تاندینوپاتی عضله دو سر بازویی

روماتیسم مفصلی
روماتیسم مفصلی
9 خرداد 1400
سندرم خروجی قفسه سینه
سندرم خروجی قفسه سینه
16 خرداد 1400
تاندینوپاتی عضله دو سر بازویی
3.3
(21)

تاندینوپاتی دو سر استخوان(التهاب عضله دو سر بازویی)، اصطلاحی است در آسیب‌های عضله دو سر بازویی که شامل موارد زیر است:

تاندونیت یا التهاب عضله دو سر بازویی (تاندون ملتهب).

تاندینوز عضله دو سر (تاندون دژنراتیو غیر التهابی).

تنوسینوویت دو سر بازویی (غلاف ملتهب تاندون).

پارگی تاندون دو سر بازویی (شروع به تحلیل رفتن یا پارگی).

عادت‌های قدیمی به سختی از بین می‌روند و تاندینوپاتی های عضله دو سر سابقه‌ای دارند که به آن‌ها التهاب عضله دو سر بازو یا التهاب مفصل سر استخوان بازو می‌گویند. متخصصان حرکات اصلاحی و پزشکان حرفه‌ای، آسیب‌ها را به عنوان تاندینوپاتی عضله دو سر بازویی توصیف می‌کنند.

محل تاندون عضله دو سر

آشنایی با آناتومی عضله دو سر، در درک تاندینوپاتی عضله دو سر بازویی ضروری است.

این عضله دو سر دارد: سر کوتاه و سر بلند.

و عمدتاً سر بلند عضله دو سر بازویی است که دچار آسیب می‌شود.

سر بلند دو سر از سر استخوان بازو (مفصل گوی) عبور کرده و به قسمت بالای مفصل شانه متصل می‌شود و از طریق فرورفتگی سر استخوان بازو به عنوان تثبیت کننده مفصل شانه عمل می‌کند.

تاندون دو سر از طریق شیاری دو شاخه در قسمت جلوی شانه حرکت می‌کند، جایی که بیشتر التهابات (معمولاً به اصطکاک مربوط می‌شود) رخ می‌دهد. اگر التهاب دلیل آن باشد، فرد یا التهاب عضله دو سر بازو یا تنوسینوویت خواهد داشت.

عوامل ایجاد تاندینوپاتی دو سر بازو

تاندینوپاتی دو سر عضله به طور جداگانه نادر است. استفاده بیش از حد از عضله، گرفتگی تاندون، بی ثباتی مفصل شانه یا ضربه، فرد را مستعد این آسیب می‌کند؛ بنابراین، با سایر آسیب‌های شانه، از جمله سندرم برخورد با روتاتور کاف، پارگی روتاتور کاف، پارگی، آسیب SLAP و بی ثباتی شانه همزیستی دارد. این آسیب در ورزش‌هایی که شامل پرتاب کردن، شناگران، ژیمناست‌ها و برخی از ورزش‌های تماسی می‌شود معمول است. مشاغلی که نیاز به کار بالای سر شانه یا برداشتن وسایل سنگین دارند در معرض خطر هستند.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

علائم تاندینوپاتی عضله دو سر بازو

مبتلایان به التهاب عضله دو سر و تاندینوپاتی معمولاً این موارد را گزارش می‌دهند:

درد در ناحیه قدامی شانه واقع در بالای شیار دو لبه عضله، گاهی اوقات تا آرنج انتشار می‌یابد.

فعالیت‌هایی که بازو به بالا برده می‌شود معمولاً درد تولید می‌کنند، به ویژه موقعیت‌هایی که ترکیبی از دور شدن و چرخش خارجی است، به عنوان مثال پرتاب کردن

درد با خم شدن شانه، چرخش بازو یا خم شدن آرنج تشدید می‌شود.

بعضی از بیماران ضعف عضلانی و صدا یا احساس ضربه زدن را با حرکات شانه توصیف می‌کنند.

علائم با استراحت و یخ برطرف می‌شود.

تشخیص تاندینوپاتی عضله دوسر باز

بر اساس علائم و سابقه فرد، متخصصان حرکات اصلاحی یا پزشک ممکن است تاندینوپاتی عضله دو سر را پیشنهاد کند. سونوگرافی و MRI بهترین روش برای تأیید تشخیص است. برای مشاوره تشخیصی خاص در مورد آسیب دیدگی شانه، با پزشک و یا متخصص حرکات اصلاحی مشورت کنید.

درمان تاندینوپاتی عضله دو سر

درمان به نوع تاندینوپاتی بستگی دارد؛ و نکته قابل توجه این است که علت تاندینوپاتی نیاز به رسیدگی دارد.

التهاب تاندون دو عضله و یا تاندونیت (تاندون ملتهب)، تنوسینوویت دو سر بازویی (غلاف تاندون ملتهب). به دلیل ماهیت التهابی ممکن است به داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) یا تزریق کورتیزون پاسخ مثبت دهند. یخ ممکن است درد را تسکین داده و تورم را کاهش دهد.

تاندینوز عضله دو سر (تاندون دژنراتیو غیر التهابی).

به دلیل ماهیت غیر التهابی، تاندونوز بعید است که به (NSAIDs) یا تزریق کورتیزون پاسخ دهد. ممکن است مضر بوده و در برخی موارد بهبودی را به تأخیر بیندازند. این مشکلات به تمرینات تقویت کننده تاندونی خاصی نیاز دارند که متخصص حرکات اصلاحی توصیه می‌کند.

پارگی تاندون دو سر بازویی (ثانویه به تحلیل رفتن یا پارگی).

مراجعه به جراح ارتوپدی و متخصص حرکات اصلاحی، به خصوص اگر پارگی باشد. به احتمال زیاد در مرحله اولیه فرد قادر به بلند کردن بازو یا خواب راحت نخواهد بود. اولین هدف این است که فرد مقداری استراحت فعال از حالت‌های تحریک کننده درد و حرکات فراهم کند. استراحت فعال به این معنی است که فرد باید از همان اول فعالیتی را که باعث درد شانه شده است متوقف کند و از انجام هر کاری که باعث درد شانه می‌شود خودداری کند.

برای تسکین درد ممکن است لازم باشد که شانه خود را به طور صحیح چسب بزند. در بعضی موارد، ممکن است فرد مجبور باشد که نسبتاً عمودی یا با کمک تکیه گاه یک بالش بخوابد. متخصص حرکات اصلاحی فرد را راهنمایی می‌کند.

یخ یک روش ساده و مؤثر برای کاهش درد و تورم است.

متخصص حرکات اصلاحی برای کمک به فرد در طی این مرحله پر درد از طیف وسیعی از روش‌های تسکین درد، از جمله تحرک مفصل، ماساژ، طب سوزنی یا سوزن خشک استفاده می‌کند.

آموزش و تمرینات اصلاحی و تاندینوپاتی دو سر بازویی

ابتدا باید بدانید که چرا به تاندینوپاتی دو سر بازویی مبتلا شده‌اید.

متخصص حرکات اصلاحی در مورد اینکه چه فعالیت‌ها و وضعیت‌هایی می‌توانند وضعیت فرد را تشدید کنند، صحبت خواهد کرد. همچنین ممکن است لازم باشد تکنیک یا میزان آموزش وضعیت فرد را اصلاح کند.

دامنه حرکت و انعطاف پذیری

متخصص حرکات اصلاحی انعطاف پذیری عضلات و مفصل را ارزیابی کرده و تمریناتی را تجویز می‌کند یا ماساژ را برای دستیابی به دامنه حرکتی مناسب توصیه می‌کند.

بهبود ثبات و مقاومت مفصل

متخصص حرکات اصلاحی باید عملکرد پایداری و حرکتی کتف را مورد بررسی قرار دهد. از آنجا که بی ثباتی مفصل بازو دلیل قابل توجهی در تاندینوپاتی دو سر بازویی است، تمرینات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تقویت عضلات دوسر بازویی

تقویت روتاتور کاف

تثبیت کتف

استحکام پری کاسپولار

اصلاح وضعیت مفصل بازو

در موارد شدید، عمل جراحی ممکن است بی ثباتی منفعل قابل توجهی را اصلاح کند، به عنوان مثال دررفتگی قبلی

حرکت گردن و قفسه سینه

گردن و قسمت فوقانی پشت به وضعیت شانه و کنترل دینامیکی ارتباط دارد. در بعضی موارد، سفتی مفصل یا درد ناشی از التهاب مفاصل گردن می‌تواند درد و عملکرد شانه را به طور مستقیم تغییر دهد. متخصص حرکات اصلاحی در ارزیابی و درمان اختلال عملکرد گردن و قسمت فوقانی کمر مهارت دارد.

بازگرداندن عملکرد طبیعی: سرعت، بار، قدرت و قدرت تصور

درمان تجویز شده توسط متخصص حرکات اصلاحی بسته به نیازهای عملکردی که به طور خاص برای شانه خود نیاز دارید متفاوت خواهد بود. اگر آسیب دیدگی شانه منشأ ورزشی دارد، معمولاً در حین انجام فعالیت‌هایی با سرعت زیاد که نیروهای عظیمی را بر روی بدن وارد می‌کند و یا شامل اقدامات تکراری است (انقباضی و غیر انقباضی) ایجاد می‌شود.

برای جلوگیری از عود مجدد هنگام بازگشت به ورزش، متخصص حرکات اصلاحی، فرد را با تمریناتی برای رفع این مؤلفه‌های مهم توان‌بخشی راهنمایی می‌کند تا از تکرار عوامل آسیب‌زا جلوگیری کرده و عملکرد ورزشی فرد را بهبود بخشد.

بسته به آنچه ورزش یا سبک زندگی برای فرد به دنبال دارد، برای آماده سازی فرد برای تمرینات ویژه ورزش‌های سبک، ممکن است به یک برنامه سرعت، چابکی، قدرت ادراکی و انعطاف پذیری نیاز باشد.

پیشگیری از تاندینوپاتی عضله دو سر بازویی

تاندینوپاتی های دو سر بازویی با موفقیت توان‌بخشی می‌شوند. حتی پارگی تاندون عضله دو سر بازویی همیشه به جراحی نیاز ندارد و می‌تواند با یک برنامه توان‌بخشی و هدایت متخصص حرکات اصلاحی برای از سرگیری عملکرد عالی شانه توان‌بخشی شود. به طور کلی، نسخه‌های التهابی (تاندونیت و تنوسینوویت) سریع‌تر پاسخ می‌دهند. تاندینوز دژنراتیو در حال حاضر دارای مرگ سلول تاندونی است و به یک استراتژی توان‌بخشی طولانی مدت نیاز دارد. بازسازی این آسیب‌های تاندون حتی الامکان ضروری است. با توجه به علت تاندینوپاتی که هم‌زمان با هم وجود دارد برخورد روتاتور کاف یا بی ثباتی شانه است، بازه زمانی می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

بازگشت به ورزش یا کار

بسته به خواسته‌های ورزش انتخابی یا شغل خود، فرد به تمرینات خاص ورزشی یا کار و یک برنامه آموزش پیشرفته نیاز خواهید داشت تا بتواند بازگشت امن و بدون آسیب به ورزش یا شغل انتخابی خود را فراهم کند. متخصص حرکات اصلاحی اهداف، چارچوب زمانی و برنامه‌های تمرینی را با فرد در میان می‌گذارد تا فرد را برای بازگشت کامل به ورزش یا کار راهنمایی کند.

چارچوب زمانی مشخصی برای زمان پیشرفت از هر مرحله به مرحله دیگر وجود ندارد. در ارزیابی بالینی متخصص حرکات اصلاحی، عوامل زیادی وضعیت توان‌بخشی آسیب فرد را تعیین می‌کنند. خواهید فهمید که در بیشتر موارد، با ارزیابی و عملکرد بالینی، متخصص حرکات اصلاحی بین مراحل توان‌بخشی یکپارچه پیشرفت خواهد کرد. همچنین توجه به این نکته مهم است که متخصص حرکات اصلاحی هر پیشرفت را کنترل می‌کند و تلاش برای پیشرفت خیلی زود به سطح بعدی می‌تواند منجر به آسیب دیدگی و ناامیدی شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

3 Comments

  1. محسن پورعلی گفت:

    سلام ممنون از مطالب خوبتون
    چهارسال پیش حین تمرین بدنسازی قسمت رو به بیرون حدفاصل شانه تا آرنج دست چپم درد گرفت بطوری که دیگه ورزش نکردم. از اون موقع هرموقع چیزی بلند میکنم که شبیه همون حرکت بدنسازی باشه (نشر به جانب) همون نقطه درد میگیره
    الان چند هفته هست بازهم میرم بدنسازی و تمریناتی که به اون قسمت فشار میاره انجام نمیدم کلا.
    بنظر شما پارگی تاندون هست و ممکنه ورزش کردن باعث بدتر شدنش بشه؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقت بخیر
      وقتی حرکتی همراه با درد هست میتونه ناشی از آسیب در اون ناحیه باشه، بهتر هست تا مشخص شدن آسیب و بهبود وضعیت تمریناتی که موجب درد میشن انجام نشه
      برای راهنمایی در خصوص مشکل باید ارزیابی از وضعیت گردن، شانه و آرنج انجام بشه تا بتونیم بهتر راهنماییتون کنیم
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  2. خیلی ممنون از این مطلب کاربردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان