حرکات اصلاحی راه رفتن

تمرینات مؤثر جهت صاف کردن ستون فقرات
تمرینات مؤثر جهت صاف کردن ستون فقرات
17 خرداد 1401
ورزش برای گرفتگی عضلات گردن
ورزش برای گرفتگی عضلات گردن
22 خرداد 1401
حرکات اصلاحی راه رفتن
3.3
(40)

راه رفتن یکی از حرکات عادی و در عین حال بسیار مهم انسان است که بدون آن از تعامل و پیشرفت باز خواهد ماند. منظور از حرکات اصلاحی راه رفتن بررسی سیکل راه رفتن اصولی انسان برای جلوگیری از بروز عارضه و بیماری است. حرکت کردن انسان با پیام و دستوراتی است که مغز به سایر اعضای بدن می دهد و در نتیجه بدن با دریافت این پیام های عصبی راه رفتن و یا حرکات دیگر را انجام می دهد. برخی از حرکت ها در بدن انسان مانند راه رفتن کاملا ارادی است.

چه زمانی این حرکت ارادی دچار اختلال می شود؟ فرایند راه رفتن در بدن انسان فرایندی پیچیده می باشد که این تعامل بین مغز، اعصاب محیطی، نخاع، استخوان ها و مفاصل اتفاق می افتد. انسان در زمان بیماری های چون؛ ام اس، قطع عضو، پارکینسون، کمر درد، سالخوردگی، درد های مزمن و … راه رفتنشان دچار اختلال می شود.

حرکات اصلاحی راه رفتن با فیزیوتراپی

نحوه راه رفتن فرد نشانگر عملکرد نرمال یا غیرنرمال الگوی راه رفتن فرد می باشد. حرکات اصلاحی راه رفتن حرکاتی است که در زمان راه رفتن بایستی برای جلوگیری از عارضه ها رعایت شوند. راه رفتن فرد توسط تراپیست آنالیز می شود.

زمانی که آنالیز راه رفتن بیمار به طور دقیق انجام شود ارائه راه حل های درمانی نیز ساده تر و مفیدتر خواهد بود. راه رفتن انسان شامل قدم برداشتن، زمین گذاشتن پا بر روی زمین و بلند کردن و چرخاندن دوباره پا از زمین است.

لازم است برای رعایت حرکات اصلاحی راه رفتن از یک متخصص و یا همان فیزیوتراپیست کمک گرفته شود. الگوی هایی که تراپیست به بیمار ارائه می دهد با توجه به وضعیت بدنی و بیماری فرد است. تمرینات ارائه شده برای بهبود در برقراری تعادل و بهبود قدرت و حرکت در مفاصل اندام های تحتانی است.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

هدف از حرکات اصلاحی راه رفتن

هدف نهایی حرکات اصلاحی راه رفتن کمک به افراد برای راه رفتن ایمن و اصولی و البته عادی است. راه رفتن افراد دارای یک سری ناهنجاری ها می باشد که نتیجه آن بروز عارضه های مزمن است. همچنین بسیاری از افراد بیمار که تحت عمل های ستون فقرات، پا و اندام های تحتانی قرار گرفته اند دارای الگوی نادرستی از راه رفتن هستند. به همین دلیل هدف فیزیوتراپیست کمک کردن به افراد برای یاد گرفتن الگوی صحیح راه رفتن است. اگر شما به تازگی مورد عمل جراحی قرار گرفته اید حتما برای راه رفتن صحیح تا زمان بهبودی با پزشک متخصص مشورت نمایید.

ممکن است برای راه رفتن به وسیله کمکی چون انواع عصا یا واکر چرخ دار یا استاندارد نیاز پیدا کنید. برای استفاده از هریک وسیله های کمکی لازم اندازه استاندارد بدن و قد خود استفاده کنید.

انواع تمرینات در الگوی راه رفتن

پس از اینکه فرد در اندام های تحتانی خود دچار آسیب دیدگی شد لازم است همراه با سایر درمان های مراقبتی از الگوی حرکات اصلاحی راه رفتن نیز پیروی کند. این الگو توسط فیزیوتراپیست به فرد با توجه به وضعیت بدنی و عارضه و بیماری وی ارائه می شود.

  • تقویت عضلات پا که شامل برخی از ورزش ها مانند حرکت شنا، مینی اسکات و یا بالا آوردن مستقیم پا می باشد.
  • قدم برداشتن از روی موانع نیز از دیگر تمرینات است که از پنج شش مانع با 38 تا 40 سانتی متری تنظیم شده اند تشکیل شده است.
  • قدم برداشتن از سمت کنار به معنی ایستادن کنار موانع است از تمرینات مهم محسوب می شود.
  • پیاده روی به عقب نیز از دیگر تمرینات الگوی اصلاحی می باشد.
  • تمرینات تعادل و تصویری مانند ایستادن تک پا با چشمان بسته و یا ایستادن تک پا بر روی توپ بوسو نیز از دیگر تمرینات مهم می باشد.

جمع بندی

حرکات اصلاحی راه رفتن به معنی تمرین الگوی صحیح و درست راه رفتن می باشد که توسط فیزیوتراپیست به افراد بیمار طبق ارزیابی راه رفتن و بیماری آنها ارائه می شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان