زندگی روزمره پس از جراحی تعویض مفصل زانو

دکامپرشن یا ترکشن
دکامپرشن یا ترکشن: هرآنچه که باید در مورد این تکنیک بدانید
27 اردیبهشت 1402
آیا تمرینات قدرتی بر بهبود پس از جراحی زانو تأثیر گذارند؟
آیا تمرینات قدرتی بر بهبود پس از جراحی زانو تأثیر گذارند؟
31 اردیبهشت 1402
جراحی تعویض مفصل زانو
4.3
(6)

برای اکثر افراد، جراحی تعویض مفصل زانو باعث بهبود تحرک و کاهش سطح درد در درازمدت می‌شود. بااین‌حال، این جراحی ممکن است دردناک نیز باشد و مدتی طول بکشد تا بتوانید به‌راحتی روزهای قبل حرکت کنید. .

پس از انجام این عمل، احتمالاً با چالش‌های مختلفی روبرو خواهید شد. برای اکثر افراد، بهبودی می‌تواند 6 تا 12 ماه و در برخی موارد گاهی بیشتر نیز طول بکشد.

واقف بودن به این موضوع که پس از این جراحی قرار است با چه مواردی روبرو شوید، می‌تواند به شما کمک کند تا شرایط را به طور مؤثرتری پشت سر بگذارید و از زانوی جدید خود بیشترین بهره را ببرید.

رانندگی پس از جراحی تعویض مفصل زانو

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های شما ممکن است شروع دوباره رانندگی باشد. اکثر افراد بسته به شرایط و توصیه‌های پزشکشان، پس از 4 تا 6 هفته می‌توانند رانندگی را آغاز کنند.

اگر جراحی روی زانوی چپ شما انجام شده باشد و با وسیله نقلیه‌ای با گیربکس‌اتوماتیک رانندگی می‌کنید، ممکن است ظرف چند هفته بتوانید دوباره رانندگی کنید.

به گفته متخصصان ارتوپدی، اگر زانوی راست خود را تحت عمل جراحی قرار داده باشید، ممکن است در حدود 4 هفته طول بکشد تا بتوانید دوباره رانندگی را از سر بگیرید.

اگر با وسیله نقلیه‌ای با گیربکس دستی رانندگی کنید ممکن است این زمان طولانی‌تر شود. درهرصورت برای رانندگی باید بتوانید زانوی خود را به‌اندازه کافی خم کنید تا از پدال‌ها استفاده کنید.

در صورت مصرف مسکن‌ها یا سایر داروها ممکن است توانایی شما در کار با وسایل نقلیه دچار اختلال شود، در این صورت باید از رانندگی اجتناب کنید.

در صورت لزوم، یک پلاکارد پارک معلولان تهیه کنید، به‌خصوص اگر مجبورید مسافت‌های طولانی را در هوای نامناسب طی کنید و از واکر یا سایر وسایل کمکی استفاده می‌کنید.

بازگشت به کار پس از جراحی تعویض مفصل زانو

در مورد اینکه چه زمانی باید به سرکار برگردید، انتظارات واقع‌بینانه داشته باشید. در بیشتر موارد، 3 تا 6 هفته طول می‌کشد تا بتوانید به کار خود بازگردید. اما اگر در خانه کار می‌کنید، ممکن است بتوانید ظرف 10 روز به سرکار خود بازگردید.

بااین‌حال، اگر کار شما کار فشرده است، احتمالاً به زمان بیشتری (مثلاً 3 ماه یا بیشتر) برای بازگشت به کار نیاز خواهید داشت.

در ابتدا از خودتان انتظار زیادی نداشته باشید. با رئیس و همکاران خود صحبت کنید تا آنها را از وضعیت خود، آگاه کنید و سعی کنید کم‌کم به ساعات کاری کامل برگردید.

مسافرت رفتن

سفر رفتن در این شرایط ممکن است برای شما دشوار باشد به‌خصوص اگر یک پرواز طولانی و فضایی تنگ برای پاهای خود داشته باشید.

در زیر به چند نکته برای حفظ عملکرد زانوهای شما در هنگام پرواز اشاره شده است:

پوشیدن جوراب‌های تنگ

دراز بکشید و هر یک ساعت بلند شوید و در بین صندلی‌های هواپیما قدم بزنید

به طور منظم هر پا را 10 بار در جهت عقربه‌های ساعت و 10 بار در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید.

هر پا را 10 بار به بالا و پایین خم کنید.

ورزش می‌تواند به جلوگیری از ایجاد لخته خون کمک کند.

زانوی شما ممکن است به دلیل تغییر در فشار کابین ورم کند.

قبل از هر سفر طولانی با پزشک خود شورت کنید تا مطمئن شوید که در چند ماه اول پس از جراحی مشکل خاصی برای زانوهای شما ایجاد نشود.

بعد از عمل جراحی، مسائل امنیتی فرودگاه ممکن است برای شما چالش‌برانگیزتر باشد؛ زیرا اجزای فلزی در زانوی مصنوعی شما می‌تواند فلزیاب‌های فرودگاه را فعال کنند. پس برای بررسی‌های بدنی بیشتر آماده باشید. سعی کنید لباسی بپوشید که نشان‌دادن برش زانو را به مأموران امنیتی آسان کند.

فعالیت جنسی

اغلب افراد می‌توانند چندین هفته پس از جراحی فعالیت جنسی خود را از سر بگیرند. بااین‌حال، به‌طورکلی بهتر است تا جایی که احساس درد ندارید این فعالیت را ادامه دهید و اگر دچار ناراحتی و درد زیادی شدید، آن را ادامه ندهید.

فعالیت‌های روزمره

به‌محض اینکه احساس کردید که می‌توانید به‌راحتی روی پاهای خود بایستید و آزادانه به اطراف حرکت کنید، می‌توانید آشپزی، نظافت و سایر کارهای شخصی و روزمره خود را از سر بگیرید. این را در نظر داشته باشید که ممکن است چند هفته طول بکشد تا بتوانید عصا یا واکر را به طور کامل کنار بگذارید و به اکثر فعالیت‌های روزانه خود بازگردید. همچنین ممکن است چندین ماه طول بکشد تا بدون درد زانو بزنید.

فعالیت‌های روزمره پس از بهبودی جراحی تعویض مفصل زانو

ورزش و گردش

فیزیوتراپیست شما را تشویق می‌کند که هر چه زودتر راه‌رفتن را شروع کنید. در ابتدا از یک وسیله کمکی استفاده خواهید کرد، اما بهتر است تا زمانی که به آن نیاز دارید از آن استفاده کنید. راه‌رفتن بدون وسیله به بازیابی قدرت زانوی شما کمک خواهد کرد.

جلسات فیزیوتراپی در هفته‌های اول بسیار مهم است؛ زیرا به درمانگر اجازه می‌دهد هرگونه مشکل زانو را تشخیص دهد.

می‌توانید ابتدا با راه‌رفتن فعالیت‌های خود را آغاز کنید و بعد از حدود 12 هفته شروع به انجام فعالیت‌های دیگر کنید.

شنا و سایر انواع ورزش‌های آبی گزینه‌های خوبی در این شرایط هستند، زیرا با کم‌کردن فشار از روی زانوهای شما می‌توانند باعث تقویت عضلات شما شوند. قبل از ورود به استخر مطمئن شوید که زخم شما کاملاً بهبودیافته است

از قراردادن وزنه بر روی پای خود و انجام لیفت پا بر روی دستگاه‌های وزنه‌برداری در چند ماه اول خودداری کنید. زانوی جدید می‌تواند شرکت شما در مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را بسیار آسان‌تر از گذشته کند بااین‌حال، باید در نظر داشته باشید که ماه‌های اول فشار زیادی به مفصل وارد نکنید. می‌توانید برای شروع فعالیت‌های زیر را انجام دهید:

پیاده‌روی

گلف

دوچرخه‌سواری

از چمباتمه‌زدن، چرخاندن، پریدن، بلندکردن اجسام سنگین و سایر حرکاتی که ممکن است به زانوی شما آسیب برساند، خودداری کنید.

مراجعه به دندانپزشکی یا جراحی‌های دیگر

به مدت 2 سال پس از تعویض مفصل زانو، خطر ابتلا به عفونت بیشتر است به همین دلیل، ممکن است قبل از مراجعه به دندانپزشکی یا عمل جراحی تهاجمی دیگری نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک داشته باشید.

مصرف داروها

به هنگام بهبودی، برای مصرف داروها، به‌ویژه داروهای مسکن، دستورالعمل‌های پزشک خود را به‌دقت دنبال کنید. مصرف طولانی‌مدت داروها می‌تواند باعث آسیب به اندام‌های داخلی از جمله کبد و کلیه شود. برخی از داروها نیز می‌توانند اعتیادآور باشند. پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه‌ای برای قطع تدریجی داروهای تسکین‌دهنده ایجاد کنید.

به‌غیراز داروها، موارد زیر می‌توانند به تسکین درد و کاهش التهاب کمک کنند:

یک رژیم غذایی سالم

کاهش وزن

ورزش

استفاده از سرما و گرما

بازگشت به حالت عادی

به‌مرورزمان به روال روزمره خود باز خواهید گشت. حتی ممکن است بتوانید فعالیت‌هایی را که با شروع زانودرد کنار گذاشته‌اید، از سر بگیرید کیفیت زندگی شما احتمالاً بهبود می‌یابد؛ زیرا می‌توانید راحت‌تر از قبل به فعالیت‌های دلخواه خود بپردازید.  

بسیار ضروری است که در هر مرحله از بهبودی، از پزشک خود مشورت بگیرید که چه کاری را باید انجام دهید. آنها می‌توانند ورزش‌ها و فعالیت‌هایی را به شما توصیه کنند که مطابق با نیازهای شما باشد. اگر در مورد فعالیت‌ها و بدن خود سؤالی دارید با پزشک، فیزیوتراپ یا کاردرمانی خود مشورت کنید. آنها می‌توانند به شما در درک بهتر زندگی و سبک زندگی پس از تعویض زانو کمک کنند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان