درمان سیاتیک برای همیشه
17 مهر 1401
آیا عمل اسکولیوز خطرناک است؟
19 مهر 1401
3.5

اعصاب آسیب دیده یا تحت فشار ممکن است با درد در شانه و همچنین بی حسی در دست، از جمله انگشتان، مرتبط باشد. اگر این علائم را تجربه می‌کنید، ممکن است سعی کرده باشید دست خود را تکان دهید یا مالش دهید تا حس طبیعی خود را به دست آورید. همچنین ممکن است متوجه شده باشید که دست آسیب‌دیده ضعیف‌تر است و گرفتن اشیاء را دشوارتر می‌کند. در این مطلب خواهیم گفت آیا درد شانه به اعصاب ربط دارد؟

در برخی از افراد، درد شانه ممکن است نشانه‌ای از گیرکردن عصب از جایی که از قسمت فوقانی ستون فقرات منشأ می‌گیرد باشد. چندین بیماری می‌تواند باعث درد شانه و بی حسی دست شود. این شرایط معمولاً بر شبکه‌ای از اعصاب به نام شبکه بازویی تأثیر می‌گذارد. شبکه بازویی از بالای ستون فقرات منشأ می‌گیرد، از شانه می‌گذرد و به بازو و دست منشعب می‌شود. در حالی که ممکن است علائم شانه و دست به مرور زمان با درمان خانگی از بین بروند، به خاطر داشته باشید:

هر زمان که درد با بی حسی، ضعف، سستی یا سوزن سوزن شدن همراه است، بهتر است برای تشخیص با پزشک مشورت کنید. او می‌تواند بر اساس تشخیص، یک برنامه درمانی را توصیه کند.

آیا درد شانه به اعصاب ربط دارد؟

اگر درد شدید دارید یا علائم هر دو طرف بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مراقبت‌های پزشکی فوری توصیه می‌شود. همچنین در صورت احساس ضعف شدید، بی‌حسی بدون وقفه، یا مشکل در حرکت دست، بازو یا شانه، مراقبت فوری توصیه می‌شود. درمان به موقع پزشکی ممکن است به پیشگیری یا به حداقل رساندن مشکلات طولانی مدت کمک کند. در زیر 4 وضعیت پزشکی که اغلب علت شانه درد و بی حسی دست است آورده شده است:

1. ریشه عصبی گیر کرده

اعصاب احساس و حرکت را کنترل می‌کنند و ریشه عصب گیر کرده می‌تواند باعث بی حسی، ضعف و یا احساس سوزن سوزن شدن در دست یا بازو شود. درد ممکن است در شانه و همچنین بازو و دست احساس شود. این درد می‌تواند از یک درد مداوم و خفیف تا یک سوزش یا درد شدید و مکرر متغیر باشد. درد و سایر علائم، مانند بی حسی و ضعف، معمولاً همزمان ظاهر می‌شوند. برخی حرکات گردن ممکن است علائم را بهتر یا بدتر کند.

در حالی که درد در گردن بیشتر از شانه یا بالای قفسه سینه احساس می‌شود، اما هر کسی که ریشه عصبی آن گیر کرده است درد گردن را تجربه نمی‌کند. علائم ممکن است به تدریج یا ناگهانی ظاهر شوند.

علت گیرکردن ریشه عصبی چیست؟

ریشه‌های عصبی در جایی قرار دارند که بافت عصبی از نخاع منشعب می‌شود. ریشه‌های عصبی از فضاهای کوچکی بین مهره‌های ستون فقرات به نام فورامن عبور می‌کنند. ریشه عصب ممکن است به دلیل التهاب و یا فشار مکانیکی دچار گرفتگی شود. التهاب و فشار ممکن است به یک آسیب یکباره مرتبط باشد یا:

برآمدگی یا فتق دیسک. دیسک آسیب دیده به ریشه عصبی فشار می‌آورد. همچنین، هنگامی که دیسک گردنی فتق می‌کند، پروتئین‌های التهابی می‌توانند از دیسک خارج شده و ریشه‌های عصبی مجاور را ملتهب کنند.

خارهای استخوانی (استئوفیت). رشد یک یا چند خار استخوانی می‌تواند باعث باریک شدن ریشه‌ی عصبی شود و ریشه عصبی که از آن عبور می‌کند فشرده شود.

آرتروز. تخریب مفاصل بین مهره‌های گردن را آرتروز گردنی می‌نامند؛ مانند خار استخوان، آرتروز می‌تواند باعث تنگی کانال عصبی شود.

آیا درد شانه به اعصاب ربط دارد؟

تغییرات در رباط‌ها. رباط رشته‌ای از بافت همبند فیبری است. یک رباط می‌تواند ضخیم و سفت شود، فرآیندی که استخوان بندی رباط نامیده می‌شود. رباط آسیب دیده که ممکن است فقط 2 میلی متر یا 3 میلی متر ضخیم‌تر از حد طبیعی باشد، می‌تواند به ریشه عصبی فشار وارد کند. علل کمتر شایع شامل التهاب ناشی از عفونت ستون فقرات یا رشد غیر طبیعی (سرطانی یا غیر سرطانی) است.

تصویربرداری پزشکی، مانند تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)، ممکن است برای کمک به تعیین علت اصلی عصب فشرده شده استفاده شود. توصیه‌های درمانی ممکن است بسته به علت زمینه‌ای متفاوت باشد.

2. آسیب‌های شبکه بازویی

بافت عصبی می‌تواند در هرجایی – نه فقط در ریشه – تحت فشار یا آسیب قرار گیرد. آسیب به شبکه بازویی در گردن، بالای قفسه سینه یا شانه ممکن است باعث درد، بی حسی و ضعف در شانه و همچنین بازو و یا دست شود. یکی از انواع آسیب شبکه بازویی درد سوزشی نام دارد. این درد ممکن است علائم کوتاه و موقتی ایجاد کند، از جمله:

• دردی که مانند یک شوک الکتریکی ناگهانی یا احساس سوزش است
  • گرما، سوزن سوزن شدن، مور مور شدن
  • ضعف در بازو یا دست آسیب دیده

این دردها معمولاً آسیب‌های نسبتاً جزئی هستند و علائم اغلب فقط چند ثانیه، دقیقه یا ساعت طول می‌کشد. پس از مدت کوتاهی، علائم اولیه فروکش می‌کند، ممکن است درد گردن، اسپاسم عضلانی یا گرفتگی عضلات ایجاد شود. آسیب‌های جدی‌تر شبکه بازویی نیز ممکن است. این آسیب‌های جدی می‌توانند باعث علائم شدیدتر و طولانی‌تر شوند. اگر آسیب درمان نشود یا نتواند التیام یابد، علائم ممکن است دائمی شوند.

علت آسیب شبکه بازویی چیست؟

ضربه می‌تواند باعث کشیده شدن بیش از حد شبکه بازویی یا پارگی شود. به عنوان مثال، اگر سر و شانه فرد در هنگام سقوط، برخورد ورزشی، یا موتور سیکلت یا تصادف اتومبیل در جهت مخالف حرکت کنند، آسیب ممکن است رخ دهد. سایر علل بالقوه آسیب عبارت‌اند از رشد تومورهایی که می‌توانند به اعصاب فشار بیاورند، پرتودرمانی به قفسه سینه و ضربه ناشی از جراحی.

3. نوریت بازویی

نوریت بازویی به التهاب شبکه بازویی اشاره دارد. این وضعیت نسبتاً نادر می‌تواند باعث درد، سوزن سوزن شدن، بی حسی و یا ضعف در هر نقطه از مسیر شبکه بازویی، از گردن و شانه تا بازو و دست شود. حدود 20% موارد هر دو طرف بدن را درگیر می‌کند. بر خلاف عصب تحت فشار، نوریت بازویی بیشتر باعث ضعف در بازو و کمتر باعث درد گردن می‌شود. درد شانه یا بالای قفسه سینه معمولاً ابتدا ظاهر می‌شود. درد ممکن است شدید باشد و چند ساعت یا حتی چند هفته طول بکشد و سپس با ظاهر شدن سایر علائم، مانند ضعف بازو یا گزگز دست، از بین برود. حرکات گردن، شانه و بازو معمولاً درد را بهتر یا بدتر نمی‌کند.

علائم ممکن است به طور ناگهانی ظاهر شوند و معمولاً طی چند روز تا چند ماه از بین می‌روند. به ندرت اتفاق می‌افتد که این وضعیت دائمی شود، به خصوص اگر درمان شود.

چه چیزی باعث التهاب عصبی بازویی می‌شود؟

التهاب شبکه بازویی ممکن است با یک بیماری مزمن مانند لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE) یا سندرم اهلرز دانلوس همراه باشد. همچنین ممکن است با عفونت همراه باشد، حتی چند هفته پس از بهبودی، زمانی که علائم عفونت از بین رفته است. گاهی اوقات، هیچ دلیل زمینه‌ای مشخصی وجود ندارد.

4. سندرم خروجی توراسیک

اعصاب شبکه بازویی باید از فضای باریکی بین استخوان ترقوه و دنده‌ها به نام خروجی قفسه سینه عبور کنند. رگ‌های خونی (شریان‌ها و سیاهرگ‌ها) نیز از این فضا عبور می‌کنند. اگر فضا خیلی کوچک شود، شبکه بازویی یا رگ‌های خونی می‌توانند فشرده شوند. این فشردن منجر به علائم مختلفی می‌شود که به آن سندرم خروجی قفسه سینه می‌گویند.

حداقل 90 درصد موارد سندرم خروجی قفسه سینه بر اعصاب شبکه بازویی تأثیر می‌گذارد. پزشکان به این سندرم خروجی قفسه سینه نوروژنیک می‌گویند و علائم آن شامل درد، بی حسی، سوزن سوزن یا گزگز شدن و ضعف در اندام فوقانی است. علاوه بر این:

• علائم ممکن است با حرکات خاص، به ویژه بالا بردن بازوها از بالای سر، بدتر شوند.
  • علائم ممکن است در پایان روز، بعد از فعالیت، یا صبح، بعد از خواب بدتر شود.
  • بی حسی، سوزن سوزن شدن، یا مور مور شدن به احتمال زیاد در انگشتان کوچک و حلقه احساس می‌شود.

هنگامی که سندرم خروجی قفسه سینه رگ‌های خونی را درگیر می‌کند، احتمالاً یک درد عمومی و دردناک و همچنین تورم، تغییر رنگ و یا وریدهای برآمده را احساس می‌کنید. برخی حرکات بازو ممکن است باعث کند شدن یا توقف نبض مچ دست شود. مشکلات مربوط به جریان خون می‌تواند یک وضعیت اورژانسی باشد.

علت سندرم خروجی قفسه سینه چیست؟ و آیا درد شانه به اعصاب ربط دارد؟

مانند سایر آسیب‌های شبکه بازویی، سندرم خروجی قفسه سینه ممکن است در اثر آسیب یا ضربه، مانند ضربه شلاق ایجاد شود. همچنین ممکن است نتیجه آناتومی غیر معمول باشد: حدود 0.5٪ تا 1٪ از افراد دارای یک دنده اضافی هستند که از پایه گردن امتداد می‌یابد و فضای تنگ‌تری برای اعصاب و عروق خونی ایجاد می‌کند.

سایر علل بالقوه عبارت‌اند از: حرکات تکراری بالای سر، وضعیت نامناسب و تغییرات در آناتومی، مانند افزایش وزن، توسعه بافت عضلانی، سفت شدن عضلات، بارداری و رشد تومورها.

درمان برای تسکین درد شانه و بی حسی دست

علائم بستگی به این دارد که کدام عصب شبکه بازویی آسیب دیده است، کجا آسیب دیده است و چقدر آسیب دیده است. در بیشتر موارد درد شانه و بی حسی دست و انگشتان با درمان برطرف می‌شود. درمان‌ها می‌توانند از استراحت و مسکن‌های بدون نسخه تا تزریق کورتیزون یا حتی جراحی متفاوت باشند. تشخیص دقیق علت زمینه‌ای، شانس مؤثر بودن درمان را افزایش می‌دهد. هنگامی که علائم شدید هستند، مراقبت‌های پزشکی و انجام تمرینات اصلاحی برای کمک به جلوگیری از آسیب بیشتر یا دائمی توصیه می‌شود.