آب‌درمانی و درمان روماتیسم

تاثیر تمرینات تنفسی و کششی
18 تیر 1402
نقش عضلات مولتی فیدوس بر کمردرد
19 تیر 1402
5
(4)

آیا آب‌درمانی برای درمان روماتیسم مفید است؟

اگر آرتریت روماتوئید یا همان روماتیسم دارید، احتمالاً شنیده‌اید که ورزش می‌تواند به بهبود وضعیت شما کمک کند. در واقع فعالیت بدنی ممکن است علائم روماتیسم را کاهش دهد و  انجام فعالیت‌های روزانه را آسان‌تر کند.

بهترین انواع ورزش برای بهبود شرایط آرتریت روماتوئید می‌تواند شامل تمرینات زیر باشد:

  • تمرینات قدرتی
  • تمرینات انعطاف‌پذیری
  • تمرینات برای بهبود دامنه حرکت
  • تمرینات هوازی

و خبر خوب این است که ورزش در آب و آب‌درمانی می‌تواند همه این تمرینات را پوشش دهد!

آب‌درمانی یکی از انواع ورزش‌های آبی و با ضربات پایین است، بنابراین می‌تواند فشار را از روی مفاصل شما بکاهد. این تمرینات می‌تواند بر اساس سطح تناسب‌اندام و توانایی شما طراحی شوند که این موضوع آب‌درمانی را به یک گزینه مناسب برای افرادی که با روماتیسم زندگی می‌کنند تبدیل می‌کند. در ادامه با ما باشید تا با این تمرینات ورزشی بیشتر آشنا شوید و سه تمرین در آب را با هم بررسی کنیم.

آب‌درمانی چیست؟

آب‌درمانی که با نام هیدروتراپی یا آکواتراپی نیز شناخته می‌شود، اغلب در استخرها انجام می‌شود. توجه داشته باشید که محیط آبی که تمرینات را در آن انجام می‌دهید باید گرم و عمق آن باید بین کمر و شانه‌های شما باشد.

اگر کلاس ایروبیک در آب را در یک مرکز تفریحی دیده باشید، شاهد نوعی آب‌درمانی بوده‌اید. این کلاس‌ها اغلب توسط یک مربی شخصی یا مربی تناسب‌اندام رهبری می‌شود. البته می‌توانید آب‌درمانی را زیر نظر فیزیوتراپ نیز انجام دهید که در این صورت ممکن است فیزیوتراپ از تجهیزات ورزشی مانند تردمیل یا دوچرخه ثابت در آب برای شما استفاده کند.

علاوه بر تناسب‌اندام عمومی، افراد از آب‌درمانی برای موارد زیر نیز استفاده می‌کنند:

بهبود گردش خون

ایجاد آرامش روحی

درمان‌های مربوط به سیستم اسکلتی عضلانی

کاهش اضطراب، درد و افسردگی

همچنین ممکن است از آب‌درمانی برای کمک به کاهش علائم برخی از انواع آرتریت نیز استفاده شود.

مزایای آب‌درمانی برای سلامتی و تندرستی چیست؟

1. عضلات آسیب‌دیده را آرام و بازسازی می‌کند

هنگامی که خود را در آب داغ غوطه‌ور می‌کنید، عضلات شما شل می‌شوند و دمای بدن شما افزایش می‌یابد. افزایش دما همچنین باعث افزایش و بهبود گردش خون می‌شود و این موضوع می‌تواند به بهبود بافت‌های آسیب‌دیده و بازتوانی عضلات یا مفاصل آسیب‌دیده کمک کند.

2. به تقویت ایمنی کمک می‌کند

هیدروتراپی یا آب‌درمانی گردش گلبول‌های سفید خون را در بدن افزایش می‌دهد و به لنف (مایع سیستم ایمنی که به خلاص‌شدن از شر مواد زائد از بدن کمک می‌کند) اجازه می‌دهد تا به طور مؤثرتری در بدن جابه‌جا شود و ما را “پاک‌سازی” کند. با آب‌درمانی علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، بدن خود را در برابر سرماخوردگی‌های زمستانی و ویروس‌ها محافظت می‌کنید.

3. می‌تواند استرس و درد را کاهش دهد

هیدروتراپی با آب گرم قرن‌هاست که برای آرامش و تسکین درد استفاده می‌شود. مطالعات همچنین نشان داده‌اند که آب‌درمانی باعث افزایش ترشح اندورفین در بدن می‌شود و اضطراب و استرس را از بین می‌برد. اندورفین همچنین به‌عنوان یک مسکن طبیعی برای کاهش درد عضلانی عمل می‌کند.

4. به کسانی که نمی‌توانند در خشکی ورزش کنند اجازه می‌دهد فعال بمانند

زمین‌خوردن در آب بسیار سخت‌تر است، بنابراین ورزش‌های مبتنی بر آب برای کسانی که روی پاهای خود کمی بی‌ثبات هستند و تعادل کافی ندارند، عالی است. بی‌وزنی که در زیر آب احساس می‌کنید به کاهش تنش در اندام‌ها کمک می‌کند، عضلات دردناک را آرام می‌کند و به شما تحرک مفصلی بیشتری می‌دهد. همه این عوامل به شما اجازه می‌دهد آزادانه‌تر از آنچه در خشکی حرکت می‌کردید، حرکت کنید.

آب‌ درمانی چگونه بر روماتیسم تأثیر می‌گذارد؟

روماتیسم یک بیماری خودایمنی است که باعث التهاب و آسیب مفاصل می‌شود. این التهابات ناشی از رادیکال‌های آزادی با نام گونه‌های فعال اکسیژن (ROS) و سلول‌های ایمنی است.

آب‌درمانی می‌تواند به کاهش این آسیب‌ها و التهابات کمک کند. مطالعه‌ای در سال 2017 که شامل بررسی 40 فرد مبتلا به آرتریت روماتوئید بود، نشان داد که ترکیب دارو و آب‌درمانی، عوارض ناشی از گونه‌های فعال اکسیژن (ROS) را کاهش می‌دهد. این موضوع به علت بهبود وضعیت آنتی‌اکسیدان‌ها در افراد مبتلا به این بیماری اتفاق افتاد. پژوهشگران این مطالعه توصیه کردند که از تمرینات آب‌درمانی با شدت متوسط می‌توان در درمان روماتیسم استفاده نمود.

یک بررسی تحقیقاتی دیگر در سال 2012 نیز نشان داد که آب‌درمانی علائم روماتیسم مانند درد و حساسیت مفاصل و درعین‌حال تنش عضلانی را کاهش می‌دهد و خلق‌وخو را نیز بهبود می‌بخشد.

آب‌درمانی به افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید این امکان را می‌دهد که راحت‌تر ورزش کنند و کمتر در معرض آسیب مفاصل باشند. اگرچه ورزش فواید واضحی برای افراد مبتلا به آرتریت دارد، اما برخی از بیماران به علت احساس ناراحتی هنگام فعالیت بدنی ممکن است کمتر میل و رغبتی به ورزش‌کردن داشته باشند. آب‌درمانی به رفع این مانع کمک می‌کند. ازآنجایی‌که آب وزن شما را تحمل می‌کند، فشار روی مفاصل شما کاهش‌یافته و درد کمتری را در حین حرکات ورزشی احساس خواهید کرد. گرمای آب نیز به تسکین درد و بهبود گردش خون کمک می‌کند. آب هنگامی که در آن دست‌ها و پاهای خود را حرکت می‌دهید، در مقابل حرکات شما مقاومت ایجاد می‌کند. این مقاومت می‌تواند به‌مرورزمان قدرت عضلات شما را افزایش دهد و همچنین تناسب‌اندام و استقامت قلبی و عروقی شما را بهبود بخشد. این عوامل سلامت قلبی شما را افزایش می‌دهد؛ زیرا روماتیسم، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

تمرینات آب‌درمانی

شما می‌توانید آب‌درمانی را با هر سطح استقامت بدنی تطبیق دهید. چه به تازگی ورزش را برای تناسب‌اندام خود را شروع کرده باشید و چه یک ورزشکار حرفه ای باشید، احتمالاً یک تمرین در آب مناسب شما وجود خواهد داشت.

سرعت تمرینات را با شرایط جسمانی خود تطبیق دهید و در طی تمرینات آب کافی بنوشید. به‌خاطر داشته باشید که در طی تمرینات به احساسات خود توجه کنید و اگر احساس ناراحتی کردید، استراحت کنید.

پیاده‌روی در آب

از مزایای پیاده‌روی در آب برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید می‌توان افزایش قدرت عضلانی و استقامت قلبی – عروقی را نام برد.

چگونه این تمرین را انجام دهیم:

با ایستادن در استخر، 10 تا 20 قدم به جلو راه بروید و سپس به سمت عقب و به سمت نقطه شروع حرکت کنید. 5 دقیقه این تمرین را ادامه دهید.

بالاآوردن پاها

این تمرین ممکن است به افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید کمک کند تا قدرت، آمادگی هوازی، انعطاف‌پذیری و دامنه حرکتی خود را افزایش دهند.

چگونه این تمرین را انجام دهیم:

لبه استخر بایستید و میله متصل به لبه را برای حمایت نگه دارید.

با دورترین ساق از لبه استخر شروع کنید. پای خود را صاف بالا بیاورید تا جایی که پای شما با لبه استخر موازی شود، سپس آن را به حالت اولیه پایین بیاورید و این حرکت را تکرار کنید. بعدازاین حرکت، همان پا را به پهلو بلند کنید، سپس پایین بیاورید و این حرکت را تکرار کنید.

بچرخید تا لبه استخر را با دست دیگر خود بگیرید و هر دو حرکت را با پای دیگر خود انجام دهید. این حرکت را با سه ست ۱۰تایی برای هر پا تکرار کنید.

لانژ به جلو

از مزایای تمرین لانژ روبه‌جلو برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید می‌توان افزایش قدرت، انعطاف‌پذیری و دامنه حرکتی را نام برد.

چگونه این تمرین را انجام دهیم:

لبه استخر را برای حمایت نگه دارید. یک‌قدم بزرگ به جلو بردارید و درحالی‌که سر خود را بالای آب نگه داشته‌اید، روی پای جلویی خود پایین بیایید. برای محافظت از زانوی خود، مطمئن شوید که در این حرکت، زانو از انگشتان پا جلوتر نباشد و سپس به موقعیت شروع خود برگردید. همین حرکت را با پای دیگر خود انجام دهید. این حرکت را با سه ست ۱۰تایی برای هر پا تکرار کنید.

کلام آخر

آب‌درمانی یا هیدروتراپی ورزشی است که در محیط‌های آبی انجام می‌شود، و ممکن استراحت تر از ورزش در خشکی برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید باشد. شما می‌توانید آب‌درمانی را در کلاس‌های گروهی در استخر یا مراکز تفریحی محلی خود انجام دهید. همچنین می‌توانید این ورزش را با یک فیزیوتراپ در یک محیط تخصصی مانند یک مرکز توان‌بخشی یا کلینیک انجام دهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان