تفاوت سندرم تونل کارپال و رادیکولوپاتی گردن

تاثیر کفی‌های طبی بر کف پای صاف
تاثیر کفی‌های طبی بر کف پای صاف
20 اردیبهشت 1402
چه مکمل‌هایی می‌توانند آرتروز زانو را درمان کنند؟
چه مکمل‌هایی می‌توانند آرتروز زانو را درمان کنند؟
23 اردیبهشت 1402
تفاوت سندرم تونل کارپال و رادیکولوپاتی گردن
4
(8)

تفاوت سندرم تونل کارپال و رادیکولوپاتی گردن چیست؟ تونل کارپال ساختاری در مچ دست است که شامل تاندون‌هایی است که انگشتان دست را کنترل می‌کنند. این تونل همچنین شامل عصب میانی است که انگشت شست، اشاره، میانی و اندکی از انگشت حلقه را عصب‌رسانی می‌کند.

وقتی تونل کارپال خیلی کوچک شده باشد و یا التهاب در تاندون‌هایی که از آن عبور می‌کنند رخ ‌دهد، عصب میانی فشرده می‌شود و علائمی مانند درد، بی‌حسی و گزگز در مچ دست، ساعد و انگشتان ایجاد می‌کند.

علائم سندرم تونل کارپال

علائم سندرم تونل کارپال شامل موارد زیر است، اما توجه داشته باشید که علائم این سندروم فقط محدود به این موارد نیست:

1.سوزن‌سوزن‌شدن و بی‌حسی در کف دست، شست یا دو انگشت اول به‌خصوص در طول شب یا اوایل صبح بعد از بیدارشدن از خواب. این احساس ممکن است باعث شود افراد بخواهند دست خود را تکان دهند تا به‌اصطلاح خواب‌رفتگی دست خود را برطرف نمایند.

2.درد شدید در مچ دست و کف دست، همراه با دردهای انتشاری گاه‌به‌گاه که تا ساعد کشیده می‌شود.

3.ضعف در دست‌ها و انگشتان و مشکل در گرفتن یا نگه‌داشتن اشیا

سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال با روش‌های غیرجراحی مانند آتل‌بندی، سرمادرمانی و اصلاح رفتار و الگوهای حرکتی درمان می‌شود. این سندروم را همچنین می‌توان با روشی به نام آزادکردن تونل کارپال از طریق جراحی درمان کرد.

سندرم تونل کارپال تنها بیماری نیست که می‌تواند باعث بی‌حسی و سوزن‌سوزن‌شدن دست و مچ شود. این علائم همچنین می‌تواند ناشی از مشکلات در ستون فقرات گردنی نیز باشد که اغلب رادیکولوپاتی گردن نامیده می‌شود.

شرایطی مانند پارگی و یا تحلیل‌رفتن دیسک، تنگی کانال نخاعی و استئوآرتریت گردن می‌تواند باعث فشار بر اعصاب گردنی شود که از ستون فقرات گردنی منشأ می‌گیرند و تقریباً همان نواحی دست و مچ دست را عصب‌رسانی می‌کند.

علائم مشابه

ازآنجایی‌که هر دو بیماری به علت تحت‌فشار قرارگرفتن عصب ایجاد می‌شوند، هم سندرم تونل کارپال و هم رادیکولوپاتی گردنی می‌توانند علائم مشابهی را ایجاد کنند: درد مبهم، گزگز، و یا بی‌حسی، همراه با دردهای انتشاری گاه‌به‌گاه در طول مسیر عصبی.

یک ارزیابی کلی عصبی می‌تواند به شناسایی علائم ناشی از سندرم تونل کارپال یا وضعیت ستون فقرات گردنی کمک کند. در واقع، گاهی اوقات این دو حالت با هم دیده می‌شوند، زیرا فشردگی عصب در گردن می‌تواند اعصاب را به سمت پایین آسیب‌پذیرتر کند. ارزیابی بالینی، آزمایش الکترودیاگنوستیک  یا EMG، و احتمالاً تصویربرداری از گردن می‌تواند به کنار هم قراردادن قطعات پازل کمک کند.

هم سندرم تونل کارپال و هم علل مختلف رادیکولوپاتی گردن برای جلوگیری از آسیب‌های مزمن عصبی نیاز به درمان دارند. افرادی که دچار بی‌حسی و گزگز در دست یا مچ دست خود هستند باید برای تشخیص و درمان به پزشک خود مراجعه کنند.

تفاوت سندرم تونل کارپال و رادیکولوپاتی گردن

علائم رادیکولوپاتی گردن

علائم و نشانه‌های رادیکولوپاتی سرویکال یا گردنی معمولاً شامل سوزن‌سوزن‌شدن، بی‌حسی و  یا ضعف در نواحی تحت‌تأثیر ریشه عصبی آسیب‌دیده است. علاوه بر این نقایص عصبی، درد نیز در بیشتر موارد وجود دارد. این علائم و نشانه‌ها ممکن است فقط در یک ناحیه احساس شوند، مانند شانه، یا در کل بازو و در دست و انگشتان پیشرفت کنند.

رادیکولوپاتی گردنی زمانی ایجاد می‌شود که یک ریشه عصبی در ستون فقرات گردنی ملتهب یا آسیب ببیند و در نتیجه نقایص عصبی (و معمولاً درد) به سمت بازو و یا دست انتشار یابد.

علائم و نشانه‌های رادیکولوپاتی گردن معمولاً فقط در یک طرف بدن هستند، اما می‌توانند در هر دو طرف نیز گزارش شوند. اگر نقایص عصبی شدید شود یا به سمت دست‌ها انتشار یابد، می‌تواند توانایی انجام بسیاری از کارهای معمولی مانند گرفتن یا بلندکردن اشیا، نوشتن، تایپ‌کردن یا لباس پوشیدن را کاهش دهد.

نقایص عصبی در رادیکولوپاتی گردن

رادیکولوپاتی گردن شامل یک یا چند مورد از نقایص عصبی زیر است که ممکن است در گردن، شانه، بازو، دست و یا انگشتان تجربه شود:

نقایص حسی: احساس بی‌حسی یا کاهش حس در پوست. همچنین ممکن است همراه با گزگز، احساس یک شوک الکتریکی در مچ دست و یا بازوها وجود داشته باشد.

نقایص حرکتی: احساس ضعف یا کاهش هماهنگی در یک یا چند عضله.

نقایص رفلکسی: تغییرات در پاسخ‌های رفلکس غیرارادی (خودکار) بدن. مانند کاهش توانایی پاسخ‌دهی به هنگام لمس اجسام گرم یا سرد توسط پوست، یا احتمالاً کاهش رفلکس عضله سه سر یا عضله دوسر در هنگام ضربه‌زدن به آرنج توسط یک چکش لاستیکی در طول معاینه.

ریشه‌های عصبی گردنی از دو رشته حرکتی و حسی تشکیل شده است. اینکه علائم رادیکولوپاتی گردنی شامل کاهش فعالیت‌های حرکتی یا حسی (یا هر دو) باشد بستگی به این دارد که کدام رشته‌ها توسط رادیکولوپاتی آسیب‌دیده‌اند.

درد رادیکولوپاتی گردن چگونه است؟

رادیکولوپاتی گردن معمولاً با نوعی درد رادیکولار و انتشاری همراه است، اما نه همیشه. اگر رادیکولوپاتی گردنی با درد همراه باشد، این درد می‌تواند از یک ناراحتی یا درد مبهم، تا دردی تیز، شوک مانند یا سوزشی متغیر باشد. درد رادیکولوپاتی گردن ممکن است در هر نقطه از گردن تا پایین بازو تا انگشتان احساس شود.

درحالی‌که رادیکولوپاتی معمولاً با درد رادیکولار همراه است، اما باید توجه داشت که این دو درد یکسان نیستند. رادیکولوپاتی شامل نقص عصبی است، درحالی‌که درد رادیکولار می‌تواند بدون نقص عصبی رخ دهد. ممکن است رادیکولوپاتی گردن با درد کم یا بدون درد در گردن و یا بازو وجود داشته باشد، اما در بیشتر موارد علاوه بر نقایص عصبی، درد نیز وجود دارد.

علائم و نشانه‌های رادیکولوپاتی گردن بر اساس مکان

تفاوت سندرم تونل کارپال و رادیکولوپاتی گردن

علائم و نشانه‌های رادیکولوپاتی گردن بسته به اینکه کدام ریشه عصبی تحت‌تأثیر قرار گرفته است متفاوت است. به‌عنوان‌مثال، رادیکولوپاتی C6 زمانی رخ می‌دهد که ریشه عصبی که بالای مهره C6 قرار دارد تحت‌تأثیر قرار گیرد.

اگرچه علائم و نشانه‌های خاص هر بیمار می‌تواند بسیار متفاوت باشد و همیشه از یک الگوی قابل‌پیش‌بینی پیروی نمی‌کند، اما موارد زیر در مورد اینکه چگونه رادیکولوپاتی گردن ممکن است بر اساس مکان، دردهای متفاوتی ایجاد کند، توضیحاتی را ارائه می‌دهد:

محل علائم رادیکولوپاتی گردن بسته به اینکه کدام ریشه عصبی تحت‌تأثیر قرار گرفته است متفاوت است.

رادیکولوپاتی C5: سوزن‌سوزن‌شدن، بی‌حسی و یا درد ممکن است از گردن به شانه یا پایین بازو و به انگشت شست برود. ضعف همچنین ممکن است در شانه یا بالای بازو تجربه شود.

رادیکولوپاتی C6: سوزن‌سوزن‌شدن، بی‌حسی و یا درد ممکن است از بازو و به انگشت دوم (انگشت اشاره) منتشر شود. ضعف ممکن است در جلوی بازو (دوسر بازو) یا مچ دست نیز رخ دهد.

رادیکولوپاتی C7: سوزن‌سوزن‌شدن، بی‌حسی و یا درد ممکن است در پایین بازو و انگشت میانی احساس شود. ممکن است ضعف در پشت بازو (سه سر) نیز تجربه شود.

رادیکولوپاتی C8: سوزن‌سوزن‌شدن، بی‌حسی و یا درد ممکن است به پایین بازو و انگشت کوچک تابیده شود. قدرت‌گرفتن دست ممکن است کاهش یابد.

اگرچه کمتر رایج است؛ اما رادیکولوپاتی گردنی می‌تواند در ستون فقرات گردنی بالاتر نیز رخ دهد، مانند رادیکولوپاتی C4 و یا نقاط بالاتر. گاهی نیز ممکن است به‌صورت نادر، فشار عصبی یا التهاب در چندین سطح ستون فقرات گردنی به طور هم‌زمان وجود داشته باشد که منجر به رادیکولوپاتی های متعدد شود.

علائم و نشانه‌های رادیکولوپاتی گردن بر اساس فعالیت‌های حرکتی

گاهی اوقات علائم و نشانه‌های رادیکولوپاتی گردن با انجام برخی فعالیت‌ها، مانند خم‌کردن گردن به جلو برای نگاه‌کردن به صفحه‌نمایش تلفن همراه یا لپ‌تاپ برای مدت طولانی، شعله‌ور می‌شود و زمانی که گردن به حالت ریلکس خود بازمی‌گردد و یا از حمایت لازم بهره‌مند می‌شود این علائم فروکش می‌کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان