تأثیر اوزون تراپی در درمان کمردرد

26 بهمن 1401
اوزون تراپی
4.7

تأثیر اوزون تراپی در درمان کمردرد چیست؟ امروزه اثربخشی ازون درمانی در پزشکی و در زمینه‌های مختلفی مانند بیماری‌های قلبی عروقی، عفونت‌ها، ارتوپدی و دندانپزشکی به‌خوبی مشخص شده است. بااین‌وجود، به دلیل استفاده تجربی و نادرست برخی از پزشکان از این درمان، علم جدید ممکن است این روش را درمانی نامطمئن در نظر بگیرد.

اوزون تراپی چیست؟

اوزون درمانی اثر مستقیم (مکانیکی) و غیرمستقیم (ضدالتهابی) دارد. اثر مستقیم باعث کاهش حجم دیسک می‌شود و بر درمان برآمدگی دیسک تأثیرگذار است. در اثر غیرمستقیم با کاهش اجزای التهابی، درد کاهش می‌یابد.

تزریق اوزون باتوجه‌به کاربرد آن در زمینه‌های مختلف ارتوپدی می‌تواند متفاوت باشد. غیر از روش تزریق داخل عضلانی، راه‌های دیگر این تزریق، نیاز به هدایت توموگرافی کامپیوتری (CT)دارند و در حالت بیهوشی و توسط متخصص انجام می‌شوند.

تزریق داخل عضلانی اوزون در کمر روشی کم تهاجمی، ایمن و مؤثر در کاهش درد است. این روش همچنین هنگامی که بیمار نمی‌تواند داروهای ضددرد را مصرف کند پیشنهاد می‌شود؛ بنابراین تصمیم گرفتیم تا پژوهشی که در این زمینه انجام شده است را با شما بررسی کنیم. در این پژوهش، اثرات اولیه تزریق کمری اوزون در درمان کمردرد ناشی از برآمدگی دیسک، پارگی دیسک، اسپوندیلولیستزیس و تنگی کمر مورد بررسی قرار گرفته است.

تأثیر اوزون تراپی در درمان کمردرد

شرکت‌کنندگان در پژوهش

در این پژوهش 24 نفر با زمینه کمردرد با میانگین سنی 66.2 سال (محدوده 46-88 سال)  شرکت کردند. شرکت‌کننده‌ها شامل 9 زن و 15 مرد بودند. همه بیماران با ارزیابی بالینی، اشعه ایکس و تصویربرداری مغناطیسی (MRI) مورد بررسی قرار گرفتند. همه بیماران دارای سابقه بالینی کمردرد بودند. چهار نفر از بیماران قبل از شرکت در این تحقیق تحت عمل پارگی دیسک کمر قرار گرفته بودند. 10 بیمار به دلیل برآمدگی دیسک کمر، 7 مورد به دلیل سیاتیک، 4 بیمار به علت پارگی دیسک، دو بیمار به دلیل تنگی کانال نخاعی و 1 بیمار به علت اسپوندیلولیستزیس دارای کمردرد بودند.

تمام اقدامات در کلینیک و به‌صورت سرپایی بدون حمایت متخصص به‌صورت دوطرفه و تزریق داخل عضلانی در عضلات کمری و بدون بیهوشی انجام شد. هر بیمار 12 تزریق عضلانی (یعنی 2 تزریق در هر هفته) از مخلوط اکسیژن و ازون دریافت کرد. در این مطالعه از روش تزریق 15 ثانیه استفاده شد، زیرا زمان تزریق طولانی‌تر به دلیل ناپایداری مولکول‌های اوزون نامناسب تلقی می‌شود.

اثربخشی تزریق اوزون بر کمردرد: آری یا خیر؟

70-80٪ از جمعیت جهان حداقل یک‌بار در طول زندگی کمردرد را تجربه می‌کنند. تا 15 سال پیش، تنها راه درمان ناهنجاری‌های کمر، جراحی محسوب می‌شد، اما امروزه به دلیل عوارض و نتایج نامطلوب جراحی‌ها، اقدامات محافظه‌کارانه‌تری ترجیح داده می‌شود. امروزه جراحی فقط در بیمارانی با درد غیرقابل‌تحمل، نقایص عصبی پیش‌رونده یا خطر سندرم دم‌اسبی پیشنهاد می‌شود.

روش کم تهاجمی و تأثیر اوزون تراپی در درمان کمردرد

امروزه روش‌های کم تهاجمی (مانند تزریق کورتیکواستروئیدها، طب سوزنی و مزوتراپی) علاوه بر فیزیوتراپی و کایروپراکتیک برای درمان کمردرد به کار گرفته می‌شود. در میان آنها، استفاده روزافزون از ازون درمانی با استقبال خوبی مواجه شده است. اوزون خاصیت اکسیدکننده قوی دارد و این موضوع باعث می‌شود تا در اثر تزریق این ماده، هسته دیسک آب خود را از دست بدهد و اندازه برآمدگی دیسک در محل آسیب‌دیده کاهش یابد. این امر باعث افزایش اکسیژن و کاهش درد با مکانیسم مستقیم و غیرمستقیم می‌شود. علاوه بر این، اوزون به تولید پروستاگلاندین‌های التهابی کمک می‌کند. پروستاگلاندین‌ها باعث می‌شوند تا التهاب در محل آسیب به‌شدت کاهش یابد. در نهایت، اوزون می‌تواند به شروع فرایند ترمیم با تحریک رسوب کلاژن کمک شایانی کند.

از مزیت این درمان می‌توان به این موضوع اشاره کرد که به‌صورت سرپایی در کلینیک‌ها و بدون پیش‌درمان و یا بیهوشی انجام می‌شود. اما باید به این نکته توجه کرد که از این روش فقط می‌توان برای اثرات ضدالتهابی استفاده کرد.

در انتهای این پژوهش مشخص شد که بیمارانی که تحت تزریق اوزون قرار گرفته بودند به طور معناداری کاهش درد داشتند و این درمان می‌تواند در کنار روش‌های دیگر بر کاهش درد اثرات مطلوبی داشته باشند.

جمع بندی تأثیر اوزون تراپی در درمان کمردرد

تزریق اوزون به‌صورت کمری درمانی کم تهاجمی، ایمن و ارزان محسوب و در تسکین درد و همچنین ناتوانی‌های کمری مؤثر است. همچنین در تحقیقات، درصد بسیار کمی از بیماران عوارض جانبی را گزارش کرده‌اند. از طرفی انجام این تکنیک آسان است، نیازی به سی‌تی‌اسکن یا پشتیبانی متخصص بیهوشی ندارد. می‌توان این روش‌ها را برای درمان کمردرد در عارضه‌هایی مانند برآمدگی دیسک کمر، تنگی کانال کمر، اسپوندیلولیستزیس و پارگی دیسک، به‌عنوان اولین انتخاب و یا به تأخیرانداختن جراحی مدنظر قرارداد.