روش های درمانی در کمردرد ناشی از بارداری

چه چیزی باعث زانوی ضربدری می شود
چه چیزی باعث زانوی ضربدری می‌شود؟
13 مهر 1399
کف پای صاف
کف پای صاف
20 مهر 1399
کمردرد ناشی از بارداری
0
(0)

تشویق بیمار برای دریافت معاینات منظم توسط پزشک متخصص زنان و زایمان بسیار مهم است. در طول جلسه درمانی، مرتباً میزان درد و هرگونه دردی که از ناحیه کمر وجود دارد را بررسی کنید. برخی از بیماران درد و ناراحتی را بهتر از سایرین تحمل می‌کنند و از این رو ناراحتی آن‌ها پوشانده است. برای تعیین وضعیت واقعی بیمار از نمودار استفاده کنید تا وضعیت واقعی بیمار را تعیین کرده و از هرگونه تغییر و تحول بین ابتدا و پایان جلسه استفاده کنید.

اگرچه مداخلات بی‌شماری برای کمردرد در دوران بارداری وجود دارد، اما متداول‌ترین و کاربردهای گسترده آن یک برنامه ورزشی خاص است که توسط یک درمانگر متخصص طراحی شده است. مداخله دیگری که باعث می‌شود حرکات کششی انجام شود و تحقیقات برجسته‌ای را نشان دهد طب سوزنی است. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که یک هفته طب سوزنی مداوم در نقاط خاص بدن می‌تواند باعث کاهش درد و افزایش ظرفیت فعالیت‌های بدنی شود که می‌تواند به کاهش نیاز داروها کمک کند.

سایر مداخلات

دراز کشیدن در هنگام خواب یا استراحت با استفاده از بالش برای حفاظت از کمر

استفاده از بالش بین پاها در هنگام دراز کشیدن

استفاده از جوراب‌های مخصوص واریس عروق برای ارتقاء بازگشت وریدی و کاهش کمردرد.

ماساژ عضلات

استامینوفن طبق تجویز پزشک

یوگا

آب‌درمانی

تزریق برخی داروهای داخل مفصلی برای اسپوندیلیت آنکیلوزان توصیه می‌شود.

نشانه‌هایی وجود دارد که طب سوزنی در دوران بارداری ممکن است درد را کاهش دهد، اما برای انجام تزریق درمانی نیاز به مطالعات با کیفیت بالا نیاز است. اکثر راهکارهای درمانی اقدامات پیشگیرانه را در بین زنان باردار و کسانی که قصد بارداری دارند تشویق می‌کند. نشان داده شده است که زنانی که در دوران پیشگیری از بارداری در برنامه‌های آموزش پیشگیری و تقویت شرکت می‌کنند می‌توانند از مشکلات کمردرد جلوگیری کنند.

مدیریت درمانگران و متخصصان

هنگامی که درمان برای کمردرد ضروری است، مدیریت محافظه کارانه گزینه ایده آلی است. درمان با تنظیم آموزش و فعالیت شروع می‌شود. استراتژی‌های آموزشی بر روی اقدامات مراقبت از کمر، مانند ارگونومی که به زنان وضعیت صحیح را آموزش می‌دهد، تمرکز می‌کنند. زنان باردار یاد می‌گیرند که چگونه بایستند، راه بروند، یا به درستی خم شوند، بدون اینکه باعث ایجاد فشار در ستون فقرات شود. استقرار دقیق برای بهبود کمردرد ضروری است. در صورت كافي نبودن دستورالعمل‌ها، راهکارهايي كه از وضعيت صحيح بدن نيز برخوردار هستند نيز موجود است. در مورد تغییرات فعالیت، استراحت برنامه ریزی شده در طول روز برای تسکین اسپاسم عضلات و درد حاد مفید است. در این زمان، وضعیت ایستادن مهم است زیرا باید هر دو پا صاف باشند، این امر به کاهش لوردوز کمری ستون فقرات کمک می‌کند. مطالعات نشان داده است که زنان باردار مبتلا به کمردرد که هم در آموزش و هم در درمان فیزیکی شرکت می‌کنند، دارای درد و ناتوانی کمتر، کیفیت زندگی بالاتر و توانایی در تست‌های جسمی هستند. درمان شامل فاکتورهای مختلفی از جمله توجه به میزان وزن اضافه شده بر بدن فرد، تقویت عضلات کمر، کشش و تکنیک‌های منحصر به فرد است. با تقویت عضلات اطراف ستون فقرات کمر از طریق تمرینات مختلف می‌توان ثبات عملکرد را حفظ کرد. درمان به تشخیص و زمان بارداری بستگی دارد (قبل یا بعد از زایمان). بیمار باید علائم خودش را بفهمد و انگیزه داشته باشد تا فعالیت انجام شود.

نشانه‌های خطرناک

موارد زیر برای شناسایی در طول درمان بسیار مهم است:

خونریزی واژن

سرگیجه یا احساس ضعف

تنگی نفس

درد قفسه سینه

سردرد

ضعف عضلات

درد یا تورم رحم

انقباضات رحمی

کاهش جنبش جنین

نشت مایعات واژینال

علائم عصبی

اهداف درمانگران

تمرکز درمانگر این است که:

بیومکانیک بدن را در طول فعالیت‌های روزانه بازیابی کند

تثبیت حرکات لگن را بهبود بخشد

آموزش دهد و پیشگیری کند

استراتژی‌ها

درمانگر باید روی استراتژی‌های زیر متمرکز شود:

  1. دستورالعمل‌های بیمار

برقراری ارتباط با بیمار و تهیه اطلاعات در مورد آناتومی مربوطه، ارگونومی، آموزش‌های مناسب کمری (جلوگیری از فشارهای مکانیکی غیر ضروری در پشت) و نحوه مدیریت فعالیت‌های ADL (پیاده‌روی، ایستادن، نشستن، موقعیت کاری، یادگیری و نحوه کنترل درد) بسیار مهم است. تحقیقات نشان می‌دهد وقتی علائم توضیح داده می‌شوند، بیماران می‌توانند احساس راحتی بیشتری داشته و اضطراب آن‌ها کاهش یابد. دستورالعمل‌ها شامل موارد زیر است:

استفاده از یک بالش کوچک بین پاها هنگام خوابیدن و چرخیدن به پهلو به منظور تثبیت عضلات کمر.

اصلاح وضعیت ایستادن قائم در حالت طبیعی، جلوگیری از هایپرلوردوزیس.

اگر به مدت طولانی نشسته یا ایستاده‌اید، آن را با راه رفتن یا کشش جایگزین کنید.

استراحت در جای راحت و مناسب برای تسکین عضلات خسته.

خوابیدن به پهلو و یا خوابیدن به صورتی که پاها بالا و بر روی یک بالش قرار بگیرند.

استفاده از یک تکیه گاه کوچک برای یک پا در حالت نشسته یا ایستاده یا هر دو.

جلوگیری از پیچ خوردگی ستون فقرات هنگام بلند کردن وسایل

  • تمرینات فعال مخصوص کمر

با وجود اینکه به اکثر بیماران باردار توصیه می‌شود در محدوده امن و بدون درد ورزش کنند، اما مطالعات نشان می‌دهد که کمتر از 50 درصد در واقع این کار را انجام می‌دهند. علاوه بر این ثابت شده است که تمرینات عضلات رکتوس شکمی به دلیل ضعف وی در دوران بارداری بی فایده خواهد بود. پایداری، هماهنگی و حفظ عملکرد باید با تمرینات فعال انجام شود (تمرینات استقامتی برای تثبیت عضلات کمر)

حرکات چرخشی عضلات لگن، کشش زانوها و پاها و ایروبیک و ورزش در آب توصیه می‌شود زیرا این تمرینات می‌توانند باعث کاهش درد کمر در بارداری شوند. تمرین‌های آرام‌بخش ضمن توجه جدی به تنفس مناسب نیز نشان می‌دهد که سودمند است.

مدیریت شامل مداخلات خاص برای رفع درد، ضعف و تحرک در ناحیه کمر است.

عوامل خطرعدم وجود عوامل خطرساز
تاریخچه LBPسن
چندین مورد سقط جنینوزن جنین
سیگار کشیدنداروهای ضد بارداری خوراکی
درد در دوران بارداری قبلی 
تعداد حاملگی‌هاتعداد حاملگی‌ها
سابقه تحرک بیش از حد مفاصل 
دوره آمنوره 
افزایش حجم کار بدنی 
شاخص توده بدنی بالاشاخص توده بدنی بالا
عدم ورزش / سبک زندگی بی تحرک 
آسیب‌های دردآور 
  • تکنیک‌های درمانی فیزیکی

همچنین ماساژ درمانی (منوال تراپی) برای معالجه کمردرد حاد و مزمن توصیه شده است.

 به حالت خلفی یا قدامی دراز بکشید و محل درد را تحریک کنید.

کاهش درد با چرخش عضلات لگن

در حالت دراز کشیده تمرینات تکنیک تقویت عضله با مقاومت در برابر خم شدن لگن انجام می‌شود.

تقویت Gluteus Medius

بیمار را در حالت دراز کشیده قرار دهید و

الاستیک را در اطراف هر دو پا در بالای زانو قرار دهید.

به منظور تقویت عضلات میانی باسن،

از بیمار بخواهید که چرخش بیرونی پا را انجام دهد.

این تمرین را از دو طرف انجام دهید.

لازم است که پاها در طول کل تمرین نگه داشته شوند.

 همچنین از چرخش بیرونی لگن جلوگیری کنید.

حرکات شکمی در مانور با فیزیوبال (ADIM)

از بیمار بخواهید که روی یک فیزیوبال بنشیند و حرکات پیاده‌روی را با اندام تحتانی شبیه سازی کند.

این باعث می‌شود عضله پشت برای تثبیت بازگشت در طول ADL ترغیب شود.

بیمار باید در طول کل تمرین، صافی ستون فقرات خود را حفظ کند.

کشش عضلات سینه‌ای

بیمار بر روی یک فیزیوبال قرار می‌گیرد که باعث می‌شود عضلات لگن، شکم و پشت به فعالیت خود ادامه دهند

تا بتوانند حالت نشسته‌ای متعادل را پیدا کنند.

این قسمت از تمرین باعث انقباض عضلات باسن برای افزایش قدرت عضلات خلفی می‌شود که SIJ (مفصل ستون فقرات با کمر) را فشرده می‌کند. بیمار با بازوهای خود که در قسمت جلویی و بالای سر قرار دارد با کشیدن بازوهای خمیده با بازوهای جلوی قفسه سینه، کشش عضلات سینه‌ای را انجام می‌دهد و بازوها را به حالت قبل بازمی‌گرداند. این قسمت دوم تمرین باعث تقویت قدرت عضلات سینه‌ای خواهد شد. در تمام طول تمرین، پشت را صاف نگه دارید.

کشش گربه

با شروع از حالت دست و زانو، بیمار خود را به سمت بالا و پایین حرکت می‌دهد. در طول این تمرین مهم است که بازوها را دراز کرده و عضلات شکم را در تمام طول تمرین محکم نگه دارید.

چرخش خلفی لگن

با زانوهای خمیده دراز بکشید و لگن را در وضعیت قدامی و خلفی حرکت دهید.

  • طب سوزنی

در مورد فواید طب سوزنی کمردرد در دوران بارداری هیچ مدرکی وجود ندارد، اما می‌تواند به عنوان یک درمان تکمیلی مورد استفاده قرار گیرد. عدم استفاده از شدت زیاد و جلوگیری از ازدیاد نقاط طب سوزنی که ممکن است باعث ایجاد دلهره شوند بسیار مهم است. احتیاط‌ها و نشانه‌های منع مصرف باید رعایت شود.

بیماران باید هنگام استفاده از سونوگرافی و تحریک الکتریکی احتیاط کنند و از قرار دادن آن روش‌ها در هر جایی در نزدیکی رحم یا کمر خودداری کنند.

  • یوگا

یوگا می‌تواند شدت درد کمر را کاهش دهد.

  • کشش
  • کشش پشت کمر: قابل قبول است که کشش عضلات باز کننده کمر و باسن می‌تواند منجر به افزایش انعطاف‌پذیری کمر و لگن شود.

دستورالعمل:

انگشتان خود را در اطراف زانوی راست خود بگذارید. به آرامی زانو را تا حد ممکن به سمت سینه بکشید. قسمت تحتانی کمر خود را بدون انقباض نگه دارید و سعی کنید تا قسمت جلوی بدن خود بکشید. برای 3 ثانیه نگه دارید سپس انجام دهید. این مراحل 12-15 بار تکرار کنید. حالا، زانوی چپ خود را بکشید، پای راست را صاف بر روی زمین قرار دهید و مراحل 1-5 را تکرار کنید. سرانجام، هر دو زانو را با دست بگیرید و هر دو زانو را به سمت سینه خود بکشید. مراحل 2-5 را تکرار کنید.

  • کشش چمباتمه‌ای ترکیبی، کشش پشت و همسترینگ: ران‌ها، همسترینگ، عضلات کف لگن و پشت را تقویت کنید.

دستورالعمل:

کف پا را بکشید، پاها را با زاویه 45 درجه به طرفین و پاشنه‌ها را روی زمین قرار دهید. زانوها را با استفاده از ماهیچه‌های ران باز کنید و آن‌ها را از یکدیگر دور کنید تا اینکه مستقیماً روی پایتان باشید. زانوها را از روی پاهای خود عقب‌تر نگه دارید و به آرامی پاهای خود را بلند کنید. ادامه دهید تا زانوها را بکشید و پاها تا حد ممکن صاف شوند (زانوهای خود را قفل نکنید)

سر، گردن و شانه‌های خود را منقبض نکنید. این وضعیت را برای 10 ثانیه نگه دارید. سعی کنید زانوها را بالا نگه دارید و به آرامی پاهای خود را پایین بیاورید تا زمانی که به وضعیت اولیه خود برگردید.

  • تمرینات هوازی

پیاده‌روی، شنا، تای چی، دوچرخه سواری، با شدت کم تا متوسط سودمند هستند. فشار در کمر باید حداقل باشد.

  • تمرینات خانگی

تمریناتی که در بالا توضیح داده شد همچنین می‌توانند در خانه هم انجام شوند در صورتی که هم بیمار و هم درمانگر احساس اطمینان داشته باشند که تمرینات بدون نظارت هم صحیح انجام می‌شود.

  • قوس پشتی: نشستن با تکیه دادن پشت به دیوار و به طور متناوب بین شیب قدامی و خلفی لگن تعادل ایجاد کنید.

پیش بینی

بیماران از کمردرد در بارداری در طی چند هفته یا چند ماه پس از زایمان بهبود می‌یابند، اما علائم ممکن است در طی بارداری آینده بازگردد. بین 8 تا 10 درصد از زنان تا 2 سال پس از زایمان، درد را تجربه خواهند کرد. اکثر زنان باردار کمردرد را تجربه می‌کنند. معاینه مناسب، مداخلات و پیگیری، می‌تواند در کنترل درد کمک کند. بسیاری از روش‌های درمانی برای کاهش کمردرد خانم‌های باردار وجود دارد. تحقیقات ما ترکیبی از دستورالعمل‌ها، درمان‌های فیزیکی، تمرین‌های فعال، تمرین‌های هوازی و کشش را ارائه می‌دهد. سؤالات اصلی باید پرسیده شود و برای بیماری‌های پیچیده‌تر که دارای کمردرد در رابطه با بارداری است، باید تغییرات خاصی انجام شود. به عنوان پزشکان متخصص، وظیفه ما این است که با استفاده از روش‌های مبتنی بر شواهد و تحقیق تمریناتی انجام دهیم تا نتایج حاصل از درمان را افزایش دهیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *