درمان سریع گودی کمر

ورزش‌های مضر برای اسکولیوز
ورزش‌های مضر برای اسکولیوز
16 آبان 1400
شنا برای درمان اسکولیوز
شنا برای درمان اسکولیوز
23 آبان 1400
3.1
(196)

بسیاری از گزینه‌های درمانی برای کمردرد می‌تواند متناسب با نیازهای هر فرد باشد. درمان شامل مراقبت‌های خانگی، داروها، مراقبت‌های جایگزین یا حتی جراحی است. بسته به تشخیص بیمار، برخی از نمایش ممکن است مؤثرتر از بقیه باشند. بسیاری از افراد معتقدند که ترکیبی از درمان‌ها بهترین است.

مراقبت از خود در برابر گودی کمر

ترکشن‌هایی که در خانه استفاده می‌شوند می‌توانند برای درمان دردهای خفیف یا حاد ناشی از کشیدگی عضلات و همچنین کاهش اثرات درد مزمن و شدید گودی کمر مؤثر باشد و به راحتی قابل تنظیم است.

مراقبت از خود توسط شخص به صورت‌های مختلف دیگری نیز انجام می‌شود. این روش‌ها عبارت‌اند از:

دوره کوتاه استراحت

بسیاری از قسمت‌های درد کمر ناشی از گودی کمر را می‌توان با اجتناب کوتاه مدت از انجام فعالیت‌های شدید بهبود بخشید. توصیه نمی‌شود بیش از چند روز استراحت کنید، زیرا بی تحرکی زیاد می‌تواند درمان را دشوارتر کند.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

اصلاح فعالیت

یکی از انواع استراحت این است که فعال بمانید، اما از فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که باعث تشدید درد و افزایش گودی کمر می‌شود اجتناب کنید. به عنوان مثال، اگر نشستن طولانی مدت در ماشین یا پشت میز درد و وضعیت نادرست را بدتر کند، یک تایمر تنظیم کنید که هر 20 دقیقه بلند شود و راه برود یا به آرامی کشش دهید.

اگر ایستادن باعث تشدید درد می‌شود، از کارهایی که نیاز به ایستادن دارند مانند شستن ظروف روی سینک خودداری کنید. اجتناب، یا به حداقل رساندن فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که درد و وضعیت نادرست را بدتر می‌کند، به جلوگیری یا کاهش اسپاسم دردناک کمر کمک می‌کند و باعث بهبود محیط بهتر می‌شود.

گرما یا یخ درمانی

استفاده از حمام گرم، بطری آب گرم، پد گرم‌کن برقی یا مواد شیمیایی یا چسبناک می‌تواند عضلات را شل کرده و جریان خون را بهبود بخشد. افزایش جریان خون مواد مغذی و اکسیژن مورد نیاز عضلات را برای بهبود و سالم ماندن به ارمغان می‌آورد. اگر کمر به دلیل التهاب دردناک است، می‌توان از یخ یا بسته‌های سرد برای کاهش تورم استفاده کرد. محافظت از پوست هنگام اعمال گرما یا یخ برای جلوگیری از آسیب بافتی بسیار مهم است.

حرارت و یخ متناوب می‌تواند به ویژه هنگام بازگشت به فعالیت مفید باشد: استفاده از گرما قبل از فعالیت‌ها به شل شدن عضلات کمک می‌کند و باعث انعطاف پذیری و تحرک بهتر می‌شود. استفاده از یخ بعد از فعالیت، احتمال تحریک و متورم شدن ناحیه در اثر ورزش را کاهش می‌دهد.

نوع دردی که تجربه می‌کنید باید نوع درمان گرم و یا سردی را که انتخاب می‌کنید تعیین کند. اگر درد حاد است، باید سرما و سپس گرما استفاده شود. اگر ناراحتی مزمن یا حاد است، باید دائماً از حرارت ملایم استفاده شود. اگر سعی می‌کنید بعد از ورزش درد را کاهش دهید، باید از یخ استفاده کنید.

تمرینات اصلاحی برای گودی کمر

برای شل شدن عضلات ورزش کنید

اگرچه ممکن است وقتی درد کمر باعث ناراحتی می‌شود، غیرعادی به نظر برسد، اما حرکت مناسب می‌تواند به از بین بردن ناراحتی کمک کند. همیشه مهم است که قبل از شروع ورزش هنگام درد، با پزشک خود مشورت کنید و اگر رنج می‌برید، این مکالمه ارزش آن را دارد.

ابتدا، باید به خاطر داشته باشید که همه ورزش‌ها برای مقابله با کمردرد مفید نیستند. سعی کنید از تمرینات لمس انگشتان پا و نشستن خودداری کنید که ممکن است به جای تسکین بر فشار بر ستون فقرات بیفزاید. بالا بردن پا یکی دیگر از تمریناتی است که هنگام آسیب باید از آن دوری کنید.

چندین نوع تمرین می‌تواند در مواقعی که نیاز به تسکین کمردرد دارید مفید باشد. فشارهای جزئی می‌تواند بدون اعمال فشار زیاد به ناحیه، به تقویت عضلات کمک کند. تمرینات آهسته و کنترل شده به کمک دیوار نیز ممکن است مفید باشد. تکرارهای دیگری که باید در نظر بگیرید شامل آوردن متوالی هر زانو به سینه، چرخش لگن و شنا است. تمرین درمانی معمولاً بخشی از رژیم مدیریت کمردرد و افزایش گودی کمر است. انواع تمریناتی که برای بازسازی ستون فقرات استفاده می‌شود عبارت‌اند از:

کشش

تقریباً همه می‌توانند از کشش عضلات کمر، لگن، باسن و پاها (به ویژه عضلات همسترینگ) سود ببرند. این عضلات وزن بالاتنه را تحمل می‌کنند. هرچه این عضلات بیشتر تحرک داشته باشند، کمر می‌تواند بدون آسیب حرکت کند. به طور معمول توصیه می‌شود تمرینات کوچک را شروع کنید – 20 تا 30 ثانیه کشش دهید و در صورت ایجاد درد کشش را متوقف کنید.

تمرینات تقویتی

تقویت عضلات شکم، لگن و باسن که از ستون فقرات حمایت می‌کنند که عضلات مرکزی نیز نامیده می‌شوند، می‌تواند به تسکین کمردرد کمک کند. دو برنامه رایج، روش مک کنزی و تثبیت پویای کمری است.

روش مک کنزی ستون فقرات را از طریق ایجاد قدرت عضلانی اصلی گسترش می‌دهد و درد ناشی از ساختارهای فشرده نخاعی مانند فتق دیسک ناشی از فشرده شدن فضای دیسک را کاهش می‌دهد.

تثبیت پویا کمر، عضلات پشت را تقویت می‌کند تا راستای صحیح ستون فقرات بیمار یا وضعیتی که احساس راحتی می‌کند حفظ شود.

ایروبیک با فشار کم

تمرینات هوازی با فشار کم جریان خون را افزایش می‌دهد و از بهبود آسیب بدون ایجاد تکان در ستون فقرات حمایت می‌کند. ایروبیک با فشار کم می‌تواند شامل استفاده از دوچرخه ثابت، استپ، پیاده‌روی و آب‌درمانی باشد. افرادی که کمردرد دارند و به طور مرتب ورزش‌های هوازی انجام می‌دهند به درد و مشکلات کمتری دچار می‌شوند.

هر ورزشی که ضربان قلب را برای مدت زمان طولانی افزایش دهد، برای بدن مفید است. فعالیت بدنی منظم برای حفظ دامنه حرکت و انعطاف پذیری یک ستون فقرات سالم مهم است. وقتی ساختارهای ستون فقرات برای مدت طولانی بدون استفاده باقی بمانند، سفتی و ناراحتی می‌تواند بدتر شود.

کفش مناسب و کاهش گودی کمر

کفش‌هایی که می‌پوشید مطمئناً می‌تواند بر سلامت کمرتان تأثیر بگذارد و در واقع ممکن است یکی از بهترین و واضح‌ترین داروهای کمردرد باشد. کفش پاشنه بلند در بسیاری از افراد مشکلی ایجاد می‌کند. با این حال، فقط پوشیدن کفش‌های تخت لزوماً جواب نمی‌دهد. پشتیبانی مناسب از قوس و پاشنه پا بسیار حیاتی است و انجام این کار می‌تواند به طور قابل توجهی در کنترل درد کمک کند. نحوه مناسب قرار گرفتن کفش‌ها یکی دیگر از عوامل مهم است: اگر آن‌ها بسیار تنگ باشند و در نتیجه منجر به درد در پا شود ممکن است باعث تغییر شیوه راه رفتن شود و این می‌تواند باعث ایجاد فشار و افزایش قوس در کمر شود. به همین ترتیب، پوشیدن کفش‌های خیلی بزرگ می‌تواند با تغییر راه رفتن این فشار را جبران کند. تهیه کفی طبی یکی از راه‌های افزایش حداکثر تحرک و راحتی و خلاص شدن از شر کمردرد است.

استرس خود را کاهش دهید

استرس طولانی مدت ممکن است به جنبه‌های مختلف سلامت از جمله کمر آسیب برساند. استرس می‌تواند بر نحوه تنفس تأثیر بگذارد و این امر ممکن است باعث تنش و فشار پشت شود. علاوه بر این، غیر معمول نیست که افراد در زمان استرس کمتر فعالیت کنند. متأسفانه کم تحرک شدن دقیقاً برعکس چیزی است که اکثر مردم در این مواقع به آن احتیاج دارند. نشستن پشت میز، نشستن روی کاناپه یا ماندن در رختخواب به جای کشش یا ورزش ممکن است در نهایت سلامت فرد را دچار اختلال کند. برای کاهش استرس و ناراحتی ناشی از استرس، برخی تغییرات ملایم را در عادات خود در نظر بگیرید. خوردن غذاهای سالم می‌تواند به جلوگیری از استرس کمک کند، در حالی که اختصاص زمان برای استراحت نیز بسیار مهم است. وقت با کیفیتی را با خود و عزیزان خود بگذرانید تا وقتی زندگی چالش برانگیز است روحیه قوی باقی بماند. این ممکن است به طور غیر مستقیم منجر به سلامت کمر شود.

وضعیت خوابیدن و گودی کمر

استراحت کافی یکی دیگر از استراتژی‌های مهم برای حفظ تناسب اندام است. اگر در حالت مطلوب نمی‌خوابید، ممکن است دچار کم‌خوابی شوید. وضعیت بد خواب نیز می‌تواند باعث درد و افزایش گودی کمر شود.

مطمئن شوید که ستون فقرات در حالت خنثی باقی می‌ماند و سعی کنید به پشت بخوابید. اگر در خوابیدن مشکل دارید باید به‌طور دوره‌ای جهت خوابیدن را عوض کنید. بالش خود را زیر شانه‌های خود قرار ندهید. در عوض، باید زیر گردن و سر قرار گیرد. تهیه تشک مناسب نیز بسیار مهم است. اگر کمرتان از باسن باریک‌تر است، تشکی نسبتاً نرم انتخاب کنید. اگر کمر و باسن به عرض یکسان نزدیک باشد، تشک سفت و محکم مناسب است.

تسکین درد ناشی از گودی کمر

وقتی از درد رنج می‌برید یا برای تسکین درد کمر ناشی از گودی کمر تلاش می‌کنید، ممکن است رویکرد پیشگیرانه در این مورد دشوار به نظر برسد. با این حال، تسکین چنین دردهایی ممکن است تا حد زیادی تحت کنترل باشد. اگر برخی تغییرات ساده را در عادت و شیوه زندگی خود ایجاد کنید، ممکن است از نتایج آن شگفت‌زده شوید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان