آیا اسکولیوز باعث فلج شدن می‌شود

حرکات مضر بدنسازی برای دیسک کمر
حرکات مضر بدنسازی برای دیسک کمر
28 مرداد 1401
دیسک کمر به کجا می زند؟
دیسک کمر به کجا می زند؟
31 مرداد 1401
آیا اسکولیوز باعث فلج شدن می‌شود
3.3
(15)

آیا اسکولیوز باعث فلج شدن می‌شود ؟ ابتدا در مورد اسکولیوز بدانیم:

اسکولیوز پیچ خوردگی و انحنای غیر طبیعی ستون فقرات است. معمولاً ابتدا با تغییر در ظاهر پشت متوجه می‌شود. علائم معمولی عبارت‌اند از:

ستون فقرات به وضوح خمیده است.

یک شانه بالاتر از دیگری

یک شانه یا لگن برجسته‌تر از دیگری است

لباس‌ها به درستی نمی‌ایستند

یک قفسه سینه برجسته‌تر است

تفاوت در طول پا

کمردرد در بزرگسالان مبتلا به اسکولیوز شایع است. افراد جوان مبتلا به اسکولیوز نیز ممکن است کمی ناراحتی را تجربه کنند، اما کمتر احتمال دارد که شدید باشد.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

مشاوره پزشکی برای سوال آیا اسکولیوز باعث فلج شدن می‌شود

اگر خود یا فرزندتان علائمی از اسکولیوز دارید، برای ملاقات با پزشک و متخصص حرکات اصلاحی خود وقت بگیرید. آن‌ها می‌توانند کمر را معاینه کنند و می‌توانند برای تأیید فرد را برای عکس‌برداری با اشعه ایکس معرفی کنند. اگر اسکولیوز تشخیص داده شد، مهم است که به متخصص حرکات اصلاحی مراجعه کنید تا در مورد گزینه‌های درمانی صحبت کنید.

چه چیزی باعث اسکولیوز می‌شود و آیا اسکولیوز باعث فلج شدن می‌شود

در حدود هشت مورد از هر 10 مورد، دلیلی برای اسکولیوز یافت نمی‌شود. این به عنوان اسکولیوز ایدیوپاتیک شناخته می‌شود. تعداد کمی از موارد ناشی از سایر شرایط پزشکی است، از جمله:

فلج مغزی – وضعیتی که با آسیب مغزی همراه است

دیستروفی عضلانی – یک بیماری ژنتیکی که باعث ضعف عضلانی می‌شود

سندرم مارفان – یک اختلال در بافت همبند

به ندرت ممکن است نوزادان مبتلا به اسکولیوز به دنیا بیایند که در نتیجه مشکلی در رشد ستون فقرات در رحم وجود دارد.

در بزرگسالان، تغییرات مربوط به سن در دیسک‌ها و مفاصل ستون فقرات و کاهش تراکم استخوان ممکن است باعث اسکولیوز شود. بزرگسالان همچنین می‌توانند در طول زمان بدتر شدن اسکولیوز تشخیص داده نشده یا درمان نشده قبلی را تجربه کنند.

چه کسی تحت تأثیر اسکولیوز قرار می‌گیرد

قبلاً تصور می‌شد که اسکولیوز فقط یک بیماری در دوران کودکی است، اما اکنون به طور فزاینده‌ای به عنوان وضعیتی شناخته می‌شود که افراد مسن را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری در هر سنی ممکن است ایجاد شود، اما در کودکان 10 تا 15 ساله شایع است. در بریتانیا، از هر 1000 کودک، حدود سه یا چهار کودک به درمان اسکولیوز نیاز دارند. در زنان شایع‌تر از مردان است.

نحوه درمان اسکولیوز

درمان اسکولیوز به سن، شدت آن و اینکه تصور می‌شود با گذشت زمان بدتر می‌شود یا خیر بستگی دارد. در کودکان بسیار کوچک، درمان همیشه ضروری نیست، زیرا انحنای ستون فقرات ممکن است به طور طبیعی با افزایش سن بهبود یابد. اگر درمان لازم باشد، ممکن است از بریس یا قالب گیری برای جلوگیری از پیشرفت منحنی استفاده شود.

اگر انحنای ستون فقرات نوزاد یا کودک کوچک‌تر علیرغم بریس یا گچ گیری به پیشرفت خود ادامه دهد، ممکن است عمل جراحی لازم باشد. این معمولاً شامل قرار دادن میله‌های فلزی در پشت برای تثبیت ستون فقرات است که در فواصل منظم با رشد کودک طولانی‌تر می‌شوند. در کودکان بزرگ‌تر و بزرگسالان، بعید است که اسکولیوز با گذشت زمان بهبود یابد و در برخی ممکن است به تدریج بدتر شود. درمان‌های اصلی برای کودکان بزرگ‌تر عبارت‌اند از:

برای جلوگیری از انحنای بیشتر ستون فقرات، یک بریس پشتی استفاده می‌شود تا رشد انحنا متوقف شود.

جراحی برای اصلاح انحنا – جایی که ستون فقرات با استفاده از میله‌هایی که توسط پیچ، قلاب و یا سیم به ستون فقرات متصل می‌شود، صاف می‌شود.

در بزرگسالان، هدف درمان در درجه اول تسکین هر گونه درد است. گزینه‌های غیر جراحی مانند مسکن‌ها و ورزش‌ها اغلب ابتدا امتحان می‌شوند و جراحی اصلاحی به عنوان آخرین راه حل در نظر گرفته می‌شود.

مشکلات اسکولیوز

اسکولیوز گاهی اوقات می‌تواند منجر به مشکلات روحی و جسمی بیشتر شود. داشتن انحنای مشهود ستون فقرات یا استفاده از بریس پشت می‌تواند مشکلاتی در رابطه با تصویر بدن، عزت نفس و کیفیت کلی زندگی ایجاد کند. این امر به ویژه در مورد کودکان و نوجوانان مبتلا به اسکولیوز است. در موارد نادر، اسکولیوز در صورتی که شدید باشد می‌تواند منجر به مشکلات فیزیکی شود. به عنوان مثال، انحنای قابل توجه ستون فقرات گاهی اوقات می‌تواند فشار بیشتری بر قلب و ریه‌ها وارد کند و گواهی منجر به فلج شدگی می‌شود.

عوامل فلج شدن بر اثر اسکولیوز

1. علت فلج شدگی بر اثر اسکولیوز، تقریباً همیشه فشردگی طناب نخاعی توسط سخت شامه است که در اسکولیوز شدید، به دلیل چسبندگی محکم به فورامن مگنوم در بالا و ساکروم در زیر، تحت کشش طولی قرار دارد. چنین کششی، مقاومت در برابر جابجایی طناب نخاعی از خط مستقیم، ممکن است نشان داده شود که باعث رشد ناقص ستون فقرات می‌شود، حتی زمانی که فلج شدگی وجود ندارد.

2. هنگامی که فلج شدگی رخ می‌دهد، معمولاً در طول سال‌های رشد سریع ایجاد می‌شود، عضلات نمی‌توانند خود را با سرعت رشد ستون فقرات تطبیق دهد. فشردگی طناب احتمالاً با باریک شدن کیسه دورال توسط جابجایی چرخشی افزایش می‌یابد.

3. قابل توجه ترین نتایج توسط لامینکتومی با برش سخت شامه و گاهی اوقات تقسیم رباط‌ها و ریشه‌های عصبی سفت به دست آمده است. پس از چنین تقسیم‌بندی شواهدی مبنی بر آزاد شدن فشار وجود دارد: طناب نخاعی از طریق شکاف دورال فتق می‌شود و ستون فقرات در راستای صاف برمی‌گردد.

4. کنترل خونریزی به منظور جلوگیری از فشرده سازی بعد از عمل توسط لخته خون مهم است؛ و برای جلوگیری از نشت مایع مغزی نخاعی از طریق عنکبوتیه انجام می‌شود.

5. انجام همجوشی ستون فقرات همزمان با رفع فشار عاقلانه نیست زیرا خطر تشکیل هماتوم را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، بهبودی که با رفع فشار به دست می‌آید، حفظ می‌شود، حتی اگر فیوژن ستون فقرات انجام نشود.

6. حرکات اصلاحی مخصوص اسکولیوز همراه با پاراپلژی را نباید برای مدت طولانی ادامه داد مگر اینکه شواهدی از بهبود زودهنگام و پیشرونده وجود داشته باشد زیرا فشرده سازی طولانی مدت باعث تغییرات برگشت ناپذیری در طناب نخاعی می‌شود.

7. گاهی پاراپلژی به دلیل فشرده سازی دورال نیست: یکی به دلیل فشار یک خار استخوان است و یکی، به دلیل یک باند محکم مادرزادی با منشأ رشدی است که ممکن است باعث اسکولیوز و همچنین فلج شدگی شود و در آن، پس از برداشتن این باند یا نوار، بهبودی از فلج کامل شد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان