درد شانه هنگام خواب

خار پاشنه
خار پاشنه یا پلانتار فاسئیت
12 شهریور 1399
کف پای قوس‌دار
23 شهریور 1399
3.6
(111)

آیا تا به حال خوابتان در اثر درد شانه مختل شده است؟ چه چیزی ممکن است باعث ایجاد آن شود؟ و آیا کاری وجود دارد که بتوانید جهت کاهش درد آن انجام دهید؟

چندین علت احتمالی درد شانه وجود دارد که می‌تواند هنگام خواب به وجود بیاید. در این مقاله، ما هر یک از آن‌ها را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد و همچنین مراحلی را که می‌توانید با آن به یک خواب شبانه آرام برسید بازگو می‌کنیم.

آیا وضعیت خواب شما می‌تواند باعث درد شانه شود؟

وضعیت‌های خاص مانند خوابیدن به پهلو می‌تواند فشار بر روی شانه شما وارد کند. دلیل این امر آن است که وقتی شما به پهلوی خود می‌خوابید، شانه شماست که وزن زیادی از تنه را تحمل می‌کند. یک مطالعه در افرادی که به دنبال مراقبت از درد شانه هستند، ارتباط بین وضعیت خواب و درد شانه را ارزیابی کرد. مشخص شد كه 67٪ گزارش معتبر از شرکت‌کنندگان در مطالعه در همان طرفی که خواب بودند دچار درد شانه شدند. در حالی که وضعیت خواب شما می‌تواند به افزایش درد شانه کمک کند، این تنها علت نیست. چندین شرط دیگر، مانند موارد زیر می‌تواند هنگام خواب هم ایجاد درد کند. با هر یک از این شرایط، خوابیدن روی شانه آسیب دیده می‌تواند درد را تشدید کند.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر مشکل شانه درد دارید و تا به امروز از ویزیت رایگان و آنلاین دکتر گلشنی بهره مند نشده اید با تکمیل کردن فرم زیر می توانید منتظر تماس همکاران برای زمان و نوبت دهی باشید.

آسیب روتاتور کاف (چرخاننده بازو)

عضلات روتاتور مجموعه‌ای از تاندون‌های اطراف مفصل شانه شماست. انتهای استخوان بازوی فوقانی شما را به تیغه شانه متصل می‌کند و به ثبات و ایمنی آن در حرکت کمک می‌کند. آسیب‌های روتاتور کاف هنگامی اتفاق می‌افتد که تاندون‌ها دچار التهاب و تحریک شوند (به عنوان تاندونیت شناخته می‌شوند) یا حتی جزئی یا کاملاً پاره شوند. این می‌تواند به دلیل:

مصدومیت، مانند افتادن با بازوی کشیده شده، ناگهان بلند کردن چیزی بیش از حد سنگین، شرکت در ورزش‌هایی مانند بیس بال، تنیس یا قایقرانی که اغلب از مفصل شانه استفاده می‌کنند، به طور مرتب فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند که نیاز به بلند کردن یا استفاده بیش از حد از بازوها دارند، مانند ساخت و ساز یا نقاشی.

علائم شامل موارد زیر است:

درد شدید یا درد عمیق در شانه که هنگام انجام حرکاتی که شامل بلند کردن، پرتاب کردن یا خوابیدن به پشت یا از بین رفتن دامنه حرکات در خواب می‌شود باشد، در صورت حرکت بر روی شانه آسیب دیده درد بدتر می‌شود و درمان اولیه باید محافظه کارانه باشد. این به احتمال زیاد شامل استراحت و یخ گذاشتن بر شانه آسیب دیده است. همچنین می‌توانید درد را با داروهای ضدالتهاب بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن یا آسپیرین تسکین دهید.

پزشک شما ممکن است توصیه کند که به یک درمانگر و توان‌بخش مراجعه کنید. یک درمانگر به شما در انجام تمریناتی کمک می‌کند تا قدرت و دامنه حرکت در شانه خود را بهبود ببخشید. همچنین به شما کمک می‌کند که در خانه تمرینات منظم انجام دهید تا درد شانه کاهش یابد و دامنه حرکتی بهبود یابد. در بعضی موارد، پزشک ممکن است برای کمک به درد و التهاب به شما پیشنهاد تزریق کورتون بدهد. جراحاتی که شدید هستند یا به درمان محافظه کارانه پاسخ نمی‌دهند ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

بورسیت شانه

بورسیت ها کیسه‌های کوچک و پر از مایع هستند که به بافت‌های اطراف مفاصل کمک می‌کنند. آن‌ها در سراسر بدن شما یافت می‌شوند. بورسیت هنگامی اتفاق می‌افتد که این کیسه‌ها ملتهب شوند. شانه‌یکی از مکان‌های متداول برای بورسیت است. یک علت مکرر بورسیت شانه، آسیبی است که بر روی شانه تأثیر می‌گذارد، یا از حرکات تکراری است که می‌تواند بیش از حد مفصل شانه را به کار بگیرد. با این حال، در برخی موارد، علت ممکن است ناشناخته باشد. علائم بورسیت شانه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

درد موضعی یا حساسیت در شانه آسیب دیده

دردی که با حرکت شانه آسیب دیده بدتر می‌شود

درد هنگام فشار به ناحیه اعمال می‌شود، مانند زمان خوابیدن

سفتی در شانه آسیب دیده

تورم و قرمزی

در ابتدا، درمان معمولاً محافظه کارانه و همراه با توان‌بخشی است.

این احتمالاً شامل موارد زیر است:

شانه را در حالت استراحت قرار دهید.

مصرف ضدالتهاب OTC برای کاهش درد و التهاب

انجام تمرینات فیزیکی و درمان‌های توان‌بخشی

تزریق کورتون که به طور مساوی تقسیم می‌شود نیز می‌تواند تسکین یابد.

اگر اقدامات محافظه کارانه بی‌اثر باشد، ممکن است شما نیاز به عمل جراحی برای تخلیه یا برداشتن بورس آسیب دیده داشته باشید.

سندرم متقاطع شانه

سندرم متقاطع شانه هنگامی اتفاق می‌افتد که بافت‌های نرم اطراف کاف روتاتور شما هنگام حرکت بازو، روی بافت یا استخوان اطراف خود گیر کرده باشد. گیر افتادن بافت نرم می‌تواند ناشی از:

تورم تاندون‌های اطراف بازو (تاندونیت)

التهاب بورس اطراف بازو (بورسیت)

وجود خراش‌های استخوانی که می‌تواند در حین افزایش سن استخوانی در مفصل شانه، به نام آکرومیون، ایجاد شود که به جای صاف بودن، خمیده یا قلاب شده می‌شود.

علائم سندرم متقاطع شانه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

دردی که در قسمت بالا یا قسمت خارجی شانه وجود دارد.

دردی که هنگام بلند کردن بازو، شدیدتر می‌شود، به خصوص اگر آن را بالای سر خود ببرید.

دردی که ممکن است در شب بدتر شود و خواب را تحت تأثیر قرار دهد، به خصوص اگر روی شانه آسیب دیده بچرخید.

احساس ضعف در شانه‌ی بازوی آسیب دیده

درمان اولیه احتمالاً شامل استراحت، تسکین درد با ضدالتهاب OTC و تمرینات ملایم شانه خواهد بود. از تزریق کورتون نیز ممکن است برای درد و تورم استفاده شود. در بعضی موارد ممکن است عمل جراحی برای گسترش ناحیه اطراف کاف روتاتور ضروری باشد.

آرتروز شدید شانه

آرتروز شدید هنگامی اتفاق می‌افتد که غضروف که باعث ایجاد بورسیت بین استخوان‌های شما می‌شود، شروع به تجزیه شدن کند. این می‌تواند بر روی مفاصل مختلف بدن، از جمله شانه شما تأثیر بگذارد. آرتروز شانه به طور طبیعی با افزایش سن می‌تواند رخ دهد. همچنین ممکن است به دلیل صدمات قبلی که روی مفصل شانه تأثیر داشته باشد، مانند پارگی روتاتور کاف یا دررفتگی شانه رخ دهد.

علائم آرتروز شانه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

درد که در ابتدا هنگام حرکت شانه بدتر می‌شود اما در نهایت ممکن است هنگام استراحت یا هنگام خواب سفتی عضلات یا از بین رفتن دامنه حرکتی یا میزان صداهایی که هنگام حرکت شانه شما اتفاق می‌افتد، بدتر شود. درمان می‌تواند شامل استفاده از داروهای تسکین دهنده درد خوراکی یا موضعی و همچنین تمرینات فیزیکی درمانی خاص برای آرتروز شانه باشد. تزریق کورتون نیز می‌تواند به التهاب کمک کند. در صورت عدم کمک به کاهش درد شانه، ممکن است جراحی توصیه شود.

شانه‌ی یخ زده

شانه‌ی یخ زده وقتی اتفاق می‌افتد که بافت پیوندی در مفصل شانه شما ضخیم می‌شود که می‌تواند حرکت را مختل کند. آنچه دقیقاً منجر به شانه‌ی یخ زده می‌شود ناشناخته است. آنچه مشخص است این است که خطر به دلیل بی حرکتی شانه شما به مدت طولانی به دلیل چیزهایی مانند بهبودی از آسیب یا جراحی افزایش می‌یابد. بیماری‌های خاص مانند دیابت نیز ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

علائم شانه‌ی یخ زده در سه مرحله رخ می‌دهد:

با درد حین حرکت و کاهش دامنه حرکت مشخص می‌شود.

درد کم می‌شود، اما شانه شما سفت می‌شود و حرکت دشوار است.

هنگام گرم کردن شانه و عدم یخ‌زدگی دامنه حرکت شما به تدریج بهبود می‌یابد.

وقتی درد ناشی از شانه‌ی یخ زده را تجربه می‌کنید، ممکن است عصرها بدتر شود. این می‌تواند خواب شما را مختل کند.

درمان شانه‌ی یخ زده بر کاهش درد و ترویج دامنه حرکتی متمرکز است. این امر می‌تواند با استفاده از داروهای تسکین دهنده درد و درمان فیزیکی انجام شود. موارد بیشتر ممکن است نیاز به تزریق کورتون، توان‌بخشی شانه‌ی جراحی داشته باشد.

اگر شانه شما صدمه دیده است، بهترین راه برای داشتن خواب خوب چیست؟

درد شانه هنگام خوابیدن می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. برخی از شایع‌ترین دلایل آن شامل آسیب‌های روتاتور کاف، بورسیت و آرتروز است. خوابیدن به پهلو می‌تواند فشار بیشتری به شانه شما وارد کند و باعث تحریک یا درد شود. خوابیدن روی شانه‌ای که در حال حاضر آسیب دیده است می‌تواند درد را بدتر کند. اگر شب هنگام درد شانه دارید، سعی کنید وضعیت خواب خود را تنظیم کنید و به طور مداوم روی شانه خود نخوابید. برای جلوگیری از چرخیدن خود روی شانه از یک بالش استفاده کنید. داروهای کاهش دهنده درد و تمرین عادات خوب خوابیدن نیز ممکن است کمک کننده باشد.

اگر درد شانه دچار اختلالات شدید یا مداوم شد، حتماً به پزشک مراجعه کنید. پزشکان متخصص، درمانگران و توان‌بخشان ماهر می‌توانند به شما در تشخیص وضعیت خود کمک کنند و یک برنامه درمانی که مناسب شما باشد برایتان تجویز کنند.

تمرین های رایگان بیشتر را در اینستاگرام دکتر گلشنی دریافت کنید:

[instagram-feed]

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

3 Comments

  1. محمد گفت:

    سلام من شب که میخوابم وقتی میشه ساعت 5 مهرهای 5 گردنی تقریبا اطرافش میفته روی درد طوری که باید بلند شم راه برم دلیلش چی میتونه باشه چند ساله این مدلیم

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقت بخیر
      دردهای گردن حین خواب میتونه ناشی از بالشت و تشک نامناسب، ضعف و عدم تعادل عضلانی و یا آسیب دیسک و مهره های گردنی باشه
      باید ارزیابی دقیق از وضعیتتون انجام بشه، تستهای اختصاصی گرفته بشه تا بتونیم بهتر کمکتون کنیم
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  2. برای درد شانه، شما می‌توانید به پزشک عمومی، متخصص فیزیوتراپی ورزشی، متخصص ارتوپدی، یا متخصص روماتولوژی مراجعه کنید. در مراجعه اولیه خود، پزشک عمومی ممکن است شما را به یک ‌پزشک متخصص مرتبط ارجاع دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان