • نگه داشتن گردن با استفاده از دست در سمت به مدت 20 ثانيه، سپس تغيير وضعيت آن به سمت راست
  • بالا و پايين كشيدن يك حوله ضخيم به پشت گردن به صورت آرام به مدت 5 دقيقه در روز
درمان برآمدگي مهره پشت گردن

اگر چه درمان برآمدگي مهره پشت گردن از طريق تمرينات قابل انجام است. اما براي پي بردن به ميزان شدت آن بهتر است حتما به متخصص مربوطه مراجعه نماييد. چرا كه امكان دارد به دليل شدت برآمدگي، به عمل جراحي نياز داشته باشيد. در اين مواقع ورزش هاي مخصوص نه تنها تاثيري ندارد، بلكه در بدتر شدن اين عارضه هم نقش خواهند داشت. چرا كه در صورت انجام يك تمرين اشتباه با قدرت بالا، صدمه بسيار بيشتري به فرد وارد مي شود.