شنا برای درمان اسکولیوز

درمان سریع گودی کمر
درمان سریع گودی کمر
19 آبان 1400
حرکات اصلاحی گودی کمر در آب
حرکات اصلاحی گودی کمر در آب
30 آبان 1400
شنا برای درمان اسکولیوز
3.3
(31)

اسکولیوز که منجر به انحنای ستون فقرات می‌شود، ممکن است از میزان خفیف تا شدید متغیر باشد. اگرچه برخی از افراد در سنین جوانی دچار اسکولیوز می‌شوند، اما معمولاً درست قبل از بلوغ، در طول جهش‌های رشد که در این دوران رخ می‌دهد، شروع می‌شود. موارد شدید اسکولیوز می‌تواند ناتوان کننده باشد و بر توانایی راه رفتن، دویدن یا حتی تنفس فرد تأثیر بگذارد وقتی ستون فقرات باعث فشار دنده‌ها بر قلب و ریه‌ها می‌شود.

اسکولیوز یک ناهنجاری وضعیتی است که در آن ستون فقرات فرد به شکل S یا C به طرفین خم می‌شود. اسکولیوز 3 درصد از مردم در سراسر جهان، عمدتاً بین 10 تا 20 سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. نباید آن را با وضعیت بد بدن اشتباه گرفت، اگرچه این اثر قابل مشاهده اسکولیوز است. افرادی که به هر درجه‌ای از اسکولیوز مبتلا هستند باید برای درمان آن به دنبال درمان باشند زیرا گاهی اوقات با افزایش سن ممکن است بدتر شود. مداخله اولیه بهترین شانس را برای اصلاح ستون فقرات یا حداقل کاهش قابل توجه انحنا ارائه می‌دهد.

یکی از شایعات پیرامون اسکولیوز این است که افرادی که به آن مبتلا هستند نباید ورزش کنند. برعکس، ورزش مناسب می‌تواند عضلات اطراف ستون فقرات را تقویت کند و حتی می‌تواند اسکولیوز خفیف را درمان کند. هیچ محدودیتی برای افراد مبتلا به اسکولیوز در دنیای ورزش وجود ندارد، اگرچه این شرایط چالش‌ها و ملاحظات بیشتری را ایجاد می‌کند.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

متخصص حرکات اصلاحی توصیه می‌کند که آیا فرد مبتلا به اسکولیوز برای انجام برخی از ورزش‌ها مناسب است یا خیر و همچنین توصیه می‌کند که چه نوع ورزش‌هایی را برای حفظ تناسب اندام و مدیریت وضعیت خود انجام دهد. چندین نوع ورزش از جمله شنا برای افراد مبتلا به اسکولیوز مفید است.

شنا تقریباً برای هر سطحی از اسکولیوز یک ورزش ایده آل است زیرا در مقایسه با سایر ورزش‌های پرقدرت مانند فوتبال یا دویدن، ستون فقرات را به میزان قابل توجهی تکان می‌دهد. شناوری در آب باعث کاهش وزن بدن و نیروهای وارد بر بدن می‌شود، بنابراین فشار بسیار کمتری به ستون فقرات وارد می‌کند.

فواید شنا و اسکولیوز

شنا برای افرادی که مبتلا به اسکولیوز هستند یک ورزش مفید است زیرا حرکات تکان دهنده نیستند و فشار کمتری به ستون فقرات وارد می‌شود. شنا باعث ایجاد شناوری می‌شود که باعث کاهش نیروهای وزن بدن می‌شود. آب همچنین مقاومت ایجاد می‌کند که می‌تواند بر عضلات کار کرده و استقامت و انعطاف پذیری را بهبود بخشد. شنا با اسکولیوز می‌تواند به ساخت عضلات بازوها، پاها و پشت کمک کند که می‌تواند تعادل کلی و قدرت عضلانی را بهبود بخشد.

کمردرد و اسکولیوز

اسکولیوز در صورت عدم درمان ممکن است منجر به کمردرد مزمن شود. شنا برای مبتلایان به اسکولیوز مفید است زیرا آب زمینه‌ای را فراهم می‌کند که گردش خون را در بافت‌های بدن بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، شنا نوعی تسکین استرس را فراهم می‌کند و می‌تواند به کاهش تنش کمک کند و احتمالاً برخی از دردهای مزمن را کاهش دهد. فرد مبتلا به اسکولیوز که می‌خواهد شنا را امتحان کند، ممکن است انرژی و نشاط و همچنین چشم‌انداز مثبت و احساس موفقیت را پیدا کند.

بسته به شدت بیماری اسکولیوز، شنا ممکن است چالش‌برانگیز باشد. اکثر افراد مبتلا به اسکولیوز می‌توانند در ورزش شرکت کنند، اگرچه برخی از حرکات ممکن است به دلیل آسیب عضلات مشکل باشد. علاوه بر این، برای کسانی که مبتلا به اسکولیوز شدید هستند که ریه‌ها را درگیر می‌کند، شنا به صورت رقابتی یا برای مسافت‌های طولانی ممکن است به دلیل کاهش ظرفیت ریه مشکل باشد. برخی از انواع سکته مغزی هنگام استفاده از عضلات پشت و بازو ممکن است سخت باشد، اما اکثر افراد مبتلا به اسکولیوز حتی با حرکات اصلاح شده قادر به شنا هستند.

اگر اسکولیوز دارید شنا می‌تواند مفید باشد، اما شکل ستون فقرات را تغییر نمی‌دهد. درمان‌هایی مانند بریس کمر یا جراحی و تمرینات اصلاحی ممکن است به جلوگیری از انحنای بیشتر ستون فقرات و بدتر شدن وضعیت کمک کند. اگر برای ستون فقرات خود باید از بریس پشتی استفاده کنید، برای شنا باید آن را بردارید. علاوه بر این، اگر کمردرد همراه با اسکولیوز دارید، استفاده از عضلات کمر هنگام شنا ممکن است به کاهش ناراحتی کمک کند یا نکند. با پزشک یا متخصص حرکات اصلاحی در مورد فواید شنا برای بیماری خود صحبت کنید.

آب همچنین مقاومتی را ایجاد می‌کند که باعث می‌شود عضلات مانند دستگاه‌های بدنسازی و وزنه‌ها بدون ایجاد فشار به ستون فقرات تمرین کنند. شنا به طور کلی عضلات پشت را تقویت می‌کند، بنابراین اگرچه نمی‌تواند عضلات اطراف انحنای ستون فقرات را به طور خاص هدف قرار دهد، اما به تقویت کل پشت و کاهش درد ناشی از عدم تعادل عضلانی کمک می‌کند. ادامه شنا در نهایت استقامت و انعطاف پذیری عضلات را بهبود می‌بخشد و به افراد مبتلا به اسکولیوز در فعالیت‌های بدنی روزانه آن‌ها در خارج از استخر نیز کمک می‌کند.

در حالی که ابتلا به اسکولیوز بر مشکلات موجود در هنگام شنا می‌افزاید، این شرایطی نیست که به طور دائمی فرد را از لذت بردن از آب باز دارد. از آنجایی که اسکولیوز شکل تنه را تغییر می‌دهد، ممکن است به ریه‌ها فشار وارد کند و باعث تنفس فرد شود. در ابتدا ممکن است هنگام تلاش برای شنا کردن دوام، استقامت آن‌ها را کاهش دهد، اما با گذشت زمان، این ورزش ریه‌های آن‌ها را تقویت کرده و در نهایت استقامت آن‌ها را بهبود می‌بخشد. شنا همچنین تکنیک تنفس مناسب را آموزش می‌دهد که به مدیریت برخی مشکلات تنفسی ناشی از اسکولیوز در زندگی روزمره کمک می‌کند.

به طور کلی، ورزش یا بازی در آب همچنین باعث کاهش استرس و تنش می‌شود که به نوبه خود به مدیریت علائم کمک می‌کند. آب خنک گردش خون را در بافت‌های بدن بهبود می‌بخشد، کمردرد ناشی از انحنای ستون فقرات را کاهش می‌دهد و به تسکین یا مدیریت علائم مزمن کمک می‌کند. توصیه می‌شود افراد مبتلا به اسکولیوز شنا را امتحان کنند زیرا ممکن است در ورزش منظم انرژی تازه‌ای پیدا کنند. پیشرفت در شنا همچنین احساس موفقیت در آن‌ها ایجاد می‌کند و ممکن است آن‌ها را تشویق کند تا دید مثبت خود را در داخل و خارج از استخر حفظ کنند.

شنا ورزش ایده آل برای تکمیل درمان اسکولیوز است و در موارد خفیف درمان واقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان