تشخیص انحراف پای نوزاد

آیا پیاده روی برای مینیسک زانو خوب است
آیا پیاده روی برای مینیسک زانو خوب است؟
25 دی 1401
ورزش برای تقویت تاندون مچ پا
ورزش برای تقویت تاندون مچ پا
27 دی 1401
تشخیص انحراف پای نوزاد
3.8
(4)

از روش‌های تشخیص انحراف پای نوزاد چه می‌دانید؟! امروزه یکی از مهمترین دلایل برای مراجعه والدین به متخصصین ارتوپدی، انحراف پای نوزاد است. انحراف پا در نوزادان به اشکال مختلفی مانند:

  • زانوی ضربدری
  • کف پای صاف
  • زانوی پرانتزی
  • انحراف پنجه پا به داخل

و … خودنمایی می‎‌کند. در بسیاری از موارد، برخی از مشکلات انحراف پا در نوزادان به صورت موقتی بوده و با رشد و استحکام پاها، شکل آنها تغییر می‌کند. اما در برخی از موارد، این مشکلات به خودی خود رفع نمی‌شوند. در این صورت استفاده از تخصص و دانش پزشکی برای درمان این عارضه، بسی ضروری و حائز اهمیت خواهد بود. شاید این سوال نیز برای شما پیش آید که چطور می‌توان این مشکل را شناخت و اقدام به رفع آن نمود؟!

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

بهترین روش برای تشخیص انحراف پای نوزاد:

یکی از مهمترین فاکتورها برای پی بردن به این مشکلات، تشخیص انحراف پای نوزاد به صورت دقیق و تخصصی است. قبل از اینکه کودکان بتوانند گام‌های اولیه خود را بردارند، تشخیص مشکل در پاهای آنها، بسی دشوار خواهد بود. اما از ورش‌های تشخیص ساده‌ی انحراف پا در نوزادان، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

زانوی پرانتزی و انحراف در پاها:

یکی از دلایل مهم برای انحراف پا، زانوی پرانتزی است. برای تشخیص انحراف پای نوزاد (زانوی پرانتزی) فقط کافیست که به ظاهر آنها توجه کرد. در ظاهر زانوی پرانتزی، می‌توان شاهد فاصله گرفتن زانوها بود. این عارضه سبب هلالی و یا کمانی شدن پاها خواهد شد. برای مشاهده‌ی این عارضه، می‌توان به محدوده‌ی ران تا مچ پای نوزادان توجه کرد. قریب به اتفاق نوزادان دارای این عارضه پس از تولد، هستند. برخی از نوزادان به جهت شرایط نامناسب قرارگیری در رحم مادر، با این مشکل مواجه شده‌اند.

بسیاری از تحقیقات بیانگر رفع این مشکل با افزایش سن کودکان، بوده‌اند. اما در برخی از موارد نیز شاهد عدم رفع آنها با افزایش سن کودکان، خواهیم بود. در این صورت، بهترین راهکار، استفاده از مشاوره‌های دقیق و اصولی پزشکان متخصص می‌باشد. بهترین سن برای مراجعه به متخصص ارتوپدی در این کودکان، زیر 3 سال است.

تشخیص انحراف پای نوزاد (زانوی ضربدری):

از دیگر مشکلات رایج که می‌توان برای تشخیص انحراف پای نوزاد از آن استفاده کرد، زانوی ضربدری است. این مشکل نیز از جمله مشکلات شایع به شمار می‌رود. در این عارضه نیز می‌توان به ظاهر پاها توجه کرد. در ظاهر زانوی ضربدری، زانوها به یکدیگر چسبیده و قوزک پاها از یکدیگر فاصله می‌گیرند. در برخی از نوزادان، بروز این عارضه، با فرایند رشد همراه است. این عارضه اغلب تا 3 الی 4 سالگی با کودکان همراه است. اما پس از این سن کودکان، پاهای آنها به شکل صاف رشد می‌کند. در غیر این صورت، باید حتما به پزشک متخصص و مجرب، مراجعه شود.

عوامل بسیار زیادی می‌توانند سبب بروز این مشکل در کودکان شوند. بنابراین با افزایش ماندگاری این عارضه بر روی پاها، باید کودکان را مورد معالجه قرار داد. از جمله عواملی که در این عارضه دخیل هستند، عبارتند از: مشکلات عضله‌ای، نرمی استخوان، صافی کف پا و … .

مهمترین دلایل برای انحراف پای نوزاد

تشخیص انحراف پای نوزاد (صافی کف پا):

برای تشخیص انحراف پای نوزاد، می‌توان به حالت کف پای نوزاد نیز توجه نمود. در کف پا می‌توان شاهد یک قوس ملایم بود که سبب کاهش نیروهای وارد شده از سطح زمین به بدن، می‌شود. بنابراین وجود آن در پاها، بسیار ضروری و حائز اهمیت خواهد بود. نوزادان اغلب از کف پای صافی برخوردار هستند. اغلب قوس کف پای نوزادان پس از 3 سالگی پدیدار می‌شود. بنابراین اغلب کودکان و نوزادانی که از مشکلات انحراف پا به دلیل صافی کف پا برخوردار هستند (حدود 95 درصد)، به راحتی و با افزایش سن، بهبود می‌یابند. لازم به ذکر است که اگر مشکل کف پای صاف رفع نشود، افراد با بسیاری از مشکلات مختلف، مواجه خواهند شد. مشکلاتی از قبیل: آرتروز، دردهای اسکلتی و … .

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان