آیا فیزیوتراپی درد دارد

آیا اسکولیوز قابل درمان است؟
28 اسفند 1401
بهترین روش فیزیوتراپی زانو
1 فروردین 1402
آیا فیزیوتراپی درد دارد
3.3

وقتی بیماران برای درمان آسیب دیدگی های خود به متخصصین فیزیوتراپی مراجعه می کنند، مهم ترین دغدغه آنها، ایجاد درد حین فیزیوتراپی است. پرسشی که آنها مطرح می کنند این است که آیا فیزیوتراپی درد دارد؟ درست است که تکنیک های فیزیوتراپی برای درمان انواع آسیب های اسکلتی و عضلانی، کاملا هوشمندانه طراحی شده اند؛ اما برخی بیماران حین فیزیوتراپی یا بعد از فیزیوتراپی احساس درد می کنند. دلیل این امر ممکن است در نتیجه تفاوت آستانه درد افراد باشد یا در نتیجه انجام فیزیوتراپی نادرست به وجود آید.

آیا فیزیوتراپی درد دارد؛ چالش پیش روی بیماران

معمولا دردی که در نتیجه فیزیوتراپی عارض می شود، بیماران زیادی را از ادامه درمان باز می دارد. قبل شروع فیزیوتراپی، متخصصین بهتر است از تمام آسیب های جسمی بیماران اطلاع داشته باشند. سپس با وارسی کامل آسیب دیدگی، بهترین شیوه درمانی را پیاده کنند. بدین ترتیب، بیماران دیگر نیازی به پرسش آیا فیزیوتراپی درد دارد یا نه، ندارند.

اگر با چالش آیا فیزیوتراپی درد دارد، روبه رو هستید، باید به این مسئله توجه کنید که تمام تکنیک های فیزیوتراپی با هدف درمان و بهبودی طراحی شده اند. بیشتر آسیب دیدگی ها مانند دیسک کمر و گردن، درد سیاتیک، شکستگی ها، درد های زانو، ورم دست و پا، درد های شانه و به طور کلی آسیب های ستون فقرات با فیزیوتراپی درمان می شوند. زمانی که برای درمان مشکلات خود از تکنیک های فیزیوتراپی مثل حرکات کششی، اصلاحی، دستگاه های فیزیوتراپی مثل الکتروتراپی، اولتراسوند، مگنت تراپی و لیزر درمانی استفاده می کنید، احساس درد کاملا عادی است.

آیا فیزیوتراپی درد دارد؛ چرا احساس درد می کنیم؟

در صورتی که لازم است به جستار آیا فیزیوتراپی درد دارد، پاسخ دهیم، باید بگوییم که رسالت فیزیوتراپی تسکین درد است نه عامل درد. امکان دارد هنگام فیزیوتراپی یا بعد از فیزیوتراپی، عوارضی به وجود آید که دلیل درد در فیزیوتراپی باشد. عوارض فیزیوتراپی و دردهای ناشی از آن بستگی به این دارد که شما از کدام تکنیک و روش استفاده می کنید. به طور کلی یکی از مهم ترین عوارضی که در فیزیوتراپی منجر به درد می شود، ورم و التهاب است. معمولا تورم، برای بیماران محدودیت های حرکتی به وجود می آورد و همین دلیل درد در زمان فیزیوتراپی است.

اگر قرار باشد، مدام از خود بپرسید، آیا فیزیوتراپی درد دارد، هرگز در درمان آسیب دیدگی های خود موفق نخواهید شد. با شروع فیزیوتراپی، به احتمال زیاد، حین درمان، درد را تجربه می کنید. همین مسئله سبب می شود، بیشتر بیماران از انجام تکنیک های درمانی، دلسرد شوند. در حقیقت درد پس از فیزیوتراپی، کاملا طبیعی است. امی پرسید چرا؟ برای مثال وقتی به خاطر یک آسیب دیدگی مثل دیسک کمر یا درد زانو، آن عضو را به مدت طولانی بی حرکت نگه داشته اید، زمان فیزیوتراپی، ایجاد درد حین انجام متدها و تکنیک ها به ویژه درمان های دستی کاملا نرمال است.

مهم ترین دلیلی که شما زمان فیزیوتراپی یا پس از فیزیوتراپی، احساس درد می کنید، یک مسئله کاملا روانی است. فیزیوتراپی یک روش درمانی است که در آن صدمات شما به طور تدریجی و آرام بهبود پیدا می کنند. اغلب شما به خاطر درگیر شدن با مشکلات جسمانی، تحت فشارهای روانی قرار می گیرید. از طرفی باید وظایف محول شده را انجام دهید و از سوی دیگر باید به برنامه مراقبتی و درمان خود برسید. تنش های ایجاد شده، هنگام فیزیوتراپی احساس را درد در شما تقویت می کند.

درد پس از فیزیوتراپی

برای بهبود درد بعد فیزیوتراپی چه باید بکنیم؟

حال که توانستیم پاسخ سوال آیا فیزیوتراپی درد دارد را بیان کنیم، موضوع بعدی پاسخ به این پرسش است که برای درد بعد فیزیوتراپی چه اقداماتی باید انجام داد؟ اگر مشغله های کاری زیادی دارید و نمی توانید به جلسات فیزیوتراپی برسید، چرا فیزیوتراپی در منزل را انتخاب نمی کنید؟ با این کار، تنش های روانی و استرس، باعث ایجاد درد هنگام فیزیوتراپی نخواهد شد.

در صورتی که برای درمان و بهبودی آسیب های جسمانی مثل درد مفصل زانو، شانه، کمر، گردن، دست و پا از تکنیک های فیزیوتراپی استفاده می کنید، برای کاهش درد پس از فیزیوتراپی فعالیت ذیل را انجام دهید.

• معجزه آب را نادیده نگیرید. پس از اتمام هر جلسه فیزیوتراپی، آب به مقدار کافی بنوشید.
  • یک دوش آب گرم به شما کمک می کند تا با درد و التهاب کنار بیایید.
  • تنفس آرام انجام دهید. با اکسیژن رسانی به بافت ها، درد بعد فیزیوتراپی کاهش پیدا می کند.
  • استراحت کنید و فعالیت های پر دغدغه را به بعد موکول کنید.
  • برای تسکین درد بعد فیزیوتراپی، از فیزیوتراپیست ها تکنیک های کاهش درد بیاموزید.
  • محل فیزیوتراپی شده را با روغن های گیاهی ماساژ دهید.

جمع بندی مطالب

هیچ چالشی به اندازه آیا فیزیوتراپی درد دارد، بیماران را در انتخاب فیزیوتراپی برای درمان انواع آسیب دیدگی، مردد نکرده است. معمولا اغلب بیماران به خاطر ترس و نگرانی بابت درد و عوارض احتمالی فیزیوتراپی، از این روش درمانی به راحتی می گذرند. در حالی که فیزیوتراپی هدفی جز بهبودی و درمان ندارد. برخی از تکنیک ها و روش های فیزیوتراپی با درد همراه است؛ اما این درد ها بسیار موقتی و گذرا بوده، بعد از طی 24 ساعت بهبود پیدا می کنند. معمولا درد های بعد فیزیوتراپی به علت انجام حرکاتی است که برای مداوای ناحیه آسیب دیده انجام می شوند. تورم و عوارضی مثل سوزش یا قرمزی پوست بعد استفاده از دستگاه های فیزیوتراپی کاملا نرمال است. در این زمینه فیزیوتراپیست ها راهنمایی های لازم را به بیماران می دهند تا پس از فیزیوتراپی دردی نداشته باشند.

درد بعد فیزیوتراپی