بایدها و نبایدهای اسکولیوز

حرکات اصلاحی گودی کمر
حرکات اصلاحی گودی کمر
25 آذر 1399
درمان اسپاسم کمر
درمان اسپاسم کمر
7 دی 1399
بایدها و نبایدهای اسکولیوز
3
(4)

فعالیت‌هایی که در کودکان مبتلا به اسکولیوز می‌تواند کمک کند یا آسیب بزند، برای بزرگسالان نیز قابل استفاده است. ممکن است فکر کنید که اسکولیوز ناشی از عضلات ضعیف یا مشکلی در ستون فقرات است، اما در واقع این یک وضعیت ژنتیکی است که بر اثر عوامل محیطی ایجاد می‌شود. منحنی ستون فقرات برجسته‌ترین علامت ارتباط نادرست بین مغز و ماهیچه‌ها است. فعالیت‌ها و وضعیت ضعیف نمی‌تواند باعث اسکولیوز شود، اما می‌تواند پیشرفت آن را تسریع کرده و باعث افزایش درد شود. متخصص حرکات اصلاحی جهت تشخیص میزان انحنای ستون فقرات از اشعه ایکس استفاده می‌کند و حرکاتی که باید انجام دهید را به شما می‌گوید.

حتی اگر منحنی ستون فقرات فرد کمتر از 10 درجه باشد از مداخله زودرس و بازآموزی عصبی عضلانی باید بهره‌مند ‌شود. مداخلات زودرس می‌تواند منحنی ستون فقرات فرد را کاهش داده و پیشرفت اسکولیوز را متوقف کند. وضعیت دارای انحنای ستون فقرات در افراد مبتلا به اسکولیوز حالتی خطرناک است. در واقع برای هر فردی این وضعیت خوب نیست. این کار به نخاع فشار می‌آورد و باعث آسیب آن می‌شود. انحنای ستون فقرات اغلب به درد مزمن گردن منجر می‌شود و ممکن است باعث پیشرفت اسکولیوز شود. رعایت نکات صحیح ایستادن و نشستن، نگه داشتن تلفن در راستای چشم و دراز کشیدن صحیح، ایمن‌ترین روش‌ها برای پیشگیری از اسکولیوز است.

شنا و اسکولیوز

شنا تمرین مناسبی برای افراد مبتلا اسکولیوز نیست. ساعات زیاد شنا کردن باعث ایجاد تأثیر منفی بر ستون فقرات قفسه سینه (ستون فقرات از گردن تا کمر) می‌شود که می‌تواند باعث پیشرفت منحنی شود.

برخی از داده‌های تحقیق نشان می‌دهد که همین امر در ژیمناستیک حرفه‌ای و رقصندگان شرکت کننده در تمرینات باله به صورت تمام وقت نیز صادق است. جلوگیری از محرک‌های محیطی از پیشرفت اسکولیوز بسیار مهم است.

فوتبال آمریکایی و اسکولیوز

این نوع ورزش نیز برای اسکولیوز مناسب نیست. فوتبال آمریکایی یک ورزش پر مخاطب است که حتی اگر با رعایت تمام نکات نیز انجام شود، باز هم می‌تواند منجر به آسیب دیدگی‌های بدن و ستون فقرات شود.

ورزش‌های آسیب‌زا مانند این نوع فوتبال فشار قابل توجهی روی ستون فقرات فرد ایجاد می‌کند. فرد به دلیل انجام این نوع ورزش دچار اسکولیوز نمی‌شود، اما اگر او مستعد ژنتیکی اسکولیوز باشد، فوتبال می‌تواند باعث پیشرفت آن شود. اگر فردی از عمل جراحی اسکولیوز، میله‌های فلزی در پشت خود داشته باشد، بازی فوتبال نیز بسیار برای وی خطرناک است.

اسکولیوز و نوع خوابیدن

خوابیدن به روی شکم برای اسکولیوز می‌تواند یک چالش باشد. خوابیدن روی شکم بدترین حالت خوابیدن در افراد مبتلا به اسکولیوز است زیرا باعث می‌شود که فشار بر مهره‌های قفسه سینه بیشتر شود. اسکولیوز سه بعدی است. اگر یک بعد بدتر شود، بقیه هم بدتر می‌شوند.

تمرینات تنه و اسکولیوز

انجام تمرینات كششی ستون فقرات بطور مكرر، تمرینات ژيمناستيك، پرش‌های بلند، حرکات رقص (مخصوصاً باله) و تمرینات خاص يوگا باعث می‌شود كه مهره‌ها در جهت خلاف منحني ایجاد شده در اسكوليوز بچرخند. این نیرو اغلب باعث پیشرفت سریع اسکولیوز می‌شود. به جای مجبور کردن فرد برای ترک این فعالیت‌ها، آن‌ها را تشویق به انجام تمرینات اصلاح شده و صحیح کنید.

تمرینات اصلاحی اسکولیوز

مدیریت درد اسکولیوز: کشش و تمرینات یوگا، تمرینات اصلاحی و کشش برای کاهش درد اسکولیوز بسیار مناسب است.

نور هنگام خواب و اسکولیوز

ملاتونین هورمونی است که هنگام خواب توسط غده پینه ال ترشح می‌شود. این هورمون، بلوغ را به ویژه در دختران تنظیم می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به اسکولیوز سطح ملاتونین کمتری دارند. از آنجا که ملاتونین در درجه اول هنگام خواب ترشح می‌شود، حتی کمترین نور می‌تواند انتشار آن را کند یا متوقف کند. کمبود ملاتونین می‌تواند باعث بلوغ زودرس، رشد نامنظم و همچنین پیشرفت اسکولیوز شود. اگر فرد زودتر وارد سن بلوغ شود، خطر ابتلا به اسکولیوز افزایش می‌یابد زیرا مغز و بدن آن‌ها هنوز همگام نیستند. در نتیجه، خوابیدن با چراغ روشن یا تلویزیون برای کودکان مبتلا به اسکولیوز مضر است. عبور نور از پنجره نیز باعث اختلال در خواب و ترشح ملاتونین می‌شود. اگر شما مبتلا به اسکولیوز هستید، موقع خواب از وجود هر نوری جلوگیری کنید.

پیاده‌روی و اسکولیوز

از پیاده‌روی در مسیرهای طولانی و زمین‌های سخت خودداری کنید (به عنوان مثال جاده‌ها و پیاده‌روها) دویدن در مسافت طولانی با اسکولیوز می‌تواند چندین مشکل ایجاد کند. فشرده‌سازی ستون فقرات هر بار که یک قدم، جهش یا دویدن برداشته می‌شود، دویدن بر روی تپه‌ها و زمین‌های ناهموار همچنین باعث می‌شود که پشت خود را خم کنید یا بچرخانید. دویدن طولانی مدت خطر بزرگی برای پیشرفت اسکولیوز ایجاد می‌کند. اسب سواری همچنین ستون فقرات را فشرده و ضعیف می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم دویدن را به 400 متر محدود کنید که در مسیری کم است.

ترامپولین و اسکولیوز

اگر فرد اسکولیوز داشته باشد، پریدن روی ترامپولین ها فاجعه‌بار است. این می‌تواند منجر به پیشرفت سریع انحنای ستون فقرات شود زیرا پریدن باعث می‌شود ستون فقرات فشرده شود. اگر فرد حتی اسکولیوز خفیف دارد، بهتر است از انجام این تفریح جلوگیری کند.

اسکولیوز و حمل وسایل

حمل وسایل سنگین، به ویژه از یک طرف، بر کشش طبیعی وزن می‌افزاید و ستون فقرات فرد را بیشتر فشرده می‌کند. کوله‌پشتی دارای بار اضافی برای فردی که دارای اسکولیوز است وحشتناک است. حمل بسته تنها با یک طرف شانه نیز نادرست است. همین توصیه در مورد وزنه‌برداری‌های سنگین هم است، به خصوص اگر فشرده‌سازی ستون فقرات کمری (چمباتمه، افزایش وزن به طور مستقیم از بالای سر و غیره) باشد. وزن کل کوله‌پشتی نباید بیش از 10 درصد از وزن بدن فرد باشد.

نکاتی برای کودکان و بزرگسالانی که دارای اسکولیوز هستند:

تمرینات اصلاحی و اسکولیوز

متخصصان حرکات اصلاحی توصیه می‌کنند که فرد دارای اسکولیوز قبل از رسیدن منحنی به 30 درجه، باید مجدداً تمرین و بازتوانی داشته باشد تا بیشترین نتیجه را بگیرد.

تشک مخصوص اسکولیوز

در حالی که هیچ بستری مناسب برای اسکولیوز وجود ندارد، پیدا کردن بهترین تشک برای اسکولیوز می‌تواند تاثیرگذار باشد. به طور معمول، یک تشک محکم یا متوسط، بهترین تشک اسکولیوز است که می‌توانید انتخاب کنید، اما باید مطمئن باشید که در صورت داشتن اسکولیوز تشکی را انتخاب کنید که متناسب با بدن فرد باشد.

وضعیت بدن در اسکولیوز

نشستن یا ایستادن در یک مکان به مدت طولانی بر فشار ستون فقرات می‌افزاید. اگر مجبورید برای مدت زمان طولانی بنشینید، یک صندلی با پشتی مناسب انتخاب کنید.

در انجام کارها کمک بگیرید

فعالیت‌هایی که نیاز به خم شدن دارد مانند تمیز کردن کف زمین می‌تواند اسکولیوز را تشدید کند، بنابراین بهتر است فرد مبتلا به اسکولیوز این کار را انجام ندهد. اگر اسکولیوز دارید، در انجام کارها کمک بگیرید.

کشش و اسکولیوز

کشش به کاهش درد و ناراحتی اسکولیوز کمک می‌کند. کشش خوب شامل موارد زیر است:

کشش‌های اسکولیوز

تا حد امکان از یک نوار آویزان شوید، در جهت منحنی خم شوید. به یک حوله‌ی رول شده تکیه دهید، یکی در زیر گردن خود و دیگری در زیر کمر (قالب ستون فقرات) و دراز بکشید سپس تکرار کنید

کشش استاتیک قفسه سینه: ایستادن و کشش بازوها با کمک کف دست‌ها به طرف جلو

قدرت بدنی خود را آهسته بهبود بخشید: برای بهبود قدرت بدن تمرینات اصلاحی انجام دهید. تمرینات اصلاحی بهترین تمرینات برای اسکولیوز است زیرا عضلات اصلی ستون فقرات را پشتیبانی می‌کنند.

نمونه‌هایی از تمرینات اصلاحی عبارت‌اند از:

روی یک میله تعادل بایستید. بعد، سه ست 15تایی اسکوات بدون وزنه انجام دهید.

با ستون فقرات صاف بایستید و حرکاتی با دمبل یا هالتر انجام دهید.

با بازوهایی که در جلوی شما قرار دارد، کف دست را روی شکم خود بگذارید. هر دو پا و بازو را بلند کنید.

فوتبال و اسکولیوز

اگر فردی دارای اسکولیوز خفیف است، فوتبال یک ورزش عالی است که اسکولیوز را بدتر نمی‌کند و باعث پیشرفت آن نمی‌شود. این یک ورزش هوازی خوب است که باعث تقویت عضلات بدن می‌شود. همه موقعیت‌ها به جز دروازه بانی عالی هستند. اگر فرد دارای اسکولیوز متوسط ​​تا شدید است، بهتر است قبل از ثبت نام در فوتبال با پزشک خود صحبت کند.

رقص و اسکولیوز

رقصندگان مبتلا به اسکولیوز می‌توانند میزان خم شدن‌ها را کاهش دهند و دلیلی ندارد که فرد از رقصیدن دست بکشد. برخی از حرکات رقص مانند خم‌های مکرر می‌توانند اسکولیوز را تشدید کنند، اما اجتناب از این حرکات هم باعث می‌شود که حس رقصیدن به طور کلی از بین برود باید با رعایت نکات و توجه کامل این کار انجام شود چرا که در درمان و بازتوانی عضلات فرد دارای اسکولیوز یک دوره طولانی مدت وجود دارد که نشان می‌دهد محدود کردن فعالیت‌هایی که فرد دوست دارد از نظر روانی به او آسیب می‌زند. یک فرد ناامید اغلب به سرعت برنامه درمانی اسکولیوز را ترک می‌کند.

آزمایش ژنتیکی و اسکولیوز

اگر فردی دارای اسکولیوز است، به احتمال زیاد دارای نقص انتقال دهنده عصبی، هورمونی و عدم تعادل است. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که اصلاح این عدم تعادل به متوقف شدن پیشرفت اسکولیوز کمک می‌کند و نتایج بازتوانی اسکولیوز را افزایش می‌دهد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *