به چه علت پا پرانتزی می شود؟

افزایش اعتماد به نفس با رفع ناهنجاری
افزایش اعتماد به نفس با رفع ناهنجاری هایی مثل پای پرانتزی
28 آبان 1402
اصلاح وضعیت نادرست و پیشگیری از آسیب ستون فقرات
اصلاح وضعیت نادرست و پیشگیری از آسیب ستون فقرات
4 آذر 1402
به چه علت پا پرانتزی می شود؟
2.3
(3)

به چه علت پا پرانتزی می شود؟ گاهی علت پای پرانتزی وراثت و سابقه خانوادگی است یا گاهی علت پا پرانتزی ابتلا به بیماری هایی مانند بلانت می باشد. البته بهتر است بدانید بروز پا پرانتزی علل متعددی دارد.

ژنو واروم، پا پرانتزی و پا کمانی همگی به اختلال زانو اشاره می کنند. Genu Varum یا ژنو واروم باعث خمیدگی زانو ها به سمت داخل در حالت ایستاده می شود و در نتیجه ظاهری مانند کمان به پاها می دهد. در این حالت زمانی که فرد می ایستد مچ پا و پاهای او در کنار هم قرار می گیرند اما زانوها از هم جدا می شوند. این بیماری از زمان تولد در همه نوزادان دیده می شود اما با شروع راه رفتن کودک و قرار دادن وزن روی پاهایش ناپدید خواهد شد. اگر این بیماری حتی پس از 3.5 سالگی ادامه یابد، فرد نیاز به درمان خواهد داشت.

درمان های جراحی برای پا پرانتزی تهاجمی هستند و عوارض جدی زیادی را به همراه دارند. یکی از درمان های غیر تهاجمی و بدون نیاز به جراحی انجام حرکات اصلاحی است.

در این مقاله قصد داریم درباره علت پا پرانتزی، علائم و درمان قطعی آن حرف بزنیم.

تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

چه چیزی باعث ژنو واروم می شود؟

علت پا پرانتزی راشیتیسم یا بیماری های دیگری است که مانع از تشکیل مناسب استخوان ها می شوند. علل دیگر پا پرانتزی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • رژیم غذایی نامناسب در دوران کودکی
  • مشکلات اسکلتی
  • عفونت
  • تومورها
  • ضربه جسمی
  • چاقی در دوران کودکی
  • نحوه راه رفتن و نشستن نادرست

علائم ژنوواروم چیست؟

پس از بررسی علت پا پرانتزی بهتر است علائم این عارضه را بشناسیم.

علائم و نشانه های ژنو واروم عبارتند از:

  • الگوی راه رفتن غیرعادی
  • ناراحتی و درد در زانو، لگن و مچ پا
  • کاهش دامنه حرکتی در فرد مبتلا به ژنو واروم
  • بی ثباتی در زانو ها

چگونه می توان از بروز عارضه ژنوواروم پیشگیری کرد؟

  • پوشیدن کفش های مخصوص در موارد خفیف
  • حفظ وزن مناسب
  • تغییر سبک راه رفتن
  • انجام ورزش ها و حرکات اصلاحی
چاقی مفرط در کودکان یکی از علل پا پرانتزی است.

اهمیت تغذیه و حرکات اصلاحی در درمان پا پرانتزی

پا پرانتزی در اثر ضعیف شدن تاندون ها و ماهیچه های ساق پا یا به دلیل عدم تعادل عضلات یا ساختار استخوان در کودکان و نوجوانان معمولاً در دوره‌های رشد و تکامل سریع ایجاد می‌شود.

وضعیت نامناسب مانند خمیده شدن ستون فقرات در هنگام نشستن یا ایستادن نیز اگر درمان نشود منجر به Genu Valgum خواهد شد.

پس از بررسی علت پا پرانتزی معمولا می توان با تغذیه مناسب و انجام حرکات اصلاحی بدون نیاز به جراحی این عارضه را به طور قطعی درمان کرد.

مواد غذایی حاوی ویتامین دی و کلسیم می توانند در درمان پا پرانتزی به شما کمک کنند.

از طرف دیگر حرکات اصلاحی مهم ترین شیوه های درمانی برای انواع مشکلات استخوانی، مفاصل و عضلات به شمار می روند.

در این بخش می خواهیم برای برطرف کردن علت پا پرانتزی چند حرکات اصلاحی را به شما معرفی کنیم.

Figure Four Stretch برای برطرف کردن علت پا پرانتزی

این کشش باسن به عضلات قدرتمند لگن شما کمک می‌کند تا ریلکس شوند و زانوها را به سمت داخل و نزدیک همدیگر متمایل می کند و برای درمان پا پرانتزی عالی است.

به پشت دراز بکشید و زانوهای خود را خم کنید و پاها را صاف روی زمین قرار دهید. پای راست خود را بلند کنید و قسمت بیرونی مچ پای راست را روی زانوی چپ بگذارید.

بازوی راست خود را از شکاف بین زانوی چپ و راست عبور دهید تا قسمت جلویی ساق پای چپ خود را بگیرید. دست چپ خود را زیر پای راست قرار دهید و جلوی ساق پای چپ خود را نیز با آن دست بگیرید.

به پشت خم شوید و زانوی چپ خود را به سمت قفسه سینه در آغوش بگیرید و باسن سمت راست را بکشید. 30 ثانیه در این حالت بمانید.

Figure Four Stretch.

Side-Lying Hip Internal Rotation برای رفع علت پا پرانتزی

هدف از انجام این تمرین اصلاحی این است که پا به سمت داخل چرخانده شود و زانوها به سمت جلو هدایت گردند.

به پهلو دراز بکشید و پاها را روی هم قرار دهید و زانوها را 90 درجه خم کنید. بدن شما باید در یک خط مستقیم از سر تا زانو قرار بگیرد و پاها در پشت شما باشند. زانوهایتان را کنار هم نگه دارید و پای بالایی را از پای پایینی جدا کنید و پای بالایی را به داخل بچرخانید. در حالی که هر دو زانو را خم کرده اید تا جایی که می توانید پای بالایی را بالا بیاورید، سپس آن را به آرامی پایین ببرید. این حرکت اصلاحی را 10 بار روی هر پا تکرار کنید.

Side-Lying Hip Internal Rotation.

Toes-In Squat

در این حرکت اصلاحی عضلات داخل ران بیشتر از عضلات خارج استفاده می شوند. این حرکت اصلاحی به تقویت ماهیچه هایی که زانوهای شما را به سمت مرکز می کشند کمک می کند.

پاهای خود را اندکی از همدیگر باز کنید. انگشتان پای خود را به سمت یکدیگر بچرخانید تا انگشتان شست پا به هم برسند. سپس تا جایی که می توانید به حالت اسکات بنشینید و بازوهای خود را مستقیماً به سمت جلو بگیرید تا تعادل تان را حفظ کنید. در مرحله اسکات بزنید. طبیعی است که دامنه حرکتی شما در این تمرین محدود باشد.

Toes-In Squat.

در این مقاله آموختیم که برای رفع دائمی علت پا پرانتزی تمرینات اصلاحی زیر نظر متخصص حرکات اصلاحی موثرترین راه غیرتهاجمی می باشند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان