خواص رزماری برای کمردرد

حرکات ورزشی برای از بین بردن قوز گردن
حرکات ورزشی برای از بین بردن قوز گردن
25 مهر 1401
راه های پیشگیری از ناهنجاری های اسکلتی
راه های پیشگیری از ناهنجاری های اسکلتی
27 مهر 1401
خواص رزماری برای کمردرد
4.4
(27)

رزماری درختچه‌ای همیشه سبز با برگ‌های سوزنی مانند و رایحه‌ای چوبی است. اگرچه بیشتر به عنوان چاشنی غذا شناخته می‌شود، اما یکی از محبوب‌ترین گیاهان معطر و دارویی در سراسر جهان است. اسانس رزماری که اجزای اصلی یا اسانس گیاه را در خود جای می‌دهد در بطری‌های کوچک استخراج و فروخته می‌شود. با وجود نامش، روغن واقعی نیست، زیرا حاوی چربی نیست. به دلیل استفاده از روغن رزماری در طب عامیانه، بسیاری از دانشمندان اکنون در حال آزمایش مزایای بالقوه آن برای سلامتی هستند. اگرچه بیشتر این تحقیقات تازه شروع شده است، اما برخی از کاربردهای سنتی روغن را پشتیبانی می‌کند و کاربردهای جدید احتمالی را نشان می‌دهد. در اینجا 14 مزیت و کاربرد بالقوه اسانس رزماری و همچنین خواص رزماری برای کمردرد آورده شده است.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

1. ممکن است عملکرد مغز را بهبود بخشد

در یونان و روم باستان، رزماری را تقویت حافظه می‌دانستند. تحقیقات نشان می‌دهد که استنشاق روغن رزماری به جلوگیری از تجزیه استیل کولین، یک ماده شیمیایی مغز برای تفکر، تمرکز و حافظه کمک می‌کند. هنگامی که از 20 بزرگسال جوان در یک اتاق کوچک پراکنده با روغن رزماری سؤالات ریاضی پرسیده شد، سرعت و دقت آن‌ها به نسبت مستقیم با مدت زمان انتشار روغن افزایش یافت. علاوه بر این، سطح ترکیبات خاص رزماری در خون آن‌ها نیز افزایش یافته است که نشان می‌دهد رزماری می‌تواند تنها از طریق تنفس وارد بدن شود.

به طور مشابه، دانشجویان پرستاری که در حین انجام آزمایش، روغن رزماری تنفس کردند، در مقایسه با تنفس روغن اسطوخودوس یا عدم وجود اسانس، افزایش تمرکز و یادآوری اطلاعات را گزارش کردند. تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که تنفس رزماری و سایر روغن‌های ضروری ممکن است عملکرد مغز را در افراد مسن مبتلا به زوال عقل از جمله افراد مبتلا به آلزایمر بهبود بخشد. به خاطر داشته باشید که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

خواص رزماری برای کمردرد و بهبود عملکرد مغز

2. رشد مو را تحریک می‌کند

یکی از شایع‌ترین انواع ریزش مو، آلوپسی آندروژنتیک است که بیشتر به عنوان طاسی با الگوی مردانه شناخته می‌شود، اگرچه می‌تواند زنان را نیز درگیر کند. روغن رزماری با جلوگیری از حمله یک محصول جانبی تستوسترون به فولیکول‌های مو که علت این بیماری است، آلوپسی آندروژنتیک را درمان می‌کند.

هنگامی که مردان مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک دو بار در روز به مدت شش ماه روغن رزماری رقیق شده را روی پوست سر خود ماساژ دادند، همان افزایش ضخامت مو را تجربه کردند که از ماینوکسیدیل (روگین)، یک داروی رایج برای رشد مجدد مو استفاده می‌کردند. علاوه بر این، کسانی که از روغن رزماری استفاده کردند در مقایسه با ماینوکسیدیل، خارش پوست سر کمتری را گزارش کردند که نشان می‌دهد رزماری ممکن است قابل تحمل‌تر باشد.

تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که روغن رزماری ممکن است با ریزش موی تکه تکه یا آلوپسی آره آتا که نیمی از جمعیت زیر 21 سال و حدود 20 درصد افراد بالای 40 سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مبارزه کند. هنگامی که افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا هر روز یک ترکیب اسانس رزماری را به مدت هفت ماه به پوست سر خود مالیدند، 44 درصد در مقایسه با گروه کنترل که از روغن‌های خنثی جوجوبا و هسته انگور استفاده می‌کردند، ریزش موی خود را بهبود می‌بخشیدند.

3. ممکن است به تسکین درد کمک کند

در طب عامیانه از رزماری به عنوان یک مسکن خفیف استفاده می‌شود.از خواص رزماری برای کمردرد هم می باشد. در یک مطالعه دو هفته‌ای، بازماندگان سکته مغزی که از درد شانه و کمر رنج می‌بردند، دو بار در روز مخلوط روغن رزماری را با طب فشاری به مدت 20 دقیقه دریافت کردند، این افراد 30 درصد کاهش درد را تجربه کردند. کسانی که فقط طب سوزنی و ماساژ دریافت کردند، 15 درصد کاهش درد داشتند. علاوه بر این، یک مطالعه حیوانی نشان داد که روغن رزماری نسبت به استامینوفن که یک داروی رایج مسکن بدون نسخه است برای کاهش دردهای عضلانی مانند کمردرد و زانو درد کمی مؤثرتر است.

4. حشرات خاصی را دفع می‌کند

برای جلوگیری از حشرات مضری که ممکن است فرد را نیش بزنند یا باغ را آلوده کنند، روغن رزماری را به عنوان جایگزینی طبیعی برای محصولات شیمیایی در نظر بگیرید. هنگامی که یک آفت کش مبتنی بر روغن رزماری روی بوته‌های گوجه فرنگی گلخانه‌ای اسپری شد، جمعیت کنه‌های عنکبوتی دو خال را تا 52 درصد کاهش داد بدون اینکه به گیاهان آسیبی برساند. رزماری همچنین به دفع برخی حشرات خون‌خور که می‌توانند ویروس‌ها و باکتری‌های مضر را پخش کنند، کمک می‌کند.

هنگامی که روغن رزماری با 11 اسانس دیگر اندازه گیری شد، طولانی‌ترین اثر دافع را روی پشه‌هایی که ویروس زیکا را منتشر می‌کنند، داشت. رقیق سازی 12.5 درصد روغن رزماری 100 درصد پشه‌ها را به مدت 90 دقیقه دفع کرد.

رزماری حشرات خاصی را دفع می‌کند

5. رزماری ممکن است استرس را کاهش دهد

عوامل زیادی می‌توانند باعث استرس شوند، از جمله آزمون‌های مدرسه. استنشاق روغن رزماری ممکن است به کاهش اضطراب امتحان کمک کند. هنگامی که دانشجویان پرستاری قبل و در طول زمان آزمایش، روغن رزماری را تنفس کردند، نبض آن‌ها حدود 9٪ کاهش یافت در حالی که بدون روغن رزماری تغییر قابل توجهی رخ نداد. از آنجایی که افزایش ضربان نبض منعکس کننده استرس و اضطراب کوتاه مدت است، روغن رزماری ممکن است به طور طبیعی استرس را کاهش دهد.

علاوه بر این، زمانی که 22 جوان روغن رزماری را به مدت 5 دقیقه استنشاق کردند، بزاق آن‌ها در مقایسه با افرادی که یک ترکیب غیر معطر را استنشاق می‌کردند، 23 درصد سطوح پایین‌تری از هورمون استرس کورتیزول داشت. افزایش سطح کورتیزول می‌تواند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کند، به بی خوابی و ایجاد نوسانات خلقی و سایر مشکلات بالقوه کمک کند.

6. ممکن است گردش خون را افزایش دهد

گردش خون ضعیف یک شکایت رایج است. ممکن است بیشتر آن را در دست‌ها و پاهای خود متوجه شوید. اگر سردی انگشتان دست و پا را تجربه می‌کنید – حتی در دمای نسبتاً گرم – روغن رزماری ارزش توجه دارد. در یک مطالعه، زنی مبتلا به بیماری رینود – که گردش خون را مختل می‌کند – دستان خود را با مخلوط روغن رزماری ماساژ داد و دریافت که این روغن بیشتر از روغن خنثی به گرم شدن انگشتانش کمک می‌کند. این اثرات با تصویربرداری حرارتی تأیید شد. اگر به بیماری رینود مبتلا هستید، رگ‌های خونی انگشتان دست و پا در هنگام سردی یا استرس منقبض می‌شوند و باعث می‌شوند رنگ خود را از دست داده و سرد شوند. روغن رزماری ممکن است با انبساط عروق خونی کمک کند، در نتیجه خون را گرم می‌کند تا راحت‌تر به انگشتان دست و پا برسد.

تحقیقات بیشتری برای تأیید این اثرات مورد نیاز است – اما رزماری ممکن است آزمایشی ارزشمند و کم هزینه باشد.

7. ممکن است التهاب مفاصل را کاهش دهد

خواص رزماری برای کمردرد چیست؟شواهد اولیه نشان می‌دهد که روغن رزماری ممکن است به کاهش التهاب بافتی که می‌تواند منجر به تورم، درد و سفتی شود کمک کند. ممکن است این کار را با جلوگیری از مهاجرت گلبول‌های سفید خون به بافت های آسیب دیده برای انتشار مواد شیمیایی التهابی انجام دهد. هنگامی که به افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید 15 دقیقه ماساژ زانو با استفاده از مخلوط روغن رزماری سه بار در هفته داده شد، در دو هفته 50 درصد کاهش درد التهابی زانو در آن‌ها مشاهده شد، در مقایسه با کاهش 12 درصدی در کسانی که روغن به آن‌ها داده نشده بود.

آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت‌هایی مانند زانو و سایر مفاصل حمله می‌کند و به پوشش مفصل آسیب می‌زند و باعث التهاب می‌شود.

تحقیقات بیشتری در مورد تأثیر رزماری بر التهاب مورد نیاز است.

رزماری التهاب مفاصل را کاهش دهد

8-12. استفاده‌های دیگر خواص رزماری

دانشمندان در حال بررسی چندین مورد دیگر از روغن رزماری هستند، اما مطالعات انسانی وجود ندارد.

مطالعات آزمایشگاهی معادل تحقیقات انسانی نیست که اسانس‌ها را از طریق استنشاق یا کاربرد موضعی آزمایش می‌کند، این موارد برای افراد قابل استفاده است. علاوه بر این، برخی از مطالعات حیوانی روغن رزماری را به صورت خوراکی تجویز کرده‌اند، اما این توصیه نمی‌شود. با این حال، روغن رزماری ممکن است برای موارد زیر مفید باشد:

سرطان: روغن رزماری دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که مطالعات لوله آزمایش نشان می‌دهد که ممکن است با سلول‌های سرطانی مبارزه کند.

سلامت کبد و گوارش: مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که روغن رزماری ممکن است ترشح صفرا را که در هضم چربی مهم است، تحریک کند و مکانیسم‌های دفاعی آنتی اکسیدانی را برای محافظت از کبد فعال کند.

مسمومیت غذایی: روغن رزماری می‌تواند به مهار رشد گونه‌های خاصی از باکتری‌ها که باعث مسمومیت غذایی می‌شوند کمک کند. این امر مستلزم استفاده از مقادیر دقیق و بسیار کمی از روغن درجه غذایی است. این را در خانه آزمایش نکنید.

عوارض جانبی آنتی بیوتیک: رزماری و سایر روغن‌های ضروری ممکن است اثر بخشی آنتی بیوتیک های خاص را افزایش دهند. این ممکن است دوز کمتری از این داروها را مجاز کند که می‌تواند عوارض جانبی را کاهش دهد.

مقاومت آنتی‌بیوتیکی: رزماری و سایر روغن‌های ضروری ممکن است دیواره سلولی باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک را تضعیف کنند – نه تنها به آن‌ها آسیب می‌رسانند، بلکه آنتی‌بیوتیک‌ها را نیز قادر به ورود می‌کنند.

13. استفاده آسان روغن رزماری

روغن رزماری را می‌توان استنشاق کرد یا به صورت موضعی استفاده کرد. بسیار غلیظ است، بنابراین باید فقط چند قطره را در یک زمان استفاده کنید. بطری‌های کوچکی که در آن فروخته می‌شود حاوی قطره چکان‌های پلاستیکی است که انتشار تک قطره‌ها را آسان‌تر می‌کند.

اگرچه برخی از تولیدکنندگان ادعا می‌کنند که بلعیدن یا مصرف روغن‌های ضروری آن‌ها بی‌خطر است، شواهد علمی برای حمایت از این موضوع وجود ندارد، به خصوص در دراز مدت. روغن‌های موضعی را هرگز نباید قورت داد. در اینجا چند دستورالعمل آسان برای استنشاق یا استفاده موضعی از روغن رزماری آورده شده است.

استنشاق روغن رزماری

ساده‌ترین راه برای استنشاق روغن رزماری این است که در بطری را باز کنید و نفس بکشید. متناوباً، می‌توانید چند قطره را روی پارچه یا دستمال بریزید و آن را نزدیک صورت خود نگه دارید. بسیاری از مردم از پخش کننده‌های آروماتراپی استفاده می‌کنند که اسانس را در هوای اطراف پخش می‌کند.

به طور کلی، از قرار دادن پخش کننده‌های اسانس در هوا در نزدیکی نوزادان یا کودکان خردسال خودداری کنید، زیرا تشخیص میزان استنشاق آن‌ها دشوار است.

استفاده موضعی

رزماری و سایر روغن‌های موضعی زمانی که آن‌ها را روی پوست خود بمالید به آسانی جذب جریان خون می‌شوند. به طور کلی توصیه می‌شود اسانس‌ها را با یک روغن حامل خنثی مانند روغن جوجوبا رقیق کنید. این به جلوگیری از تحریک احتمالی پوست و تبخیر زودرس روغن کمک می‌کند.

خط پایانی

اسانس رزماری، مشتق شده از گیاه رایج پخت و پز، از دیرباز در طب عامیانه رایج بوده و اکنون در مطالعات علمی مفید است. اگرچه بیشتر این تحقیقات مقدماتی هستند،مطالعات نشان می‌دهند که این روغن ضروری ممکن است با بهبود تمرکز ذهنی و حافظه، مبارزه با ریزش مو، تسکین درد و التهاب، دفع حشرات خاص و کاهش استرس، سلامت را تقویت کند. اگر می‌خواهید روغن رزماری را امتحان کنید، به سادگی آن را استنشاق کنید یا نسخه رقیق شده آن را به صورت موضعی بمالید. به یاد داشته باشید که روغن رزماری بسیار غلیظ است، بنابراین فقط به چند قطره در هر بار نیاز دارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان