سندرم خستگی مزمن
تحقیق در مورد کف پای صاف
17 اسفند 1401
2.1

بزرگترین عصب بدن سیاتیک است که گاهی به علت عوامل مختلفی چون دیسک کمر یا تنگی نخاع، دچار آسیب شده و ایجاد درد می کند. دردی که از سیاتیک منتشر می شود، اندام های تحتانی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. حرکات فیزیوتراپی برای درد سیاتیک؛ یکی از مناسب ترین روش های درمانی است که بیماران برای مداوای دردهای سیاتیک، آنها را انتخاب می کنند.

بیمارانی که دچار آسیب ها و درد های سیاتیکی شده اند، احساس تیر کشیدگی در عصب های ناحیه لگن می کنند. از مهم ترین نشانه های درد سیاتیک، بی حسی، ضعف های عضلانی، مشکل در راه رفتن، انتشار درد به سایر نواحی بدن و احساس سوزش در ساق های پا می باشد. برخی بیماران مور مور شدن و تورم را تجربه می کنند، به خصوص زمانی که دیسک های 4 و 5 کمر با درد سیاتیک درگیر هستند.

حرکات فیزیوتراپی برای درد سیاتیک؛ تجربه ای موفق در درمان درد سیاتیک

انجام حرکات فیزیوتراپی برای درد سیاتیک، از دید بیماران یک تجربه موفق در بهبودی و درمان است. حرکات فیزیوتراپی، جایگزین مناسبی برای انجام عمل جراحی یا دارو درمانی می باشد. درد سیاتیک به طور عمده در نتیجه اختلالات دیسک های کمری و تنگی کانال نخاع به وجود می آید. به کارگیری متد های حرکتی و انجام تمرین های تقویتی، کمک بزرگی در درمان درد سیاتیک می کنند. در صورتی که حرکات فیزیوتراپی مناسب با تنگی کانال نخاع یا دیسک های کمری انجام شوند، فشار از روی عصب سیاتیک برداشته شده، به کاهش درد منجر می شوند.

متدهای های فیزیوتراپی درد سیاتیک

به غیر از حرکات فیزیوتراپی برای درد سیاتیک، فیزیوتراپیست ها برای بهبودی درد های ناشی ازسیاتیک، سایر متدهای فیزیو تراپی را نیز بکار می برند. تمامی تکنیک های فیزیوتراپی در درمان آسیب های سیاتیک تاثیرگذار هستند. انتخاب هر کدام از متدها به شرایط بیمار و تشخیص متخصص بستگی دارد. مهم ترین متدهای پرکاربرد در درمان درد سیاتیک می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

• الکتروتراپی
  • اولتراسوند یا امواج صوتی
  • درمان های دستی
  • لیزر درمانی
  • ماساژ درمانی
  • گرما و سرما درمانی
  • ترکشن
  • نیدلینگ

تمام متدهای فیزیوتراپی برای درمان سیاتیک موثر هستند؛ ولی حرکات فیزیوتراپی برای دردسیاتیک تاثیر بیشتری دارند. هدف از انجام تکنیک ها، بازیابی معیارهای حرکتی بدون درد، تسکین درد های کمر، ساق پا و ران، کاهش اسپاسم های عضلانی، بهبود و تقویت عضلات پایین تنه و جلوگیری از عود مجدد درد و عوارض ناشی از درد سیاتیک است.

حرکات فیزیوتراپی برای درد سیاتیک

تکنیک ها، حرکات فیزیوتراپی برای درد سیاتیک و خدمات فیزیوتراپی از عناصر مهم برای برطرف کردن نشانه ها و دردهای طولانی مدت عصب سیاتیک است. عارضه سیاتیک فقط یک طرف بدن را درگیر کرده و توام با دردهای شدید یا خفیف است. معمولا کسانی که به درد های سیاتیک دچار هستند، در انجام فعالیت های روزانه به مشکل بر خورده، به چالش کشیده می شوند. این بیماران اساسا به دنبال راهکارهایی غیر از دارو درمانی یا جراحی هستند. اقداماتی مثل انجام حرکات و تمرینات فیزیوتراپی انتخاب اول بیماران است. بهترین حرکات و تمرینات درفیزیو تراپی که موجب بهبودی درد سیاتیک می شوند، عبارت است از:

• حرکت شیب لگن: این حرکت در فیزیوتراپی برای درد سیاتیک، جهت تقویت عضله های شکم بکار برده می شود. فلسفه این حرکات تسکین دردهای سیاتیک می باشد؛ بنابراین انجام درست این حرکت ها بسیار حائز اهمیت است.
  • حرکت شنا: این حرکت برای بیمارانی مفید است که عارضه سیاتیک آنها در نتیجه فتق دیسک کمر به وجود آمده است. حرکت شنا یکی از حرکات فیزیوتراپی دردسیاتیک می باشد که با هدف متمرکز سازی، درد را از پا به سمت منشا درد، یعنی قسمت پایین کمر هدایت می کند. بدین ترتیب درد در نقطه شروع، متمرکز و درمان می شود.
  • حرکت بلند کردن مستقیم پا: این حرکت برای تقویت عضلات شکم و پیشگیری از بازگشت درد سیاتیک انجام می پذیرد. این حرکت با ورزش شیب لگن شروع می شود. به پشت خوابیده، زانوها را خم، ناف شکم را به سمت داخل بکشید. سپس یک پا را راست کرده و از زمین بلند کنید. برای هر پا ده بار این حرکت را انجام دهید.
  • ورزش انحنا کردن پشت: کج کردن پشت به سمت جلو یکی از حرکات فیزیوتراپی برای درد سیاتیک است که بیمارانی آن را به کار می برند که دچار آسیب تنگی نخاع هستند. به پشت بخوابید، پاها را صاف و به آهستگی زانوها را به سمت سینه بکشید، به طوری که یک کشش آرام پایین کمرتان حس کنید. تقریبا 30 ثانیه در این حالت مانده و مجدد این حرکت را چند بار تکرار کنید.
  • حرکت راه رفتن به شکل قلاب: این تمرین برای ثبات کمر به کار می رود و جزء تمریناتی است که با تقویت عضلات ستون فقرات، از درد کمر و سیاتیک جلوگیری می کند. این حرکت نیز با تمرین شیب لگن شروع می شود.
  • حرکت پل: یک تمرین دیگر برای تثبیت و تقویت کمر است. حرکت پل را اکثر شما به خوبی بلد هستید.
  • حرکت دراز نشست: از متداول ترین حرکات فیزیوتراپی برای درد سیاتیک و تقویت عضلات شکم، حرکت دراز نشست ناقص است.

جمع بندی مطالب

درد سیاتیک یکی از عارضه هایی است که در نتیجه اختلالات دیسک کمر یا تنگی کانال نخاع به وجود می آید. برای درمان، حرکات فیزیوتراپی برای درد سیاتیک از بهترین روش هایی است که اغلب بیماران، آن را انتخاب می کنند. هر چند تکنیک های مختلفی برای درمان درد سیاتیک در فیزیوتراپی وجود دارند؛ اما انجام حرکاتی مثل شنا، شیب لگن، دراز نشست ناقص و سایر حرکات در بهبودی و کاهش درد سیاتیک بسیار موثر هستند.

حرکات فیزیوتراپی در درمان درد سیاتیک