آیا ماساژ باعث بهبود آرتروز می‌شود؟

هر چند وقت یک‌بار باید ماساژ گرفت؟
هر چند وقت یک‌بار باید ماساژ گرفت؟
18 مهر 1402
آیا حرکات اصلاحی بر ناهنجاری شست کج یا هالوکس والگوس تأثیرگذار است؟
آیا حرکات اصلاحی بر ناهنجاری شست کج یا هالوکس والگوس تأثیرگذار است؟
20 مهر 1402
آیا ماساژ باعث بهبود آرتروز می‌شود؟
4.8
(9)

افرادی که از آرتروز رنج می‌برند ممکن است تمایل داشته باشند که هر از چند گاهی از درمان‌هایی مانند ماساژ استفاده کنند، بنابراین بررسی معایب و مزایای این تکنیک درمانی می‌تواند در انتخاب بهترین نوع ماساژ برای این بیماران مفید باشد. در این مقاله به این سوال پاسخ داده شده است که آیا ماساژ باعث بهبود آرتروز می‌شود؟

نتایج یکی از تحقیقاتی که اخیراً انجام شده است، نشان داده که جلسات ماساژ هفتگی یک‌ساعته برای کاهش علائم درد و بهبود تحرک مفصل افراد مبتلا به آرتروز زانو می‌تواند مفید و تأثیرگذار باشد.

به گفته محققان دانشگاه دوک، جلسات هفتگی ماساژ کل بدن می‌تواند به طور قابل‌توجهی تحرک مفصل را بهبود بخشد و درد ناشی از استئوآرتریت کاهش دهد. استئوآرتریت یک بیماری تحلیل برنده است که در آن غضروف مفاصل از بین رفته و در نتیجه باعث درد، تورم و سفتی در آنها می‌شود.

یک مطالعه جدید دیگر که در مجله General Internal Medicine منتشر شد، نشان می‌دهد که ماساژ می‌تواند مکملی ایمن و مؤثر برای درمان‌های کوتاه‌مدت آرتروز زانو باشد.

آیا ماساژ باعث بهبود آرتروز می‌شود؟

آیا ماساژ باعث بهبود آرتروز می‌شود

به‌منظور درک تأثیر ماساژ بر درد مفاصل، محققان در این پژوهش، 200 فرد مبتلا به آرتروز زانو را انتخاب کردند.

شرکت‌کنندگان به طور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند: گروهی که ماساژ سوئدی یک‌ساعته در هفته دریافت کردند، گروه دیگری که تحت درمان کنترل لمسی سبک قرار گرفتند و کسانی که هیچ درمانی خارج از مراقبت معمول خود دریافت نکردند.

شرکت‌کنندگان در مطالعه به طور تصادفی به یکی از این سه گروه تقسیم شدند و هر دو ماه یک‌بار،  پرسش‌نامه‌ای استاندارد را تکمیل کردند که درد، سفتی و عملکرد فیزیکی آنها را اندازه‌گیری می‌کرد. مواردی مانند اینکه چقدر می‌توانند از پله‌ها بالا بروند، بایستند، بنشینند، راه بروند و از ماشین پیاده شوند.

محققان دریافتند که پس از هشت هفته، ماساژ به طور قابل‌توجهی امتیازات درد، سفتی و عملکرد فیزیکی شرکت‌کنندگان را در مقایسه با لمس سبک و مراقبت‌های معمول بهبود بخشید.

پس از 52 هفته، ماساژ همان بهبودهایی را که در 8 هفته در شرکت‌کنندگان مشاهده شده بود را حفظ کرد، اما هیچ مزیت دیگری نداشت.

آدام پرلمن، یکی از نویسنده‌های اصلی این پژوهش و مدیر برنامه‌های راهبردی در دانشکده پزشکی دانشگاه دوک در دورهام، در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: آرتروز علت اصلی ناتوانی است و بیش از 30 میلیون نفر را در آمریکا تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. برای درمان این بیماری داروها همیشه در دسترس هستند و اولین راه درمان محسوب می‌شوند؛ اما بسیاری از افراد مبتلا به آرتروز عوارض جانبی نامطلوبی را در اثر استفاده از آنها تجربه می‌کنند و این موضوع می‌تواند باعث نیاز به درمان جایگزین شود. این مطالعه نشان می‌دهد که ماساژ می‌تواند یکی از این گزینه‌ها باشد.

ماساژ مکملی برای درمان‌های دیگر آرتروز

آرتروز باعث التهاب و تورم شدید در مفاصل می‌شود که این موضوع می‌تواند بسیار دردناک باشد و فعالیت‌های روزانه و ورزش را چالش برانگیز کند.

تورم اضافی در مفاصل به طور قابل‌توجهی عملکرد و تحرک را به ویژه در مفاصل تحمل کننده وزن مانند ران، زانو و ستون فقرات محدود می‌کند.

برای چندین دهه درمان دارویی اولیه برای آرتروز استفاده از NSAIDها (یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی)، تزریق کورتیزون (کورتون) و جراحی برای جایگزینی مفصل زانو بوده است.

بااین‌حال، استفاده مداوم از NSAIDs می‌تواند عوارض جانبی زیادی در پی داشته باشد و در درازمدت به کلیه‌ها، معده و قلب آسیب برساند و باید در افراد دیابتی و افراد بالای 65 سال بااحتیاط استفاده شود.

استفاده از کورتون نیز درمان همه چیز نیست. کورتون یک ضدالتهاب قوی است و می‌تواند به طور موقت به کم‌شدن التهابات کمک کند، اما در طولانی‌مدت ممکن است انحطاط مفاصل را تسریع کند.

کورتون همچنین می‌تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و باعث تهوع، مشکل در تنفس، سرگیجه و افزایش وزن شود. افرادی که دیابت نوع 1 یا 2 دارند باید از مصرف کورتون خودداری کنند؛ زیرا این دارو می‌تواند سطح گلوکز خون را افزایش دهد.

و در اینجا است که درمانی؛ مانند ماساژ برای کمک به بهبود این دسته از بیماران مورد اهمیت قرار می‌گیرد. ماساژ روشی ایمن برای کمک به شل‌شدن عضلات و بازگرداندن حرکت به مفاصل است.

ماساژ بافت‌های نرم را فشرده می‌کند و آنها را «تحریک» می‌کند تا جریان خون در آنها ایجاد شود. این تکنیک به کاهش سفتی در بافت نرم و به تحرک مایعات در مفاصل کمک می‌کند.

ماساژ همچنین می‌تواند دامنه حرکتی عضلات اطراف را افزایش دهد، تورم را با حرکت مایع به خارج از ناحیه درد کاهش دهد و عضلات را فعال کند.

چه نوع ماساژی برای آرتروز بهتر است؟

بسیاری از روش‌های فیزیوتراپی در حال حاضر انواع مختلفی از ماساژ را برای درمان درد آرتروز ارائه می‌دهند. اما هر نوع ماساژ هدف و تأثیر متفاوتی روی بدن دارد.

به‌عنوان‌مثال، ماساژ سوئدی بیشتر از لمس سبک و متوسط برخوردار است و به گفته بنیاد آرتروز، به‌منظور کاهش سفتی و درد مفاصل مؤثر است. ماساژ بافت عمیق برای درمان تنش‌های شدید در عضلات و بافت هم‌بند اطراف مؤثر است و نیاز به فشار متمرکز و شدیدتر دارد.

در واقع نوع ماساژ بستگی به فرد و میزان تمایل و تحمل او دارد. در برخی افراد ماساژ بیش از حد عمیق شود، می‌تواند باعث ایجاد حساسیت شود و این موضوع می‌تواند برعکس، فعال‌شدن عضلات را کاهش دهد، بنابراین مؤثرترین تکنیک برای این دسته از افراد ماساژ با لمس متوسط است.

به‌طورکلی، بهتر است از ماساژ به‌عنوان مکملی برای درمان‌های دیگر استفاده کنید. این تکنیک درمانی هنگامی که در کنار درمان‌های دیگری مانند فیزیوتراپی و داروهای  استفاده می‌شود، می‌تواند سفتی و درد اغلب شدید ناشی از آرتروز را از بین ببرد.

ماساژ همچنین می‌تواند راهی آرام‌بخش برای دورکردن ذهن شما از ناراحتی آرتروز برای مدتی کوتاه باشد.

در طول ماساژدرمانی، یک درمانگر عضلات و سایر بافت‌های نرم شما را دست‌کاری می‌کند تا عملکرد آنها را تقویت کند، آرامش را در شما افزایش دهد.

ماساژدرمانی و کاهش افسردگی

بیش از 3000 سال است که از ماساژدرمانی در چین استفاده می‌شود. برخی از پزشکان معتقدند که این روش درمانی می‌تواند به کاهش احساس افسردگی نیز کمک کند. آنها پیشنهاد می‌کنند که لمس‌کردن بدن باعث ترشح هورمون‌هایی در بدن می‌شود که حس ارتباط عاطفی را ایجاد می‌کند. ماساژ ممکن است به آرامش ذهن و بهبود خلق‌وخوی شما کمک کند و همچنین دردهای جسمی را کاهش دهد.

اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه موردنیاز است، اما دانشمندان شواهدی را برای حمایت از این ایده پیدا کرده‌اند که ماساژدرمانی می‌تواند مزایای سلامت روان را افزایش دهد. به گفته مرکز ملی سلامت آمریکا، آزمایشات بالینی نشان می‌دهد که ماساژدرمانی ممکن است به کاهش افسردگی کمک کند.

وقتی عضلات و بافت‌های هم‌بند سفت می‌شوند، می‌تواند باعث بروز درد شوند و حرکت مفاصل را محدود کند. ماساژدرمانی می‌تواند به کاهش این تنش در عضلات و بافت‌های هم‌بند کمک کند. همچنین با افزایش جریان خون باعث آرامش می‌شود.

اگر از افسردگی رنج می‌برید، ماساژدرمانی احتمالاً وضعیت شما را درمان نمی‌کند، اما ممکن است به تسکین علائم فیزیکی مرتبط با آن کمک کند. به‌عنوان‌مثال، ماساژ ممکن است به کاهش سستی، کمردرد، درد مفاصل و دردهای عضلانی کمک کند. همچنین می‌تواند برای رفع خستگی و مشکلات خواب مفید باشد.

ماساژدرمانی شامل چه مواردی است؟

در طول ماساژدرمانی، درمانگر شما عضلات بدن را مالش و کشش می‌دهد و به آنها فشار وارد می‌کند. برخی از سبک‌های ماساژ را می‌توان با لمس‌کردن از روی لباس نیز انجام داد؛ اما برخی دیگر از انواع آن با تماس مستقیم با پوست شما و اغلب با روغن‌های معطر انجام می‌شود. برخی دیگر از انواع آن نیز همراه با طب سوزنی و استفاده از سنگ‌های گرم است.

در ادامه چند نوع ماساژ رایج آورده شده است:

ماساژ سوئدی: در این روش رایج، درمانگر شما حرکات صاف، دایره‌ای و ورز دهنده را روی عضلات شما اعمال می‌کند.

ماساژ بر روی صندلی‌های مخصوص ماساژ: در این روش از صندلی‌های مخصوصی که برای این موضوع طراحی شده‌اند برای ماساژ شما استفاده می‌شود. این روش مقدمه خوبی برای شروع ماساژ است، زیرا جلسات معمولاً کوتاه هستند و نیازی به درآوردن لباس ندارند.

ماساژ بافت عمیق: ماساژ درمانگر شما ممکن است از این روش برای درمان سفتی عضلانی ناشی از استرس یا مشکلات دیگر استفاده کند. درمانگر بر روی عضلات نزدیک به استخوان‌های شما و همچنین بافت‌های هم‌بند آنها تمرکز خواهد کرد.

شیاتسو: در این تکنیک، درمانگر فشار محکمی را به نقاط خاصی از بدن وارد می‌کند، مانند طب سوزنی. فشار این تکنیک قوی‌تر از بسیاری از انواع ماساژ است، اما به‌ندرت بعد از آن سفتی عضلانی ایجاد می‌شود.

رفلکسولوژی: در این نوع ماساژ، درمانگر به نواحی از پای شما فشار وارد می‌کند. در این تکنیک اعتقاد بر این است که هر نقطه از پا با یکی از سیستم‌ها و اندام‌های بدن شما ارتباط دارد.

ماساژ آروماتراپی: در این روش، درمانگر شما ماساژ را با روغن‌های معطر ترکیب می‌کند تا به کاهش استرس یا افزایش انرژی شما کمک کند.

ماساژ با سنگ‌داغ: در طول این روش، درمانگر سنگ‌های مسطح گرم را روی بدن شما قرار می‌دهد تا به آرامش عضلات شما کمک کند. درمانگر همچنین ممکن است برای کاهش تنش عضلانی به سنگ‌ها فشار وارد می‌کند.

آیا ماساژ باعث بهبود آرتروز می‌شود؟

فواید ماساژدرمانی

ماساژدرمانی هنگامی که توسط یک متخصص آموزش‌دیده انجام شود، به‌طورکلی برای اکثر افراد بی‌خطر است و می‌تواند منجر به افزایش آرامش در شما شود. می‌توانید این روش درمانی را با درمان‌های مرسوم‌تر افسردگی، مانند دارودرمانی و روان‌درمانی ترکیب کنید.

محدودیت‌های ماساژدرمانی

ماساژدرمانی به‌خودی‌خود باعث تسکین طولانی‌مدت افسردگی شما نمی‌شود و مشکلات عاطفی یا شیمیایی که باعث علائم شما می‌شوند را بر طرف نمی‌کند؛ بنابراین نباید به‌عنوان جایگزینی برای گزینه‌های درمانی مرسوم‌تر استفاده شود.

دکتر میسون ترنر، رئیس روانپزشکی بیمارستان Kaiser Permanente در سانفرانسیسکو، پیشنهاد می‌کند که ماساژدرمانی می‌تواند با کاهش تنش عضلانی و بهبود سلامت جسمی به درمان افسردگی کمک کند. او همچنین اظهار می‌دارد که ماساژ به تقویت ارتباط بدن و ذهن شما کمک می‌کند. درواقع هر روشی که به فرد کمک کند ذهن و بدن خود را به هم متصل کند، می‌تواند برای درمان این بیماری مفید باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان