دررفتگی کشکک زانو

پارگی مینیسک زانو
پارگی مینیسک زانو
15 تیر 1400
گردن درد
6 مرداد 1400
دررفتگی کشکک زانو
3.9
(10)

در یک زانوی سالم، کشکک در داخل یک شیار در پایین استخوان ران قرار دارد. در رفتگی کشکک زانو به زمانی گفته می‌شود که کاسه زانو به طور کامل از تراز طبیعی خود خارج شود. معمول‌ترین جهت دررفتگی استخوان کشکک به سمت خارج (به صورت جانبی) است. وقتی این اتفاق می‌افتد، عضلات و رباط‌های داخل زانو بیش از حد کشیده شده و آسیب می‌بینند.

عوامل کشکک زانو

عوامل دررفتگی کشکک زانو

در رفتگی کشکک در درجه اول ناشی از یک حادثه آسیب‌زا (اغلب پیچ خوردن یا ضربه مستقیم) به زانو است. با این حال، عوامل مختلفی وجود دارد که می‌تواند فرد را مستعد در رفتگی کشکک کند. این شامل:

سابقه دررفتگی یا پیچ‌خوردگی کشکک زانو

هایپرلاکسی مفصل پاتلوفمورال یا وضعیت بد

آسیب استخوان ران

عضلات چهار سر ران داخلی ضعیف

عضلات رتیناکولوم (نگه‌دارنده‌های نازک نی) جانبی ضعیف، ایلیوتیبیال باند، خم کننده‌های ران، عضلات وایتوس لترالاریس و عضلات دوسر ران.

دررفتگی کشکک در نوجوانان ورزشکار بیشتر دیده می‌شود.

علائم کشکک زانو

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

علائم

بیماران مبتلا به کشکک در رفته گزارش می‌دهند که کاسه زانوی من از جای خود خارج شده است. ممکن است خود به خود جابجا شود و به حالت طبیعی برگردد و در غیر این صورت، پزشک متخصص می‌تواند در جا به جایی کشکک دررفته نقش داشته باشد.

جا به جایی قابل مشاهده‌ای از قسمتی از ناحیه زانو (اغلب به سمت خارج از زانو).

درد، به ویژه با فعالیت‌هایی که نیاز به تحمل وزن و صاف شدن فعال زانو دارند.

تورم اطراف کشکک زانو و کاسه زانو متحرک.

افزایش حساسیت عضلات اطراف و پشت زانو

احساس بی ثباتی یا قفل شدن در هنگام تحمل وزن.

ضعف عضلات چهار سر ران

تشخیص دررفتگی کشکک زانو

در معاینه، متخصص حرکات اصلاحی یا پزشک به دنبال نشانه‌های دررفتگی کشکک و آسیب عضله و رباط است. از اشعه ایکس، سونوگرافی یا MRI نیز می‌توان برای تأیید تشخیص و شناسایی ساختارهای آسیب دیده اطراف کاسه زانو یا سطح مفصل کشکک زانو استفاده کرد که کاملاً معمول است. برای مشاوره خاص در مورد دررفتگی کشکک، لطفاً با متخصص حرکات اصلاحی یا یک پزشک معتمد زانو مشورت کنید.

درمان کشکک زانو

درمان دررفتگی کشکک زانو

جابجایی کشکک زانو

درمان اولیه شامل جابجایی کشکک زانو است که فقط در صورت عدم جا به جایی به صورت خود به خود، باید توسط یک متخصص انجام شود.

تمرین درمانی

بیشتر بیماران مبتلا به دررفتگی کشکک زانو در طی چند ساعت پس از جا انداختن، احساس بهتری دارند. با این حال، توان‌بخشی فرد حداقل 8 تا 12 هفته طول می‌کشد تا توان فرد را با موفقیت و جلوگیری از دررفتگی مکرر بهبود بخشد و کاهش دهد.

هدف از تمرین درمانی:

درد و التهاب را کاهش می‌دهد.

از طریق آتل‌های مخصوص از کشکک زانو محافظت می‌شود. به عنوان مثال، بریس کشکک

دامنه حرکت عضلات درگیر را عادی می‌کند.

عضلات اطراف زانوی فرد را تقویت می‌کند مانند عضلات چهار سر ران.

اندام تحتانی فرد را تقویت می‌کند مانند عضلات دو قلو، ران و لگن.

تراز بندی کشکک (زانو) را بهبود می‌بخشد.

باعث طبیعی شدن طول عضلات اطراف زانو و نگه‌دارنده‌های نازک نی می‌شود.

انعطاف پذیری، چابکی و تعادل فرد را بهبود می‌بخشد.

تکنیک و عملکرد حرکت زانو را بهبود می‌بخشد، به عنوان مثال راه رفتن، دویدن، چمباتمه زدن، جست و خیز و فرود.

احتمال دررفتگی مجدد کشکک زانو را به حداقل می‌رساند.

عمل جراحی کشکک زانو

اکثر بیماران مبتلا به دررفتگی کشکک به درمان محافظه کارانه پاسخ خوبی می‌دهند. نیککو و همکاران در سال 2005 بیماران درمان شده پس از جراحی و بیماران تحت درمان با ورزش در هفت سال پیگیری را مقایسه کردند و هیچ تفاوت عملکردی معنی داری نداشت.

در برخی موارد، با این وجود، ممکن است جراحی برای ترمیم قابل توجه استخوان (به عنوان مثال سطح مفصل کشکک) یا آسیب رباط ناشی از دررفتگی لازم باشد. MRI تعیین می‌کند که آیا آسیب سطح مفصل رخ داده است یا خیر.

کشکک زانو

توان‌بخشی کشکک زانو پس از جراحی

توان‌بخشی زانو بعد از عمل یکی از مهم‌ترین جنبه‌های جراحی پس از دررفتگی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. انجام تمرینات اصلاحی و توان‌بخشی برای جلوگیری از دررفتگی در آینده، برای بازسازی عضلات و عملکرد بدن بسیار مهم است. موفق‌ترین و سریع‌ترین نتایج ناشی از راهنمایی و نظارت یک متخصص حرکات اصلاحی و پزشک ورزشی باتجربه است.

توان‌بخشی فرد پس از جراحی زانو بر روی بازگرداندن کامل حرکت، قدرت، انعطاف پذیری و استقامت زانو است. فرد همچنین به تعادل و مهارت آموزی مجدد نیازهای ورزشی یا عملکردی خاص خود نیاز دارد. متخصص حرکات اصلاحی و تمرین درمانی در این زمینه متخصص است.

کشکک زانو

جلوگیری از دررفتگی مکرر کشکک

به دنبال دررفتگی اولیه کشکک، در صورت عدم دریافت توان‌بخشی (ناکافی)، خطر عود تقریباً 50٪ است. با تکرار دررفتگی کشکک، خطر آسیب دیدگی مجدد به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. به همین دلیل، بحث در مورد آسیب خود با متخصص حرکات اصلاحی بسیار حیاتی است. آن‌ها به فرد در مورد بهترین برنامه درمانی مشاوره می‌دهند و اطمینان حاصل می‌کنند كه توان‌بخشی كافی را برای كاهش خطر ادامه مشکلات زانو به میزان قابل توجهی انجام می‌دهد.

زمان برگشت به ورزش با دررفتگی کشکک زانو

ورزشکاران معمولاً به محض دررفتگی کشکک دچار مشکلات خاصی می‌شوند. بی ثباتی باقیمانده در اطراف کاسه زانو و همچنین ضعف و سستی باقیمانده در نتیجه آسیب افزایش می‌یابد. متخصص حرکات اصلاحی یک برنامه ورزشی منحصر به فرد طراحی می‌کند تا به فرد کمک کند تا به سطح عملکرد قبلی خود برگردد.

کشکک زانو

بریس کشککی رانی

بریس کشککی رانی مناسب می‌تواند به عنوان جایگزینی مفیدی برای چسب زدن روی زانو باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

1 Comment

  1. آرتروز زانو به عنوان یک بیماری التهابی مزمن، اغلب با درد، سفتی و کاهش حرکت در زانو همراه است. درمان آرتروز زانو به دو دسته درمان‌های غیر دارویی و درمان‌های دارویی تقسیم می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان