بعد از فیزیوتراپی زانو چه باید کرد

آیا کف پای صاف درمان میشود؟
6 اسفند 1401
بعد از فیزیوتراپی چه باید کرد
8 اسفند 1401
3.9

آیا می دانید بعد از فیزیوتراپی زانو چه باید کرد؟ چرا باید به این پرسش مهم یک پاسخ مناسب داد؟ در حقیقت پیچیده ترین مفصل بدن، زانوها هستند. زانوها مفاصلی هستند که باید چند برابر بیشتر وزن شما را تحمل کنند. اگر بدانید که در سال مفاصل زانوها چند بار خم می شوند، تعجب خواهید کرد. به طور میانگین زانوها هر سال یک میلیون بار خم می شوند، بنابراین زانوها بیشتر از مفاصل دیگر در معرض آسیب دیدگی هستند. درد پاتلافیمورال یا کندرومالاسی (دردی که در جلو و اطراف کاسه زانو ایجاد می شود و به آن سندروم پای دونده نیز می گویند)، آسیب دیدگی مینیسک، آسیب دیدگی رباط صلیبی، دررفتگی یا پیچ خوردگی زانو از رایج ترین مشکلاتی است که در زانو ایجاد می شود.

از آنجا که زانو بخش مهم توان حرکتی شما را تشکیل می دهد، در صورت آسیب باید شیوه های درمانی کارآمد برای بهبود آن در نظر بگیرید. از بهترین روش های درمانی برای معالجه آسیب های زانو، فیزیوتراپی است؛ زیرا این متد در درمان و تسکین دردهای زانو بسیار موثر است. به همین خاطر پاسخ به پرسش بعد از فیزیوتراپی زانو چه باید کرد، دغدغه اصلی بیماران حین درمان می باشد.

روش های درمانی رایج در فیزیوتراپی زانو

روش های مختلفی چون جراحی، دارو، ورزش و فیزیوتراپی برای درمان زانو درد و مشکلات آن توسط متخصصین تجویز می شود. بیماران برای پیشگیری از عمل جراحی، فیزیوتراپی را ترجیح می دهند. فیزیوتراپیست ها معمولا به بیماران می گویند که بعد از فیزیوتراپی زانو چه باید کرد؛ اما بهتر است قبل از هر چیز با انواع تکنیک های به کار رفته در فیزیوتراپی زانو آشنا شوید.

• الکتروتراپی: با کمک پالس های الکتریکی، عصب ها پیامی مبنی بر مسدود کردن درد به  مغز ارسال می کنند و موجب کاهش درد می شوند. این کار با احساس سوزن سوزن شدن همراه است که معمولا تسکین دهنده هستند.
  • اولتراسوند: با کمک انرژی فراصوتی، جریان گردش خون را بهبود می دهد و در کاهش درد و ترمیم بافت های آسیب دیده زانو تاثیر می گذارد.
  • ماساژ درمانی: این تکنیک به شل شدن عضله ها کمک کرده، مفصل زانوها بهتر حرکت می کنند. همچنین ماساژ درمانی با برانگیختن بافت های نرم از طریق خون، سموم بدن را دفع می کند.
  • منوال تراپی (درمان دستی): این متد برای بالا بردن توان حرکتی مفصل زانوها مناسب است.
  • حرکات ورزشی و اصلاحی: حرکات اصلاحی در بهبود توان حرکتی بیماران تاثیر دارد و جزء متدهایی است که می توان آن را در منزل انجام داد. معمولا فیزیوتراپیست ها درباره اقدامات بعد از فیزیوتراپی زانو در منزل به بیماران توصیه های لازم را می کنند.
  • لیزر درمانی: لیزر در فیزیوتراپی جهت کاهش درد، التهاب و تسریع در ترمیم بافت ها به کار می رود. پرتوهایی که توسط لیزر به بدن صادر می شوند در درمان سلول های آسیب دیده بافت زانو موثر است.
  • مگنت تراپی: بدن انسان به طور طبیعی، میدان مغناطیسی دارد. مگنت تراپی نیز با کمک جریان مغناطیسی، بافت زانو را تحریک کرده، موجب افزایش سوخت و ساز مولکول های سلول ها می شود. بدین ترتیب در بهبود درد و درمان رماتیسم مفصل زانو کمک شایانی می کند.

فیزیوتراپیست ها در بکارگیری این تکنیک ها باید به بیماران درباره بعد از فیزیوتراپی زانو چه باید کرد، توضیحات کامل ارائه دهند. درست است که هدف از تمام تکنیک های فیزیوتراپی زانو، درمان آسیب های آن است؛ اما اغلب بیماران با عوارضی روبه رو می شوند که آنها را نسبت به فیزیوتراپی بدبین می کند. در حالی که رسالت فیزیوتراپی درمان و توانبخشی است و عوارض آن چندان مشکل ساز نیست. با این حال فیزیوتراپ ها برای کاهش عوارض بعد از فیزیوتراپی زانو، انجام فعالیت هایی را پیشنهاد می دهند.

اقدامات بعد از فیزیوتراپی زانو؛ توصیه هایی کارساز برای کاهش عوارض

اگر از آسیب های زانو رنج برده، روش درمانی فیزیوتراپی را انتخاب کرده اید، باید بدانید بعد از فیزیوتراپی زانو چه باید کرد. عموما بعد از فیزیوتراپی زانو،درد ایجاد می شود که دلایل مختلفی دارد. اول اینکه در حین درمان زانو، به عضلات و بافت های دیگر فشار زیادی وارد می شود. این فشار در زانو و نواحی اطراف آن درد بیشتر تولید می کند. دوم اینکه علت درد هنگام فیزیوتراپی زانو در نتیجه التهابات مفصلی، عدم تاثیر فیزیوتراپی زانو و فعالیت بیش از اندازه ماهیچه های پا و ایجاد فشار بر روی زانو ها است. یکی دیگر از عارضه های پس از فیزیوتراپی، ورم بافت زانو است که دلیل آن، فشار بر تاندون ها، عضله ها و رباط های پا می باشد. با مشاهده چنین عوارضی، اصلا نگران نشوید، بلکه با انجام چند فعالیت کوچک، آنها را برطرف کنید.

• آب زیاد بنوشید.
  • به توصیه های فیزیوتراپیست ها عمل کنید.
  • از کمپرس یخ، گرما و سرما درمانی قبل و بعد فیزیوتراپی استفاده کنید.
  • استراحت کنید.
  • بلافاصله با انجام فعالیت های سخت، به زانو فشار وارد نکنید.
  • در صورت عدم بهبود، سایر تکنیک های فیزیوتراپی امتحان کنید.

جمع بندی مطالب؛ بعد از فیزیوتراپی زانو چه باید کرد

قبل مواجه شدن با سوال بعد از فیزیوتراپی زانو چه باید کرد، لازم است، پیش از شروع فیزیوتراپی زانو درباره  علل آسیب دیدگی، نحوه درمان، تکنیک ها، روش های درمانی، فواید و عوارض آن، با فیزیوتراپیست ها مشورت کنید. از آنجا که زانو مهم ترین مفصل حرکتی بدن است، در صورت صدمه دیدن، شما توان حرکتی خود را از دست خواهید داد؛ بنابراین باید با اقدامات قبل و بعد از فیزیوتراپی زانو کاملا آگاهی داشته باشید. با عنایت به این اقدامات، بهبودی آسیب های زانو تسریع شده، از انجام جراحی های غیر ضروری زانو بی نیاز می شوید.

اقدامات بعد از فیزیوتراپی زانو