اصلاح زانوی ضربدری با ورزش چگونه است؟

حرکات اصلاحی بدنسازی
حرکات اصلاحی بدنسازی
24 مرداد 1400
بهترین روش خوابیدن برای گودی کمر
بهترین روش خوابیدن برای گودی کمر
2 شهریور 1400
اصلاح زانوی ضربدری با ورزش چگونه است
2.5
(4)

در ابتدا لازم است بدانید زانوی ضربدری، عارضه ای است که در خلال آن ران ها به سمت داخل به یکدیگر نزدیک شده و ساق یا قوزک پا از یکدیگر فاصله می گیرند. این اختلال در برخی از افراد به صورت اکتسابی و در برخی دیگر به صورت ژنتیکی است که اغلب اثر آن تا پایان عمر بر روی بدن شخص باقی می ماند. لازم به ذکر است بدانید افرادی که مبتلا به عارضه زانوی ضربدری هستند در هنگام راه رفتن با برخی دشواری ها مواجه شده و تعادل خود را از دست می دهند. این آسیب ظاهری در میان کودکان شایع و رایج است و علت اصلی آن نحوه قرار گرفتن نامناسب نوزاد در رحم می باشد. حال می خواهیم بدانیم اصلاح زانوی ضربدری با ورزش چگونه است ؟ پس تا انتهای مطلب با ما همراه شوید.

زانوی ضربدری فشار بسیار شدیدی به طرف داخلی استخوان ران و ساق پا وارد می کند و در صورت عدم اصلاح به موقع برخی عوارض غیر قابل جبران برای آن نمایان می شود. نکته قابل توجه این است که اصلاح این عارضه در سنین پایین با تکیه بر روش های غیر تهاجمی(جراحی) امکان پذیر است. حال آنکه در سنین بالاتر کنترل و درمان این بیماری دشوار و در پاره ای از اوقات ناممکن خواهد شد.

یکی از شایع ترین و موثرترین روش های درمان زانوی ضربدری، فیزیوتراپی و ورزش است که اغلب از جانب متخصصین این حوزه تجویز و توصیه می شود. به عبارتی، یکی از راهکارهای کاربردی برای تقویت عضلات انجام برخی حرکات ورزشی است که احتمال آسیب دیدگی فرد را به حداقل می رساند.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

اصلاح زانوی ضربدری با ورزش چگونه است

اصلاح زانوی ضربدری با ورزش از تکنیک های موثری است که در اکثر اوقات به واسطه متخصص حرکات اصلاحی تجویز و ارائه می شود. برخی از مهمترین تمرینات ورزشی برای درمان این عارضه عبارتند از:

·        کشش عضلات همسترینگ:

برای انجام این حرکت یک دست خود را بر روی دیوار یا صندلی تکیه داده و وزن خود را بر روی پنجه یک پا بیاندازید و پای دیگر را به سمت پشت خم کنید.

·        تقویت ران:

یکی از مهمترین روش های اصلاح زانوی ضربدری، تقویت عضلات اطراف زانو است. برای انجام این کار باید بر روی زمین یا صندلی خوابیده و پاها را دراز کنید. یک پا را از روی زمین بلند کنید و آن را چند ثانیه نگه دارید. پس از اندکی مکث حرکت را به صورت مجدد تکرار کنید.

حرکات اسکوات به کمک دیوار برای اصلاح زانوی ضربدری

در این حالت باید شخص پشت به دیوار ایستاده و پاها را به عرض شانه باز کند و اندکی از دیوار فاصله بدهد و کمر را به دیوار بچسباند. سپس با نستن زانوهارا تا 90 درجه خم کند و چند ثانیه مکث نماید.

·        بلند کردن پا از جلو:

از دیگر ورزش هایی که برای درمان زانوی ضربدری مناسب است، بلند کردن پا از جلو می باشد. در این حالت شخص باید به حالت صاف بر روی زمین بخوابد و بالا تنه را شل کند. یک پا را خم کرده و کف همان پا را بر روی زمین قرار دهد اما پای دیگر خم نشود.

·        بالا و پایین رفتن از پله:

برای انجام این حرکت باید ابتدا در کنار یک نیمکت بایستید و پای راست خود را بر روی نیمکت قرار دهید. با وارد کردن فشار به آن، بدن را بلند کنید و بر روی نیمکت بایستید. در این حالت چنانچه پای راست صاف است آن را لحظه ای نگه دارید و بعد بدن را پایین بیاورید. این حرکت را چندین مرتبه به صورت مجدد تکرار نمایید.

·        دور کردن پا از حالت خوابیده:

یکی از پرکاربردترین حرکات ورزشی برای درمان زانوی ضربدری، دور کردن پا از حالت خوابیده است. برای انجام این حرکت باید ابتدا شخص روی پهلو بخوابد و پاهای خود را بر روی هم قرار دهد. سپس پای خود را به آرامی بالا بیاورد و چند ثانیه در همان حالت نگه دارد.

اصلاح زانوی ضربدری با ورزش دور کردن پا به کمک دستگاه

از دیگر حرکت های اصلاحی و ورزشی زانوی ضربدری، دور کردن پا به کمک دستگاه است که به تقویت عضلات بیرونی ران و لگن کمک شایانی می کند. در این حالت شخص می ایستد و وزن خود را بر روی شانه چپ می اندازد. سپس پای راست خود را تا آنجا که می تواند بالا بیاورد و به آرامی به پایین بر می گرداند. این حرکت را در چندین مرتبه تکرار می کند.

به طور کلی، انجام این حرکات اصلاحی و ورزشی بر روی زانوی ضربدری تاثیر فوق العاده ای دارد. این حرکات می تواند منجر به تقویت برخی قسمت های بدن شود که عبارتند از:

·        شل کردن ماهیچه چهار سر ران

·        تقویت ماهیچه چهار سر ران

·        تقویت ماهیچه گودی زانو

·        شل کردن ماهیچه ساق پا

·        کشش ساق پا

·        تقویت عضلات مشترک مشترک زانو، ساق و مچ پا

در نهایت…

بررسی ها نشان می دهد اصلاح زانوی ضربدری با روش های مختلف امکان پذیر است حال آنکه سریع ترین و بهترین این راهکارها، انجام برخی حرکات ورزشی است. بارزترین علائم تشخیص این اختلال، تغییر در نحوه راه رفتن فرد است که باید در صورت مشاهده هر چه سریعتر به آن رسیدگی شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان