درمان اسکولیوز خفیف

اسکولیوز و تغذیه
اسکولیوز و تغذیه
25 آبان 1399
اسکولیوز و ورزش
2 آذر 1399
درمان اسکولیوز خفیف
3.4
(36)

درمان اسکولیوز خفیف، پیشرفت را متوقف کرده و انحنای آن را کاهش می‌دهد.

اسکولیوز خفیف در مرحله اولیه با اندازه منحنی اسکولیوز تعریف می‌شود، نه سن بیمار.

شما یا فرزندتان ممکن است دچار اسکولیوز در مراحل اولیه یا یک منحنی اسکولیوز شوید که اندازه‌ی 25 درجه یا کمتر را نشان می‌دهد.

دختران 8 تا 14 ساله که دارای شکل بدنی ظریف و لاغر هستند و هنوز دوران قاعدگی را شروع نکرده‌اند بیشتر موارد اسکولیوز در مراحل اولیه را تشکیل می‌دهند. تمام موارد شدید اسکولیوز بزرگسالان ایدیوپاتیک (علت ناشناخته) با پیشرفت مرحله اولیه آغاز می‌شود. ذکر این نکته حائز اهمیت است که منحنی ستون فقرات فرزند شما برجسته‌ترین علامت اسکولیوز است نه علت.

 اسکولیوز ترکیبی از پیش ژنتیکی و تأثیرات محیطی ناشی می‌شود. پیشرفت آن در اثر ناسازگاری بین مغز و عضلات حامی ستون فقرات ایجاد می‌شود. مراكز كنترل وضعيت مغز بايد به عضلات كودك شما بگويد كه چگونه در هنگام رشد خود به گرانش پاسخ دهد تا بتواند ستون فقرات خود را راست نگه دارد. به دلایل هنوز ناشناخته، هنگامی که فرزند شما اسکولیوز دارد این پیام‌ها ارسال نمی‌شوند.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

برای درمان اسکولیوز خفیف باید بدانیم منحنی بزرگ‌تر احتمال پیشرفت را بسیار زیاد می‌کند. همه موارد گفته شده نتیجه پیشرفت اسکولیوز نیست، اما شانس پیشرفت با بزرگتر شدن منحنی افزایش چشمگیری می‌یابد. منحنی با اندازه 19 درجه، اسکولیوز خفیف در نظر گرفته می‌شود که کمترین خطر پیشرفت منحنی را دارد (احتمال 22 درصد) احتمالاً هنگامی که منحنی ستون فقرات فرزند شما به 20 درجه برسد، احتمال پیشرفت به 68 درصد نیز می‌رسد. این آمار برای بزرگسالان صدق نمی‌کند. ما فقط در کودکانی که ستون فقرات آن‌ها هنوز به طور کامل توسعه نیافته، خطر را سه برابر دیده‌ایم. خطر پیشرفت در صورت رسیدن منحنی فرزند شما به 50 درجه، 90 درصد بیشتر می‌شود. به همین دلیل ما معتقدیم که جلوگیری از اسکولیوز در مراحل اولیه ضروری است. هیچ کس نمی‌داند که چرا این سرعت چشمگیر پیشرفت اتفاق می‌افتد، اما محققان گمان می‌کنند که این امر با افزایش گشتاور ناشی از چرخش ستون فقرات که فشار مکانیکی نامطلوب روی سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) باعث آن است به وجود می‌آید. ممکن است فکر کنید که اسکولیوز یک منحنی یک بعدی ایجاد می‌کند، اما در واقع ستون فقرات را با افزایش منحنی درگیر می‌کند. این پیچش باعث ایجاد گشتاور شدید و خم شدن جانبی بیشتر و چرخش ستون فقرات مانند باند لاستیکی پیچ خورده می‌شود.

درمان اسکولیوز خفیف به صورت فعال در مراحل اولیه

ممکن است شما از توصیه پزشک ناامید شوید که به مدت شش ماه یا یک سال منحنی فرزندتان را کنترل کند تا ببیند آیا به جای درمان اسکولیوز خفیف پیشرفت می‌کند یا نه. بسیاری از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی حتی منحنی‌های نخاعی را که اندازه آن‌ها کمتر از 10 درجه است، اسکولیوز نمی‌دانند. در کلینیک‌های مراکز توان‌بخشی و درمانی، ما بر روی الگوهای پر خطر انحنای ستون فقرات به جای اندازه منحنی تمرکز می‌کنیم.

این شش مرحله توضیح می‌دهد که چگونه از بروز اسکولیوز پیشگیری کنیم:

منحنی غیرطبیعی ستون فقرات کمتر از 25 درجه در فرد تشخیص داده می‌شود.

فرد یک آزمایش ارزیابی ژنتیکی انجام می‌دهد که احتمال پیشرفت اسکولیوز را پیش‌بینی می‌کند.

فرد یک آزمایش انتقال دهنده عصبی نیز انجام می‌دهد که به ما می‌گوید آیا عدم تعادل شیمیایی، هورمونی و تغذیه‌ای در ناسازگاری مغز نقش دارند که به پیشرفت اسکولیوز کمک می‌کند.

فرد در یک کمپ در مراکز توان‌بخشی و درمانی، یک برنامه درمانی پنج روزه اسکولیوز که منجر به شروع به آموزش مجدد عضلانی می‌کند را خواهد داشت.

فرد به مدت شش ماه تمرینات پاسخ خودکار و مصرف مکمل غذایی لازم را در خانه انجام می‌دهد.

پزشکان مراکز توان‌بخشی و درمانی بهبود و پایداری اسکولیوز فرد را پس از یک دوره درمان مجدداً ارزیابی می‌کنند.

اسکولیوز خفیف در مرحله اولیه را با روش‌های ارزیابی‌ خانگی تشخیص دهید. هدف از مداخله مراکز توان‌بخشی و درمانی تشخیص اولیه مداخله، نگه داشتن منحنی زیر 20 درجه در طی سال‌های رشد کودک و حداکثر 25 درجه در بلوغ اسکلت است. هیچ درمانی برای اسکولیوز وجود ندارد. کاهش منحنی‌ها به 10 درجه یا کوچک‌تر (نگه داشتن آن‌ها در زیر 10 درجه) نزدیک‌ترین چیزی است که در این زمان به درمان می‌رسیم.

برای درمان اسکولیوز خفیف تشخیص اسکولیوز در اوایل از مهم‌ترین جنبه‌های مداخله اولیه است.

پرکاربردترین تست غربالگری اسکولیوز، تست خم شدن آدمز است که اغلب نشان دادن منحنی‌های کوچک را از دست نمی‌دهد. کودک شما اساساً از ناحیه کمر خم می‌شود در حالی که یک پزشک یا پرستار مدرسه از یک طرف، به طور معمول سمت راست، به دنبال مشاهده‌ی یک برآمدگی در قفسه‌ی دنده هستند. این شکاف معمولاً تا زمانی که منحنی ستون فقرات به طور متوسط تا نزدیک به 30 درجه پیشرفت کند مشهود نیست، زیرا این زمانی است که قسمت فوقانی ستون فقرات واقعاً شروع به چرخش می‌کند.

تست آدمز علائم اسکولیوز خفیف فرد را نشان می‌دهد. اسکولیوز خفیف الگوهای ایستایی نامتقارن و تحریف شده را مدت‌ها قبل از مشاهده چرخش قفسه‌ی دنده ایجاد می‌کند. می‌توانید با جستجوی خط یکنواخت در بین چشم، شانه‌ها و باسن این الگوهای را تشخیص دهید. از جلو و عقب نگاه کنید. تماشای این علائم به ویژه در صورتی که اسکولیوز در خانواده شما نیز از قبل وجود داشته باشد، بسیار ضروری است، زیرا این ممکن است ارثی باشد. هرچه والدین، معلمان ورزش، مربیان و پرستاران مدرسه به علائم ظاهری فرد توجه بیشتری داشته باشند، تشخیص و درمان اسکولیوز در مراحل اولیه راحت‌تر خواهد شد. در واقع ممکن است توجه داشته باشید که چشم، شانه‌ها یا باسن کودک کمی ناهموار است، اما متوجه نمی‌شوید که این علائم اسکولیوز هستند.

برای درمان اسکولیوز خفیف منتظر نمانید.

در مراکز توان‌بخشی و درمانی، پزشکان کلینیک هرگز انتظار و تماشای آن را توصیه نمی‌کنند زیرا تمام منحنی‌های بزرگ با عنوان منحنی‌های کوچک شروع می‌شوند.

اسکولیوز یک بیماری مزمن و پیشرونده است.

این بیماری اغلب در طول دوران کودکی شروع و در بزرگسالی پیشرفت می‌کند، بنابراین ما تصمیم می‌گیریم که به محض تشخیص منحنی فرزندتان، آموزش بازتوانی عضلات را از طریق برنامه مداخله اسکولیوز در مرحله اولیه (ESSI) شروع کنیم.

ESSI یک برنامه یک هفته‌ای «کمپ تشخیص منحنی کوچک یا خفیف» است که به دنبال آن یک برنامه ورزش خانگی موجود است. هزاران کودک، منحنی اسکولیوز خود را کاهش داده و پیشرفت منحنی با این بازتوانی عضلات متوقف شده است.

سایر علائم در درمان اسکولیوز خفیف:

لباس کودک شما به طور یکنواخت نیست و آویزان است.

به نظر می‌رسد یکی از پاهای کودک شما بلندتر از دیگری است.

سر فرزند شما هنگام نگاه از طرفین، حالت ایستادگی رو به جلو دارد.

اگر به هر یک از این علائم توجه کردید، کودک خود را معاینه کنید. ابزاری به نام Scolimeter انحنای ستون فقرات را اندازه‌گیری می‌کند، اما اشعه X که توسط یک متخصص اسکولیوز گرفته می‌شود دقیق‌ترین اندازه‌ی منحنی خفیف است. با این حال، تکنسین رادیولوژی برای به دست آوردن بهترین تصاویر، باید با غربالگری اسکولیوز آشنا باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

2 Comments

  1. ممنون از راهنمایی خوبتون🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان